کتاب دانش برندینگ در عمل، کتابی سطح بالا در زمینه برندینگ است که می خواهد مخاطبان را با ریزه کاری های عملیاتی نمودن برندینگ آشنا سازد. این کتاب، برندینگ را از جوانب مختلف بررسی نموده و قصد دارد بیشتر کتابی عملیاتی باشد تا کتابی صرفا آکادمیک و تئوریک. این کتاب را می توان به افرادی که می خواهند کمی عملیاتی تر درباره برندینگ بدانند توصیه کرد. کتاب با سخن آغازین نویسندگان شروع شده است. نویسندگان به درستی به سطحی نگری بحث برند اشاره می کنند و سعی دارند برای خواننده تفاوتی میان آنچه که باید باشد و آنچه که هست ایجاد نماید. متاسفانه بسیاری از کسب و کار های ایرانی به برندینگ به صورت سطحی و ظاهری می نگرند. نویسندگان سعی دارند در صفحات اولیه کتاب، این نگاه اشتباه را از خواننده دور سازند. در ادامه در مقدمه، نویسندگان به تعریف برند و مدیریت برند و موارد مربوط به آن می پردازند. تعریف برند از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و سپس الگوی حلقه ای برند و دوازده حوزه اصلی و تخصصی برندینگ معرفی می شود. معماری برند، توسعه برند، نام گذاری، هویت برند، تصویر برند، شخصیت برند، برجستگی برند، اعتبار برند، آگاهی برند، ارزش برند، ساخت برند و ممیزی برند حوزه های تخصصی هستند که در مقدمه به آن ها صرفا در حد یک پاراگراف اشاره شده است. سپس به فرآیند خلق برند، جایگاه یابی برند و رابطه علامت تجاری و برند پرداخته شده است. بعد از آن، مدل کاربردی ارتقای برند تعریف شده است که هر کدام از 14 فصل کتاب، در واقع، بخش مدل کاربردی معرفی شده در این قسمت است. این گونه به نظر می رسد که نویسندگان سعی داشته اند در مقدمه، تعریف کوتاهی از واژه هایی را بیان نمایند که در فصول مختلف، خواننده با آن برخورد خواهد کرد. مقدمه بیشتر شکل واژه نامه ای مبسوط به خود گرفته که به طور مثال به جای تعریف یک خطی از هویت برند، یک پاراگراف درباره آن نوشته شده است.
عنوان کتاب: دانش برندینگ در عمل
نویسندگان: محمود محمدیان و محمد حسین رونقی
انتشارات: کتاب مهربان
سال انتشار: 1393