یوتاب

یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

نشانی وبگاه: http://www.utab.ir

 

استراتژی های بازاریابی دیجیتال موفق، راه های مؤثری را برای دستیابی به مشتریان ارائه می دهد و در نهایت باعث افزایش وفاداری مشتریان به محصولات و خدمات می شود. استراتژی های بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر فرصت ها به افزایش فروش کمک کرده و اثربخشی آن به گونه ای است که با استفاده از نقاط قوت شرکت، برندها می توانند در رقابت بازار پیروز شوند. در واقع، استراتژی های بازاریابی با شناخت کامل از برند، کسب و کار، صنعت و مشتریان تنظیم و تدوین می شوند و اگر به درستی تعیین شده باشند، بازاریابان و صاحبان کسب و کار می توانند با توجه به آن برنامه های بازاریابی دیجیتال خود را تنظیم کنند و مطمئن شوند که اجرای آن ها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد برند خواهند داشت. در حقیقت، استراتژی بازاریابی دیجیتال می تواند کسب و کار و برند شما را از رقبا متمایز نماید.

و اما در صورت نداشتن استراتژی های بازاریابی دیجیتال، شرکت ها برای تحقق اهداف خود دچار مشکلات عدیده ای می شوند که در زیر به مواردی از آن ها اشاره شده است.

 

  • بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شما بدون هدف و سردرگم هستید.

شرکت هایی که برای کسب و کار خود استراتژی دیجیتال ندارند در حقیقت هدف استراتژیک معینی برای دستیابی به مشتریان جدید و ایجاد روابطی عمیق تر با مشتریان فعلی خود به صورت انلاین نخواهند داشت. چرا که اگر هدف مشخصی نداشته باشید، برای دستیابی به آن هدف منابع لازم و کافی را اختصاص نخواهید داد و در نهایت نمی توانید در تجزیه و تحلیل های نهایی تان بفهمید که به چنین اهدافی خواهید رسید یا خیر.

 

  • نمی توانید سهم خود را از بازار هدف و مخاطبان آنلاین بدانید.

اگر استراتژی مشخصی نداشته باشید ممکن است تقاضای مشتری را برای خدمات آنلاین نادیده بگیرید. مهمتر این که، شاید نتوانید درک صحیحی از بازار آنلاین به دست آورید. پویایی بازار برای کانال های سنتی با مشخصات و رفتارهای متفاوت مشتریان، رقبا، پیشنهادهای بازار و ارتباطات بازاریابی همراه است. از طریق ابزارهایی مثل گوگل (Google) می توان سطح تقاضای مشتری را بهتر درک کرد؛ همچنین می توان از گوگل برای یافتن لغات کلیدی و تجزیه و تحلیل اهداف مشتریان برای جذب بیشتر آن ها استفاده کرد.

 

  • رقبای قدیمی و تازه کار سهم بازار آنلاین شما را به دست خواهند آورد.

اگر به بازاریابی دیجیتال منابع کافی اختصاص ندهید یا یک روش ساده بدون استراتژی مشخص تعریف کنید، رقبا سهم شما را از سود دنیای دیجیتال به راحتی از چنگتان به در می آوردند.

 

  • شما پیشنهادهای قوی و جذاب آنطور که باید و شاید از طریق آنلاین نخواهید داشت.

با داشتن پیشنهادهای خوب و قابل توجه به مشتریان آنلاین خود می توانید سرویس های آنلاین متمایز و منحصر به فردی را ارائه دهید. به این ترتیب نه تنها مشتریان قدیمی و جدید را تشویق به خرید می کنید، بلکه سبب وفاداری آن ها به شما و عدم استقبال از خدمات رقبا خواهید شد.

 

 شناخت کافی و درستی از مشتریان آنلاین خود نخواهید داشت.

شاید همه ما فکر کنیم که رسانه های دیجیتال قابل سنجش ترین رسانه ها هستند با این وجود باید در نظر داشته باشید که تجزیه و تحلیل های گوگل فقط یک سری اعداد و ارقام در اختیار شما قرار می دهد و چیزی در مورد احساس و نگرش مشتری به شما نخواهد گفت. برای شناخت نقاط ضعف خود و بر طرف نمودن آن ها باید از ابزارهای دیگری کمک بگیرید تا بازخورد کاربران و وب سایت را نشان دهد.

 

  • کسب و کار شما یکپارچه و متمرکز نخواهد بود.

فرقی نمی کند یک آژانس دیجیتالی مستقل باشید یا یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای با تحصیلات عالیه IT، داده های دیجیتالی را باید در قالب های مرسوم ذخیره اطلاعات تکمیل و بازاریابی دیجیتال را به بخش های مناسب تری تقسیم بندی کرد. ولی این روش آنطور که باید و شاید مؤثر و کارآمد نخواهد بود. در حقیقت، رسانه های دیجیتالی زمانی به بهترین نحو عمل می کنند که با رسانه های قدیمی و کانال های پاسخگو تلفیق شده باشند.

 

  • کارکنان و بودجه کافی به فعالیت های بازاریابی دیجیتال با توجه به اهمیت آن ها اختصاص نمی یابد.

ممکن است منابع کافی و مناسبی به برنامه ریزی و اجرای بازاریابی اینترنتی تخصیص داده نشود یا مهارت های خاص یک متخصص بازاریابی اینترنتی را در اختیار نداشته باشید، در این صورت به هنگام روبرو شدن با یک تهدید رقابتی در بازار نمی توانید درست و اصولی پاسخگوی این مشکل باشید.

 

  • عدم هماهنگی و دوباره کاری باعث تلف شدن پول و زمانتان می شود.

حتی اگر منابع کافی برای بازاریابی اینترنتی داشته باشید، باز هم ممکن است منابع تان به هدر برود. این امر به ویژه برای شرکت های بزرگتر که دارای بخش های مختلف بازاریابی هستند و برای انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابه هم اقدام می کنند، اتفاق می افتد. در واقع، بدون یک استراتژی مشخص به دلیل دوباره کاری فعالیت ها برای دست یابی به اهداف مشابه، زمان و پول خود را از دست می دهید.

 

  • زیرک و فرز نیستید که بتوانید به رقبایتان برسید یا پیشروی آن ها باشید.

اگر به برترین برندهای آنلاین مانند Amazon، Dell، Google ، Tesco و Zappos دقت نمایید، متوجه می شوید که آن ها همیشه در جست و جو هستند. این شرکت ها به طور مداوم روش های جدید بازاریابی را امتحان می کنند تا بتوانند مشتریان آنلاین خود را حفظ کرده و توجه مشتریان جدید را به خودشان جلب کنند.

 

  • بهینه سازی نمی کنید.

هر شرکتی که یک وب سایت داشته باشد، تجزیه و تحلیل بازدید آن را دریافت می کند؛ اما بسیاری از مدیران ارشد مطمئن نیستند که تیم بازاریابی شان زمان لازم برای بررسی و اقدام نسبت به آن را داشته باشند. با داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب قادر به اجرای اصول اولیه خواهید بود، و در ادامه می توانید به بهبود مستمر جنبه های کلیدی مانند بازاریابی موتورهای جست و جو، تجربه کاربران سایت، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازید.

 

تجارت الکترونیک به آن دسته از داد و ستد هایی اطلاق می شود که از طریق وسایل الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر انجام می شود. با توجه به رشد بی رویه شمار کاربران اینترنت بسیاری بر این باورند که در آینده ای بسیار نزدیک تجارت الکترونیک به یکی از روش های اصلی برای انجام داد و ستدهای تجاری تبدیل می شود. به طور کلی تجارت الکترونیک بر روی مشتریان و صاحبان تجارت تاثیر می گذارد.

 

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان  

قطعاً تجارت الکترونیک بیشترین مزایا را برای مشتریان دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مواجه با نظرات دیگران: رقابت شدید در بازار تجارت الکترونیک باعث شده شرکت ها از کاربران بخواهند که نسبت به نوع کالایی که خریداری می نمایند پیشنهاد و انتقادهای خود را بیان کنند. با این وجود کاربر جدیدی که قصد خرید کالایی را دارد می تواند از نظرات دیگر مشتریان پیش از خرید کالا استفاده نماید.

مقایسه آسان و قدرت انتخاب بیشتر: ارائه همه مشخصات و ویژگی های کالا در تجارت الکترونیک کار کاربران در مقایسه دو یا چند کالا را با یکدیگر آسان می کند. همین امر مشتری را دوباره به آن بازار فروش باز می گرداند.

راحتی: کاربر با انتخاب نام محصول مورد نظر خود در موتورهای جست و جو به آسانی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. در واقع، در فروشگاه های آنلاین، جنسی در داخل انبار وجود ندارد و تمام محصولات برای کاربران قابل مشاهده است.

مقرون به صرفه بودن: از آنجایی که در تجارت الکترونیک واسطه ها حذف می شوند و مشتری مستقیماً با تولید کننده و یا فروشنده در ارتباط است، قیمت تمام شده محصول برای فروشنده کاهش می یابد در نتیجه آنان با سود بسیار کم کالا را به دست مشتری می رسانند.

بهای تخفیف: صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیک برای اینکه از بازارهای سنتی عقب نمانند و چیزی کم نداشته باشند از بن های تخفیف برای جذب و نگهداری مشتری و فروش کالاهای خود استفاده می کنند. برند های مختلف با ارائه بهترین قیمت موجود در بن های تخفیف سعی بر برد در رقابت تجارت الکترونیک دارند.

خدمات پس از فروش: اگر شما محصولی را از یک فروشگاه خریداری کنید در صورتی که گارانتی نداشته باشد ممکن است فروشنده ایرادات یک محصول را تقبل نکند و از شما پشتیبانی نکند ولی در فرش آنلاین شرکت ارائه دهنده موظف است به دلیل اینترنتی بودن آن خدمات پس از فروش داشته باشد تا اعتماد مشتری را جذب کند.

 

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

امنیت: کاربران قبل از انجام هر نوع فعالیتی در مرحله اول باید گواهی امنیتی وب سایت را بررسی کنند و نگران به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود باشند.

هزینه های پنهان: برخی کالاهایی که خریداری می شوند در بر گیرنده هزینه هایی است که در مرحله اول ذکر نشده اند. هزینه های اضافی مثل حمل و نقل، جا به جایی، بارگیری و ... که معمولا روی فرم پرداخت کالا وجود دارد.

کیفیت: کاربران در خرید اینترنتی باید پیش از خرید پس گرفتن کالا، خدمات پس از فروش و ... را بررسی نمایند. ممکن است پس از لمس کالا، دقیقا همان چیزی نباشد که مورد نظر مشتری بوده است.

تاخیر دریافت کالا: یکی از نقاط قوت تجارت الکترونیک سرعت دریافت کالا سریع­ تر از زمان مورد انتظار است. اما در برخی از موارد باید انتظار تأخیر را هم داشت.

اینترنت: استفاده از اینترنت های رایگان احتمال ربوده شدن اطلاعات کاربران را افزایش می دهد. اگر امکان استفاده از اینترنت شخصی وجود ندارد کاربران باید هوشیار عمل کرده یا قید خرید انلاین را بزنند.

 

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت

افزایش فروش: کسب و کارهای الکترونیکی نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و می توانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیه سود بالاتری داشته باشند. آن ها قادر خواهند بود به روش های مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریع تر و راحت تر کنند. این کسب و کارها با در دسترس بودن به صورت بین المللی می توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

افزایش پایگاه مشتریان: پایگاه مشتریان از دغدغه های اصلی همه کسب و کار های آنلاین و غیر آنلاین است. نیازی نیست که کسب و کارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگی ها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آن ها دسترسی دارند و می توانند در هر زمانی برای خرید به آن ها بازگردند.

دسترسی 24 ساعته در 365 روز سال: اگر هوا برفی باشد و  جاده ها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون رویم، یا روز تعطیلی باشد و همه مغازه ها بسته باشند، باز هم تجارت الکترونیک شما 24 ساعت و در تمام 365 روز سال، برای مشتری ها باز است. درها هرگز بسته نمی شوند و سود کسب شده همچنان افزایش می یابد.

گسترش حوزه تجارت: ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است. بنابراین در کسب و کار های آنلاین نیازی نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد شود. با بازاریابی درست، مشتری ها در سراسر جهان می توانند وب سایت، محصولات و اطلاعات آن کسب و کار را بدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند.

ساده شدن پرداخت های دوره ای: با کمی جست و جو، هر تجارتی می تواند برای خود پرداخت های دوره ای را ایجاد کند. ارائه دهنده ای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورت حساب به شیوه ای منسجم انجام گیرد و پرداخت ها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.

تراکنش های فوری: در تجارت الکترونیک، دیگر نیازی به انتظار برای نقد شدن چک یا انتظاری 30 روزه برای انواع دیگر پرداخت ها نیست. تراکنش ها بلافاصله انجام می شوند یا حداکثر 2 یا 3 روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حساب تان شود.

 

معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت

 مسائل امنیتی: با وجود اینکه کسب وکارها اقداماتی را برای امنیت خود انجام می دهند اما در سال های اخیر افرادی بوده اند که می توانند از هر دیوار آتیشینی عبور کنند و بزرگترین و مهم ترین کسب و کارها را نیز ممکن است هک کنند.

مسائل پرداختی و مالی: بسیاری از مؤسسه های مالی، در زمان مناقشه در مورد پرداخت صورت حساب طرف مشتری را می گیرند، زیرا می خواهند مشتری خود را حفظ کنند. این مسئله زمانی که کالاها قبلاً به مشتری تحویل داده شده اند، ولی مبلغ پرداخت شده به حساب مشتری برگشته است، موجب تحمیل شدن خسارت به کسب و کار تجارت الکترونیک می شود.

نیاز به تخصیص هزینه ی بیشتر برای زیر ساخت های تجارت الکترونیک: برای اداره درست کسب و کارهای آنلاین باید هزینه کرد. مالکان کسب و کارهای الکترونیکی باید مطمئن شوند که داد و ستدها به شکل درستی انجام می شوند و محصولات به شیوه ای درست به نمایش گذاشته می شوند. برای اطمینان از این مساله، باید فردی حرفه ای را استخدام کرد تا کاستی های موجود را بر طرف نماید.

ارجاع کالا و خدمات پس از فروش: زیر ساخت های کسب و کار آنلاین، باید بی عیب و نقص باشد. این نیز هزینه های دیگری را برای کسب و کار ایجاد می کند، زیرا مشتریانی هستند که پس از تحویل گرفتن کالا، از کیفیت آن راضی نبوده و کالا را ارجاع می دهند.

نگهداری مستمر: وقتی کسب و کاری، فعالیت خود را به صورت تجارت الکترونیک شروع کرد باید برای سازگار ماندن، آماده تغییر باشد. با رشد تکنولوژی، سیستم های مورد استفاده در کسب و کارها نیز باید به روز نگه داشته شوند، و در صورت نیاز جایگزین شوند.

 

وابسته شدن کسب و کارهای امروزی به تکنولوژی های الکترونیک، نیازمند استفاده از روش های جدید بازاریابی و فروش است که این روش ها شامل انواع روش های بازاریابی دیجیتال می باشد. برای آگاهی بیشتر شما عزیزان از جدیدترین رویکردهای بازاریابی دیجیتال در این مقاله به ارائه چند تا از متداول ترین و مهم ترین رویکردهای بازاریابی دیجیتال پرداختیم.

 

  • بهینه سازی موتور جست و جو (سئو)

یکی از مهم ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال، سئوی کلمات کلیدی می باشد. در این شیوه، شما پس از ایجاد وب سایت برای کسب و کار یا برند خود، با مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده و دقیق، رنکینگ سایت برند خود را در رتبه بندی موتورهای جست و جو بهبود می بخشید. سئو سایت اصولا توسط متخصصان سئو و یا ابزارهای خاصی نظیر SEMrush انجام می شود.

 

  • شبکه های اجتماعی

تعدد شبکه های اجتماعی و کشش شدید مردم به سمت شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، سبب شده که بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال باشد. تبلیغ و معرفی برند از طریق محتوای شبکه های اجتماعی و هدایت ترافیک به وب سایت برند برای جذب کاربرهای دائمی یکی از اهداف مهم شبکه های اجتماعی می باشد.

 

  • بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ یکی از شیوه های بازاریابی دیجیتال است و به کمک شبکه های اجتماعی انجام می شود. کسب و کار یا برند شما باید به صورت یک ویروس یا اپیدمی در بین مردم بچرخد و  دهان به دهان شود؛ از این رو به این بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان نیز گفته می شود. این نوع بازاریابی دیجیتال نیازمند یک کمپین خلاقانه است تا خود به خود در بین مردم پخش شود. از این جا به بعد برند شما توسط مردم تبلیغ می شود.

 

  • تبلیغات کلیکی

در تبلیغات کلیکی، با پرداخت هزینه به برخی از سایت های پر بازدید، می توانید تبلیغ مربوط به وب سایت خود را در فضای این سایت ها قرار دهید و هر بار که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند، باید به منتشر کننده تبلیغ مبلغی را پرداخت نمایید. یکی از متداول ترین انواع تبلیغات کلیکی، گوگل ادوردز می باشد.

 

  • بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا پیوند عمیق و نزدیکی با سئو دارد؛ به طوری که گاهی اوقات نمی توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. چرا که بازاریابی محتوا مهم ترین اقدام انجام شده در بهینه سازی موتور جست و جو یا همان سئو می باشد. به طور کلی با استفاده از بازاریابی محتوا می توانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید. در واقع، هدف بازاریابی محتوا با تولید و تبلیغ محتوا معرفی و شناسایی برند برای رشد ترافیک سایت و جذب کاربر دائمی یا مشتری می باشد. 

 

  • بازاریابی ایمیلی

یکی از قدیمی ترین و پر بازده ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ایمیلی می باشد. در این روش با طراحی سایت مناسب، صفحه فرود سایت و تهیه یک لیست ایمیل از مخاطبان، به آن ها ایمیل هایی هدفمند ارسال می کنید تا قدم به قدم آن ها را تا خرید محصولتان هدایت کنید. ایمیل مارکتینگ تنها روش بازاریابی دیجیتال و اینترنتی است که به صورت خصوصی و مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می کند و از اهداف آن می توان به شناساندن برند به مشتریان و اطلاع رسانی به مشتریان در مورد جدیدترین محصولات و خدمات اشاره کرد.

 

  • بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی از خلاقانه ترین شیوه های بازاریابی دیجیتال می باشد.  این بازاریابی کم هزینه مبتنی بر ساختار شکنی در بازاریابی و تبلیغات اگر در بستر دیجیتال صورت بگیرد، از انواع بازاریابی دیجیتال است. به عنوان مثال یک کمپین خلاقانه که بیشتر کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را درگیر کند.

 

  • بازاریابی موبایلی

همه روش های بازاریابی دیجیتال را می توان با تلفن همراه انجام داد. همچنین بازاریابی موبایلی یکی از روش های بازاریابی دیجیتالی است که می توان نزدیک ترین وسیله ارتباط با مشتری هدف دانست. بازاریابی موبایلی می تواند در کوتاه ترین زمان، به توسعه و ترویج محصولات، خدمات و ایده های شما در خصوصی ترین مرکز تجمع پیام های بازاریابی یعنی دقیقا در جیب مشتری رسوخ کند. امروزه ما با انبوه روش های تبلیغات موبایلی در درون اپلیکیشن های موبایل مواجه هستیم.

 

 

 

یکی از چالش هایی که سازمان ها در حوزه بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستند این است که می خواهند بدانند سرمایه گذاری هایی که در این حوزه کرده اند اثربخش بوده یا اتلاف منابع مالی و پولی است. یکی از مزیت های مهم بازاریابی دیجیتال این است که شما می توانید کارآیی خود را با شاخص های مشخصی بسنجید. در این مقاله به ارائه شاخص های کلیدی در بازاریابی دیجیتال پرداخته شده است. البته در یک فعالیت بازاریابی ممکن است برخی از این شاخص ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشند و از همه این شاخص ها استفاده نشود.

 

  • بازدید کل (Total Visit)

معمولاً صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند که بدانند مشتریان یا مشتریان بالقوه شان از وب سایتشان یا بنر تبلیغاتیشان در یک بازه زمانی مشخص چند بار دیدن می کنند. این شاخص به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا دید کلی از فعالیت های بازاریابی خود داشته باشند و متوجه شوند تا چه حد ترافیک بازدید کنندگان خود را خوب مدیریت می کنند. در یک شرایط ایده آل انتظار این است که بتوانید به طور پیوسته تعداد بازدید کنندگان خود را افزایش دهید. 

 

  • بازدید های جدید (New Session)

این شاخص که در اکثر پلتفرم ها موجود است به صاحبان کسب و کار می گوید از بین کل بازدیدهای انجام شده چند بازدید جدید است و چند بازدید بازگشتی است. شاخص بازدیدهای جدید بسیار مهم است چرا که به صاحبان کسب و کار می گوید مطالب و محتواهای ارائه شده توسط آن ها چه قدر جذابیت دارد تا افراد باز هم تمایل پیدا کنند به وب سایت شما مراجعه کنند و از طرفی دیگر می تواند نشان دهنده این باشد که چقدر فعالیت های شما در دسترسی به افراد جدید مؤثر بوده است. در شرایط مختلف نسبت افراد جدید به افراد بازگشتی ممکن است تغییر کند. به عنوان مثال اگر شما تغییرات ساختاری زیادی در محتوای خود داده اید این احتمال وجود دارد که نسبت بازدیدکنندگان بازگشتی به بازدیدکنندگان جدید افت کند.

 

  • ترافیک یک کانال تبلیغاتی (Channel Specific Traffic)

کانال های تبلیغاتی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. برخی از مشتریان ممکن است از صفحه اینستاگرام شما وارد وب سایت شما شوند، بعضی دیگر ممکن است تبلیغ شما را در داخل یک وب سایت خبری دیده باشند یا بعضی دیگر با جستجوی کلید واژه در گوگل وب سایت شما را بیابند. صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند تا بدانند کارایی کانال های مختلف تبلیغاتی چگونه است تا متناسب با آن میزان سرمایه گذاری را در بین آن ها توزیع نمایند. پلتفرم های مختلف از جمله گوگل انلتیکس این امکان را به صاحبان کسب و کار می دهد تا میزان بازدیدکنندگانی را که از طریق یکی از کانال های تبلیغاتی به وب سایت آن ها می آیند، ارزیابی کنند.

 

  • نرخ بازگشتی (Bounce Rate)

 نرخ بازگشتی به صاحبان کسب و کار نشان می دهد که چند درصد بازدیدکنندگان آن ها بدون این که وب سایت آن ها را بیشتر بررسی کنند آن را ترک می کنند. فرض کنید یکی از بازدیدکنندگان با جستجوی یک کلمه در گوگل به یکی از صفحات وب سایت شما مراجعه کرده است. اگر آن فرد بنا به هر دلیلی علاقه مند نباشد روی لینک های دیگر وب سایت شما کلیک کند و وب سایت شما را ترک کند جزء بازدید کنندگان برگشتی محسوب می شود. در واقع صاحبان کسب و کار علاقه مند هستند که نرخ برگشتی را کاهش دهند و افراد را وادار کنند تا پس از وارد شدن به اولین صفحه وب سایت یک عملی انجام دهند. برای مثال محتواهای دیگر وب سایت آن ها را مطالعه کنند و یا در حالت ایده آل از وب سایت آن ها خرید کنند. البته گاهی اوقات بالا بودن نرخ برگشتی لزوماً بد نیست.

 

  • نرخ تبدیل (Total Conversions)

شاخص نرخ تبدیل یکی از شاخص های کلیدی و مهم در بازاریابی دیجیتال است که کارآیی فعالیت های بازاریابی صاحبان کسب و کار را می تواند نشان دهد. این شاخص بسته به اینکه در چه حوزه ای از آن استفاده می کنیم ممکن است تعاریف متفاوتی داشته باشد. مثلاً در یک کمپین تبلیغاتی از طریق ایمیل برای فروش یک محصول، صاحبان تجارت علاقه مند هستند تا بدانند چند نفر از مخاطبان آن ها ایمیل مورد نظر را باز کردند، از بین آن ها چند نفر روی لینک تبلیغاتی کلیک کردند و در نهایت از بین آن ها چند نفر خرید کردند. به عبارتی دیگر، نرخ تبدیل نشان می دهد چند درصد مشتریان از حالت قبل به حالت جدید تغییر وضعیت دادند. این شاخص می تواند به شکل کاملاً کمی کارایی فعالیت تبلیغاتی را به سازمان نشان دهد. نرخ تبدیل می تواند دلالت بر طراحی بد تبلیغ، پیشنهادهای غیر جذاب برای مشتری، عدم رسیدن تبلیغ به مخاطب هدف یا مانند آن باشد.

 

  • نرخ نگه داشت مشتری (Customer Retention Rate)

نرخ نگه داشت مشتری را شاید نتوان در همه کسب و کارها به آسانی محاسبه کرد. در کسب و کاری که خرید در آن ممکن است تنها یک بار اتفاق بیافتد و یا فاصله بین خرید ها طولانی باشد، تعریف این شاخص دشوار است. در خدمات عضویت – محور محاسبه این که چند درصد از مشتریان دوباره بازگشتند و از ما خرید کردند، این شاخص مهم محسوب می شود. اگر این نرخ در کسب و کار شما پایین است به احتمال زیاد خدمت یا کالای شما به اندازه کافی چسبندگی ندارد و یا ممکن است برنامه های شما در خصوص ارتباط با مشتری ضعیف باشد. این شاخص برای محاسبه ارزش متوسط هر مشتری نیز اهمیت دارد.

 

  • هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost)

هزینه جذب مشتری شاخصی است که آن را برای کانال های مختلف تبلیغاتی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر شما برای یک تبلیغ بنری دو میلیون تومان هزینه کرده باشید تا از طریق کلیک بر روی آن مخاطبان به سمت وب سایت شما هدایت شوند و در این مدت زمان کمپین 2500 نفری از طریق این لینک عضو سایت شما شدند، هزینه جذب 800 تومان است. بسته به شرایط ممکن است هزینه جذب را برای نرخ های تبدیل متفاوتی به کار برد.

 

  • ارزش دوره عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

محاسبه شاخص ارزش دوره عمر مشتری کمی دشوار است. این شاخص به تحلیل کارایی تبلیغات و یا سایر فعالیت های بازاریابی کمک نمی کند، بلکه معیاری برای سنجش کلی بازگشت سرمایه گذاری است. همچنین برای تعیین هدف گذاری های سالیانه در سازمان ها نیز می تواند مؤثر باشد. برای ارزش دوره عمر مشتری باید محاسبه نمایید یک مشتری در طول عمر ارتباط خود با سازمان شما، چقدر از شما خرید می کند. محاسبه این شاخص البته برای یک کسب و کار نوپا امکان پذیر نیست، اما می شود بر اساس حدسیات و مشاهدات خود این را برآورد کرد که یک مشتری در طول یک سال چند تراکنش مالی با سازمان شما خواهد داشت.

 

  • بازگشت سرمایه (Return on Investment)

شاخص بازگشت سرمایه شاید یکی از مهم ترین شاخص ها در حوزه بازاریابی دیجیتال باشد. این شاخص نشان می دهد سودآوری فعالیت های بازاریابی شما چقدر است. عدد مثبت نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری شما مؤثر بوده در حالی که عدد منفی نشان می دهد نیازمند بازنگری در فعالیت های بازاریابی خود هستید. اگر بخواهید فرضاً نرخ بازگشت سرمایه گذاری را برای یک کمپین تبلیغاتی محاسبه نمایید، لازم است هزینه جذب مشتری را با ارزش متوسط دوره عمر مشتری مقایسه نمایید. برای مثال اگر شما برای آن که مشتری به نقطه خرید برسد به طور متوسط 10 هزار تومان هزینه کرده اید و او از شما 50 هزار تومان خرید می کند، این یک کمپین تبلیغاتی موفق بوده است.

به طور کلی، بررسی مداوم شاخص های بازاریابی دیجیتال به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که از سلامت فعالیت های بازاریابی خود مطمئن شوند. با این شاخص ها در طول زمان می توانید در مورد بهبود فعالیت های بازاریابی خود تصمیم بگیرید و تعیین کنید که کدام استراتژی ها بهتر هستند و به چه دلیل بهتر هستند، مدیریت بهتر بودجه بازاریابی خود و در نهایت به شکل کارآمد تری می توانید کسب و کار خود را مدیریت کنید.   

 

خلق یک برند برای محصولات و خدماتتان فرآیندی زمان بر است و به برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارد. حتما افراد زیادی را دیده اید که به مایع ظرفشویی، ریکا و به تیغ اصلاح، ژیلت می گویند حتی اگر آن محصول تولید کارخانه ای دیگر باشد. چه دلیلی باعث شده که این برندها تا این حد محبوب شوند؟

 

بازار هدف خود را بشناسید.

چه گروه از مشتریان را می خواهید جذب کنید؟ موفقیت فعالیت های برندینگ کمپانی شما بستگی به مشتریانی دارد که روی آنها تمرکز کرده اید. به طور مثال استفاده از جلوه های تصویری باب روز و موزیک هیپ هاپ مشتریان جوان تر را جذب می کند، اما احتمالا برای مشتریان میانسال خیلی جالب نخواهد بود. بنابراین مشتریان بالقوه خود را بشناسید و فعالیت های برندینگ خود را مطابق سلیقه آنها پیش ببرید.

 

مسائل قانونی

در مورد ایده های خود به طور گسترده تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که حقوق دیگر برندها تضییع نمی شود. نام تجاری خود را ثبت قانونی کنید. بدین ترتیب هم راه سوء استفاده شیادان بسته می شود و هم از سردرگمی مشتریان احتمالی شما جلوگیری خواهد شد.

 

رنگ و لوگو

رنگی ساده و فونتی خوانا برای لوگوی کمپانی خود انتخاب کنید. انتخاب گرافیکی که حاوی پیامی درباره کسب و کار شما باشد، به ایجاد برندی منحصربفرد کمک خواهد کرد. به عنوان یک نمونه خوب می توان دایره سفید، قرمز و آبی پپسی را مثال زد. این لوگوی ساده به راحتی بر روی قوطی های نوشابه قابل تشخیص است و مشتری تنها به دنبال کلماتی چون رژیمی، بدون کافئین، طعم دار و ... می گردد.

 

افراد تاثیرگذار

جاذبه های بصری کمک می کنند تا مشتریان احتمالی شما را به خاطر آورند. تبلیغات با استفاده از افراد مشهور و شناخته شده راه مطمئنی برای جلب توجه این مشتریان است. فروش Hanes زمانی که مایکل جردن به عنوان سخنگو و چهره این برند در کمپین ها و تبلیغات تلویزیونی انتخاب شد، به طرز قابل توجهی افزایش یافت. البته امکان همکاری با یک سلبریتی برای کسب و کارهای کوچک که سرمایه محدودی دارند و در اول راه هستند، محیا نیست؛ اما راه های دیگری برای جذب مشتری و خلق هویت برند برای این کسب و کارها وجود دارد. یکی از راه ها، استفاده از کاراکترهای انیمیشنی است. کاراکترهای انیمیشنی M&M نمونه خوبی در این مورد هستند که از طریق تبلیغات تلویزیونی و آنلاین به شهرت رسیدند.

 

عبارت یا شعار تبلیغاتی جالب

برای تبلیغات از شعارهایی استفاده کنید که کوتاه و تاثیرگذار باشند و در ذهن افراد بنشینند به طوری که آنها را با راحتی به یاد آورند. باید سعی کنید که با استفاده از کمترین کلمات به گویاترین و به یادماندنی ترین شکل پیام خود را به مخاطب برسانید.

 

از سال 1325 خورشیدی به بعد، گهگاهی طرح های جالب آگهی روزنامه ها و مجلات چاپ می شد. این طرح ها از طریق مؤسسات اروپایی و آمریکایی به دست شرکت های بازرگانی وارد کننده کالا های خارجی در ایران می رسید و در ایران متن آنها به فارسی برگردانده می شد و در روزنامه ها چاپ می شد. این قبیل کار های تبلیغاتی را افرادی انجام می دادند که هنوز دفتری به نام مؤسسه تبلیغاتی نداشتند و در این زمان این قبیل فعالیت های تبلیغاتی را ضمن حرفه خبر نگاری و روزنامه نویسی خود انجام می دادند.

ا زسال 1325 تا سال 1327 فقط 5 مؤسسه تبلیغاتی "زیبا"، "هاواس (فنر)"، "شرقی"، "ستاره" و "وگا"  فعالیت می کردند. در حقیقت این 5 مؤسسه پایه گذار فعالیت های تبلیغاتی در ایران بودند. همچنین یکی از سازمان های اولیه در زمینه تبلیغات، سازمان "م. شریفی " بود که در سرنامه خود امور و خدماتی را که متقبل و عهده دار می شده را بیان کرده است.  

در طول این دوران پیشرفت های حرفه تبلیغات بسیار نا چیز بود. اصولاً این تغییرات در حد تهیه اسلاید و نمایش آن در سینما ها اوج گرفت. در طرح های اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد و تصاویر ساده نیز وارد می شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید یا مرکب نقاشی می کردند و عکاس خانه ای که در خیابان سپه نزدیک چهار راه حسن آباد قرار داشت این طرح ها را روی شیشه های مربع به سایز ۶×۶ سانتی متر چاپ می کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود، قرار می گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره زمانی جز این روش ساده، روش دیگری رایج نبود.

سال 1332 تا مدت ها بعد، ناطق کردن نمایش اسلاید ها تنها تغییری بود که در نمایش اسلاید های سینمایی به چشم می خورد. به این ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می شد و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می کرد.

طرح های تبلیغاتی در مجلات و روزنامه ها

از سال 1327 تا سال 1334 تغییرات اساسی و مهمی در طرح های تبلیغاتی صورت گرفت. در این فاصله شرکت های وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکت های مختلط ایرانی،  اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تأسیس شدند. فرودگاه مهر آباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین المللی شد و شرکت های بزرگ هواپیمایی فعالیت های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهر آباد را شروع کردند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را انجام دادند.  

در این دوره هنوز فعالیت های تولیدی رونق چندانی نیافته بود و حرفه اصلی بازرگانان ایرانی واردات بود. شرکت های تولید کننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه های قابل ملاحظه ای را مستقیماً از طریق مؤسسه های تبلیغاتی بین المللی یا نماینده های محلی صرف تبلیغات می کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی در آن ها دیده نمی شد به جز موارد معدودی. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه ای هیچ گونه نیازی به اطلاعات فنی لازم نداشت و بسیار آسان بود. هر کسی می توانست با در  دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند.

در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی که قبلاً شکل گرفته بودند، توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاشتند.  همچنین در این دوران جراید بزرگتری رسانه تبلیغاتی قرار گرفتند و به این دلیل که فیلم های کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود امکان خرج بودجه های بیشتر در سینما ها وجود نداشت بدین جهت حدود 70 درصد بودجه طرح های تبلیغاتی در جراید و به خصوص در روزنامه های اطلاعات و کیهان خرج می شد.

یکی از قدیمی ترین آگهی های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام "خب دکتر راس" شعر مذکور چنین بود: "آدمی بودی که خوردی لوبیا، لوبیا به دهانش زولبیا بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت". بدین ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی های بازرگانی ایران در آن زمان جا گرفته بود و هر روز نقش تازه ای را به عهده می گرفت.

از سال 1335 روند رشد تولیدات داخلی سرعت گرفت. سرمایه داران ایرانی با استفاده از شرایط مساعد پیش آمده در این دوران به سرمایه گذاری در امور تولیدی پرداختند. با تصویب قانون جلب سرمایه های خارجی مصوب 7 آذر ماه 1334 تعداد قابل توجهی شرکت های مختلط تولیدی تأسیس شد و محصولات ارزنده بین المللی در ایران مونتاژ شد. طبق قانون این قبیل کارخانه ها مجبور بودند به تدریج به طرف تولید کامل محصولات سوق داده شوند. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در ایران در 17 خرداد ماه 1339 رسماً شروع به کار کرد تا محصولات مصرفی به خصوص مواد خوراکی را که به تدریج در داخل کشور تهیه می شدند. دو قانون حمایت از صنایع داخلی کشور اولی در 19 خرداد 1343 و دومی در 24 آذر همان سال به تصویب رسیدند و در یکی از آن ها مؤسسات وابسته به دولت به حکم قانون ملزم به تهیه مایحتاج خود از فرآورده های داخلی شدند و در قانون دوم دولت ملزم شد در صورتی که مصنوعات داخلی، کفاف مصرف را تا حدی برآورده کرد، از ورود کالا های مشابه خارجی جلوگیری نماید و در طول رشد صنایع داخلی با برقراری حقوق گمرکی و سود بازرگانی سنگین امکان رقابت شدید را از مصنوعات وارداتی سلب کند.   

در سال 1335 بانک اعتبارات صنعتی وابسته به سازمان برنامه با هدف ایجاد صنایع جدید، توسعه و تکمیل صنایع موجود، تشویق افراد و مؤسسات به سرمایه گذاری در بخش صنعتی شروع به کار کرد.

بانک اعتبارات صنعتی به همراه بانک توسعه صنعت و معدن در راه ایجاد، توسعه و تکمیل صنایع داخلی قدم های بسیار مؤثری برداشتند، به طوری که در مدتی کمتر از ده سال سرمایه گذاری در صنایع داخلی که در گذشته کاری کم سود و پر درد سر بود، تبدیل به کاری پر سود گردید. همزمان با توسعه تولیدات داخلی، توسعه تبلیغات نیز شکل گرفت.

از سال 1335 به بعد در رسانه های تبلیغاتی نیز دگرگونی هایی مثل تأسیس تلویزیون ایران (کانال 3 در مهر ماه و سپس شبکه آبادان و اهواز)، قبول رسمی پخش آگهی در رادیو تهران در سال 1335؛ رونق عجیب و بی سابقه در کار سینما ها و به وجود آمدن موجبات تهیه فیلم های کوتاه تبلیغاتی به صورت کارتون و استفاده از رنگ، توسعه و پیشرفت صنعت چاپ (تأسیس گراور سازی های مجهز و چاپخانه های بزرگ با ماشین های چاپ مسطح و افست)، تأسیس تلویزیون ملی ایران (کانال 9 و سپس شبکه های رضائیه، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمانشاه  و سایر نقاط و توسعه سراسری )، قبول پخش آگهی در رادیو های مراکز استان؛ پخش آگهی رادیو تهران، افزایش تعداد جراید و مجلات و به وجود آمدن امکان چاپ روی فلز، شیشه، پارچه و چوب و در نهایت استفاده از اتوبوس های شهری و بیابانی و ایستگاه های راه آهن برای نصب تابلو های تبلیغاتی، رشد موسسات تبلیغاتی و تنوع روش های تبلیغاتی.

از سال 1335 با توسعه صنعت و رسانه های تبلیغاتی، کم کم طرح های تبلیغاتی رنگ و بویی ایرانی به خود گرفتند. این دگرگونی از سال 1340 به بعد به اوج خود رسید، در طرح های جراید و مجلات از ضرب المثل های ایرانی و عبارت های مأنوس مردمی بیشتر استفاده شد. در این زمان رفته رفته رنگ و روی فیلم های کوتاه مدت که در ایران تهیه می شد، تغییر یافت و اگر چه تکنیک این فیلم ها قوی نبود ولی به دلیل ایرانی بودن این موضوع و آشنا بودن چهره ها در بیننده اثر بیشتری بر جای می گذاشت.

از خصوصیات بارز این دوره شروع یک نوع تبلیغات جنجالی و پر سر و صدا بود که پایه گذار این سبک سازمان تبلیغاتی فاکوپا بود. همچنین روش استفاده از طرح های کوتاه ولی در تیتراژ زیاد در همین دوره پایه گذاری شد. به طوری که گاهی طرح تبلیغاتی یک کالا در تمامی صفحات یک روزنامه چاپ می شد. روش جایزه دادن و عنوان کردن جایزه در تبلیغات نیز از خصوصیات بارز این دوره بود. تبلیغات انتظاری یا شیوه بسته از دیگر شیوه های تبلیغاتی بود که در این دوره به کار گرفته شد. یکی دیگر از خصوصیات این دوره روی آوردن تدریجی کارخانه های تولیدی به تبلیغ در شهرستان ها بود.

آگهی های خدمات عمومی یکی از درخشان ترین فعالیت های تبلیغاتی این دوره بود که مبتکر آن سازمان فاکوپا در این زمینه چنان پیش رفت که توانست جایزه بزرگ سال 1971 سازمان تبلیغات جهانی را با وجود رقابت شدید با کشورهایی مثل ژاپن، کره، کشورهای آمریکایی و اروپایی کریستال گران قیمتی را برای 2 سال تصاحب نمود.

 

تبلیغات به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی نقش مهم و محوری در حفظ و بقاء سازمان ها از طریق شناساندن و معرفی محصول آن ها به مشتریان ایفا می کند. تبلیغات یک سازمان (شرکت) تأثیر زیادی بر بالا بردن آگاهی مشتریان دارد و بروی افکار، احساسات و تصمیم گیری مشتریان تأثیر می گذارد. در واقع، تبلیغات نه تنها ابزاری ارتباطی و رقابتی در برابر دیگر تولید کنندگان است بلکه وسیله ای برای آگاهی مشتریان از ابداعات، نوآوری های شرکت و همچنین تغییر در محصولات می باشد. به طور کلی شرکت ها از تبلیغات به عنوان ابزاری برای افزایش و گسترش نفوذ خود در بازار استفاده می کنند. تبلیغات به این دلیل که واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده است به افزایش فروش کمک شایانی می نماید. امروزه برنامه های تبلیغاتی به سمتی پیش می روند که بتوانند توجیه اقتصادی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که معمولا مسئولین بخش تبلیغات شرکت ها با آن مواجه می شوند چگونگی ایجاد رابطه ای مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود حاصل از فروش شرکت می باشد. زیرا از مدیر تبلیغات یک شرکت انتظار می رود که با استفاده از تبلیغات، سود شرکت را افزایش دهد و بتواند نقش تبلیغات را برای مدیر سازمان (شرکت) مشخص نماید. شفاف نبودن میزان نقش تبلیغات بر روی میزان فروش سازمان ها باعث آسیب به جایگاه مدیران تبلیغاتی در سازمان ها و در نظر مدیران ارشد می شود. اهمیت بالای تبلیغات برای افزایش فروش، ارزیابی تأثیر آن به همین سادگی نیست، چرا که تبلیغات فرآیند پیچیده ای است و عملکرد تبلیغات کاملا وابسته به واکنش مشتری است. برای ارزیابی عملکرد تبلیغات مشکلاتی وجود دارد که عمده ترین آنها عبارتند از:

مشتری ممکن است به دلایل مختلفی یک کالا را خریداری کند. عوامل تبلیغات، رضایت مشتری در استفاده های قبلی از کالا، تعهدات شرکت، شخصیتی که توسط کالا برای مشتری ایجاد می شود، نحوه بسته بندی کالا و قیمت کالا همگی بر روی خرید مشتری تأثیر گذارند.

مشتری در اکثر اوقات به محض دیدن تبلیغی از کالا نسبت به خرید آن اقدام نمی کند. عواملی همچون مشورت با دیگران، انجام تحقیقات بیشتر و یا مطلع شدن از زمان خرید مناسب، موجب تأخیر نسبت به خرید کالا می شود. 

نقش تبلیغات در طول زمان تغییر می کند. یک شرکت ممکن است یک تبلیغ را در بازه زمانی مختلف تکرار کند. اگر کارایی عامل تبلیغات نیز در طول زمان متغیر باشد، ارزیابی تأثیر تبلیغات بر روی فروش پیچیده تر خواهد شد.

 

 

برای اولین بار تبلیغات اینترنتی در سال 1994، به صورت تبلیغات بنری در سایت Wired.com به کار گرفته شد و در مدت زمانی کوتاه مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفت. تبلیغاتی اینترنتی به صورت هدفمند در سال 1995 انجام شد. همچنین اولین کمپین های تبلیغات اینترنتی در سال 1996 رونمایی شد و به کمک این ابزار بازاریابان برای اولین بار توانستند تبلیغات اینترنتی خود را دنبال کنند و آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. با این حال، کتب و متون مختلف کمتر تعریف مشخصی از تبلیغات اینترنتی ارائه داده اند. اما عمدتا تبلغات اینترنتی را می توان این گونه تعریف کرد: استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب. یا به عبارتی دیگر، نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت های پر بیننده اینترنت به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغاتی کمک کند.

امروزه تبلیغات اینترنتی به دلیل ارزان تر بودن نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی (روزنامه ها، تلویزیون، رادیو، مجلات و ...)، فرآیند راحت، سریع، متمرکز و هدفمند، ردگیری بینندگان، وابسته نبودن به زمان و مکان، قابلیت هدف گیری دقیق مخاطبان اصلی، دسترسی به مخاطبان بیشتر، تماس مستقیم با مخاطبان، حق الزحمه اولیه کم و حوزه دسترسی وسیع، بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. 

 

عمده ترین  و رایج ترین مدل های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات بنری

اولین و ساده ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری است. در این دسته از تبلیغات، یک بنر تمام صفحه و یا در سایز های کوچک تر به مخاطبان نمایش داده می شود. به کمک ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی می توان به سادگی محصول و یا سرویس خود را معرفی کرد.

 

تبلیغات ویدیویی

امروزه ویدیوها یکی از روش های قدرتمند تبلیغاتی برای جلب توجه مشتریان هستند. به همین دلیل ویدیو مارکتینگ روز به روز در بین بازاریابان دارای محبوبیت و اعتبار بیشتری شده است. بازاریابان می توانند از طریق نمایش ویدیو در هر زمان و مکانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و به آن ها دسترسی داشته باشند، از این طریق برای برند خود بازاریابی کنند.

 

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یکی از شیوه های قدیمی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می شود و برای تعداد زیادی آدرس می شود. علی رغم قدیمی بودن این شیوه بازاریابی، به دلیل مقرون به صرفه بودن و تاثیر فراوانش در بازگشت سرمایه، استفاده درست از این ابزار تبلیغاتی، این نوع تبلیغات همچنان می تواند اثربخش باشد.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند و برای اگاهی از برند و دستیابی به مشتریان جدید موثر هستند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار هدفمند باشد. تبلیغات تلگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین مهم ترین انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند.

 

تبلیغات ریمارکتینگ

تبلیغات ریمارکتینگ روشی خوب و مفید برای فروش و برندسازی است چرا که بارها برند و محصولات و خدمات شما را برای کاربران خاص نمایش می دهد. چارچوب تبلیغاتی گوگل ادز امکان استفاده از ریمارکتینگ را در اختیار شما قرار می دهد.

 

تبلیغات عنصری برای رشد و توسعه اقتصادی است و با رونق اقتصادی رابطه ای مستقیم دارد. تبلیغات برای کشور های در حال توسعه مثل ایران که به سمت تجارت حرفه ای در حرکت هستند یک نیروی محرکه است. به همین دلیل استفاده از دانش و فناوری روز تبلیغات می تواند مسیر موفقیت یک شرکت یا مدیر را ترسیم نماید. تبلیغات موثر ابزاری برای کسب شهرت و اعتبار شرکت ها است و به مدیران شرکت ها کمک می نماید تا سریع تر به اهداف خود دست یابند. در حقیقت تبلیغات یک پل ارتباطی بین شرکت  و مشتری است.

تعیین اهداف نقطه آغازین در آفرینش تبلیغات در حیطه فعالیت های تجاری و صنعتی است.

تبلیغات را بر اساس اهداف می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

 

تبلیغات اطلاع دهنده

این نوع تبلیغات معمولا در برگیرنده اطلاع رسانی راجع به محصول جدید، پیشنهاد استفاده جدیدی از محصول، مطلع کردن بازار راجع به تغییری در قیمت، شرح چگونگی کاربرد محصول، توصیف خدمات موجود، تصحیح برداشت های غلط و رفع شایعات، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان می باشد. تبلیغات اطلاع دهنده هنگامی که محصول جدیدی به بازار معرفی می شود و هدف ایجاد یک تقاضای اولیه است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تبلیغات ترغیب کننده

از جمله اقداماتی که در این نوع آگهی ها بررسی می شود: ایجاد ترجیح برای یک برند مشخص، تشویق به خرید مارک شرکت به جای مارک خریداری شده، تغییر استنباط های مشتریان از ویژگی های محصول، ترغیب مشتریان به امروز خرید کردن به جای فردا خرید کردن. تبلیغات ترغیب کننده زمانی که رقابت افزایش پیدا کرده باشد و هدف ایجاد یک تقاضا در فضای انتخابی باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرد. در این آگهی ها در خیلی موارد به طور غیر مستقیم مقایسه ای بین محصول شرکت و محصولات دیگر شرکت ها صورت می گیرد به همین دلیل در بعضی مواقع از این نوع تبلیغات به تبلیغات تطبیقی نیز یاد می شود.  

 

تبلیغات یاد آوری کننده

از جمله مواردی که در این نوع تبلیغات دیده می شود، یاد آوری این موضوع به مشتریان، که ممکن است در آینده ای نه چندان دور آن ها به محصولات شرکت نیاز داشته باشند. معمولا این آگهی ها به یادآوری برند خاصی می پردازند. معمولا برند ها و شرکت های شناخته شده از این نوع تبلیغات استفاده می کنند. به عبارتی دیگر این نوع تبلیغات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول در مرحله بلوغ منحنی عمر خود قرار می گیرد و هدف این است که مصرف کنندگان به طور دائم به آن محصول فکر کنند. به عنوان مثال آگهی های پر هزینه شرکت کوکاکولا در بازه های زمانی مختلف به این علت است که به طور مرتب به مشتریان یادآوری کند که هنگام مصرف و نیاز این محصول را فراموش نکنند.

 

امروزه، بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به یکی از مباحث داغ کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است. در دنیای رقابتی امروز همه کسب و کارها برای دوام و بقای خود به جذب و حفظ مشتریان نیازمندند. بازاریابی دیجیتال، در صورتی که با برنامه ریزی راهبردی همراه باشد می تواند انبوهی از مشتریان بالقوه را به لطف رسانه های آنلاین پر مخاطب برای کسب و کار هدف شما به همراه بیاورد.

اما با این وجود، بعضی از کسب و کارها به دلیل مواجهه با چالش های متعدد از طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی دیجیتال باز می مانند و بعضی دیگر نیز از اهمیت بکارگیری بازاریابی دیجیتال درک واضح و درستی ندارند. اکنون این سوال مطرح می شود که چالش های راه اندازی بازاریابی دیجیتال کدام است؟ و چرا بازاریابی دیجیتال برگ برنده کسب و کارهای امروزی است؟

یکی از دلایلی که اغلب کسب و کارها از بکارگیری بازاریابی دیجیتال امتناع می ورزند، این است که نمی دانند از کجا باید شروع کنند. صاحبان کسب و کار تصور می کنند تدوین طرح بازاریابی دیجیتال نیازمند تهیه حجم وسیعی از گزارش های زمان بر است که در منابع مالی و زمانی کسب و کارشان نمی گنجد. این در حالی است که یک طرح بازاریابی دیجیتال باید مختصر و مفید باشد. به طور کلی، موفقیت طرح بازاریابی دیجیتال به نحوه هدف گذاری استراتژی ها بستگی دارد نه تعداد صفحات آن. در واقع، اهداف طرح بازاریابی دیجیتال باید مشخص، قابل ارزیابی، دست یافتنی، مرتبط و زمان مند باشند.

یکی دیگر از چالش هایی که سبب می شود صاحبان کسب و کار از پیاده سازی بازاریابی دیجیتال منصرف شوند، تنوع استراتژی های این نوع بازاریابی است که طیف گسترده ای از تکنیک ها را شامل می شود. معمولا کسب و کارها نمی دانند از بین استراتژی هایی همچون بهینه سازی موتور جست و جو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی کدام یک را انتخاب کنند. هر یک از این استراتژی های دیجیتال جزئیات و کارکردهای متفاوتی دارند و باید بر مبنای نیازهای کسب و کار هدف، ارزیابی و اولویت گذاری شوند. با وجود تنوع زیاد استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهایی که از همان ابتدا هدفشان را در مورد راه اندازی کمپین بازاریابی مشخص می کنند، شانس موفقیت شان افزایش می یابد. این هدف می تواند جذب مشتریان جدید یا ایجاد وفاداری مشتریان به برند باشد. به طور کلی اگر با هدف معینی دست به انتخاب استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال بزنید، راحت تر می توانید موارد سازگار با نیازهای کسب و کارتان را تشخیص دهید.  

از دیگر چالش ها می توان به گسترش روز افزون کانال های دیجیتالی اشاره کرد. نفوذ اینترنت در زندگی روزمره افراد سبب شده، کاربران از کانال های دیجیتالی متنوعی استفاده کنند که دستگاه های مورد استفاده هر کدام با دیگری تفاوت های چشمگیری دارد. این دستگاه ها اهداف گوناگونی را دنبال می کنند که این برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال یک چالش است.

افزایش رقابت نیز یکی دیگر از چالش هایی است که کسب و کارها برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستند. استفاده از بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش های بازاریابی ارزان تر و کم هزینه تر است. ابزار مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال به وفور در دسترس می باشد. به همین دلیل تعداد افراد فعال در این زمینه بیشتر شده در نتیجه جذب مشتریان نیز دشوارتر شده است. 

خیلی از کسب و کارهای امروزی علاوه بر چالش های ذکر شده در این مقاله با چالش ها و موانع دیگری مثل محدودیت بودجه و عدم نوآوری روبر هستند و هنوز موفق نشده اند بهره لازم را از استراتژی های بازاریابی دیجیتال ببرند.

با این حال بازاریابی دیجیتال در صورتی که به طور نظام مند و برنامه ریزی شده اجرا شود می تواند مزایایی ویژه ای را برای کسب و کار شما ایجاد نماید و حتی می تواند بخشی از نقاط ضعف کسب و کار شما را نیز بر طرف نماید.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.