اخلاق، قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه می باشد که رفتار افراد در آن منعکس می شود. مشکلات اخلاقی در حقیقت یکی از مشکلات عمده بنگاههای تجاری محسوب میشود، زیرا بیانگر تقابل عملکرد اقتصادی (که بوسیله درآمد، هزینه و سود اندازه گیری شده) و عملکرد اجتماعی (که در قالب تعهدات آن سازمان در داخل و خارج نسبت به دیگران بیان می شود) میب اشد. پیچیده تر شدن سازمان ها و افزایش کارهای غیراخلاقی و غیرمسئولانه در محیط کار موجب افزایش توجه مدیران به مسائل اخلاقی شده است. رعایت اصول اخلاقی برای کلیه بخش های سازمان ها لازم و ضروری است، بخش فروش بنگاهها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر چه، ممکن است در بنگاههای بازرگانی رویه هایی برای اطمینان از رعایت اصول اخلاقی از سوی کارمندان فروش وجود داشته باشد اما در بعضی شرایط، عواملی سبب می شوند تا اصول اخلاقی از جانب این فروشندگان نادیده گرفته شود، چرا که کارکنان بخش فروش بنگاه های تجاری نقش موثری بر افزایش فروش و سودآوری این بنگاه ها برعهده دارند، به همین دلیل فشار زیادی را برای بهبود عملکرد خود و سازمان متحمل می شوند. گاهی این فشار سبب بکارگیری روش هایی نادرست و غیراخلاقی برای فروش بیشتر از جانب کارکنان این بخش می شود. این عمل نه تنها از نظر اصول انسانی و اخلاقی ناپسند است بلکه سبب تخریب تصویر بنگاه در اذهان مشتریان می شود چرا که کارکنان بخش فروش به عنوان نمایندگان این بنگاهها بیشترین ارتباط را با مشتریان دارند. پیامد نهایی رفتار غیراخلاقی کارکنان بخش فروش، نابودی بنگاه در بازار رقابتی می باشد. از سویی دیگر، رفتار درستکارانه، منصفانه و صادقانه کارکنان بخش فروش با مشتریان بر تمایل آنها به حفظ رابطه بلندمدت با بنگاه، توانمندسازی مشتریان، رضایتمندی مشتریان، کسب مزیت رقابتی و در نهایت موفقیت بلندمدت بنگاه منجر می شود.