استراتژی های بازاریابی دیجیتال موفق، راه های مؤثری را برای دستیابی به مشتریان ارائه می دهد و در نهایت باعث افزایش وفاداری مشتریان به محصولات و خدمات می شود. استراتژی های بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر فرصت ها به افزایش فروش کمک کرده و اثربخشی آن به گونه ای است که با استفاده از نقاط قوت شرکت، برندها می توانند در رقابت بازار پیروز شوند. در واقع، استراتژی های بازاریابی با شناخت کامل از برند، کسب و کار، صنعت و مشتریان تنظیم و تدوین می شوند و اگر به درستی تعیین شده باشند، بازاریابان و صاحبان کسب و کار می توانند با توجه به آن برنامه های بازاریابی دیجیتال خود را تنظیم کنند و مطمئن شوند که اجرای آن ها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد برند خواهند داشت. در حقیقت، استراتژی بازاریابی دیجیتال می تواند کسب و کار و برند شما را از رقبا متمایز نماید.
و اما در صورت نداشتن استراتژی های بازاریابی دیجیتال، شرکت ها برای تحقق اهداف خود دچار مشکلات عدیده ای می شوند که در زیر به مواردی از آن ها اشاره شده است.
- بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ، شما بدون هدف و سردرگم هستید.
شرکت هایی که برای کسب و کار خود استراتژی دیجیتال ندارند در حقیقت هدف استراتژیک معینی برای دستیابی به مشتریان جدید و ایجاد روابطی عمیق تر با مشتریان فعلی خود به صورت انلاین نخواهند داشت. چرا که اگر هدف مشخصی نداشته باشید، برای دستیابی به آن هدف منابع لازم و کافی را اختصاص نخواهید داد و در نهایت نمی توانید در تجزیه و تحلیل های نهایی تان بفهمید که به چنین اهدافی خواهید رسید یا خیر.
- نمی توانید سهم خود را از بازار هدف و مخاطبان آنلاین بدانید.
اگر استراتژی مشخصی نداشته باشید ممکن است تقاضای مشتری را برای خدمات آنلاین نادیده بگیرید. مهمتر این که، شاید نتوانید درک صحیحی از بازار آنلاین به دست آورید. پویایی بازار برای کانال های سنتی با مشخصات و رفتارهای متفاوت مشتریان، رقبا، پیشنهادهای بازار و ارتباطات بازاریابی همراه است. از طریق ابزارهایی مثل گوگل (Google) می توان سطح تقاضای مشتری را بهتر درک کرد؛ همچنین می توان از گوگل برای یافتن لغات کلیدی و تجزیه و تحلیل اهداف مشتریان برای جذب بیشتر آن ها استفاده کرد.
- رقبای قدیمی و تازه کار سهم بازار آنلاین شما را به دست خواهند آورد.
اگر به بازاریابی دیجیتال منابع کافی اختصاص ندهید یا یک روش ساده بدون استراتژی مشخص تعریف کنید، رقبا سهم شما را از سود دنیای دیجیتال به راحتی از چنگتان به در می آوردند.
- شما پیشنهادهای قوی و جذاب آنطور که باید و شاید از طریق آنلاین نخواهید داشت.
با داشتن پیشنهادهای خوب و قابل توجه به مشتریان آنلاین خود می توانید سرویس های آنلاین متمایز و منحصر به فردی را ارائه دهید. به این ترتیب نه تنها مشتریان قدیمی و جدید را تشویق به خرید می کنید، بلکه سبب وفاداری آن ها به شما و عدم استقبال از خدمات رقبا خواهید شد.
شناخت کافی و درستی از مشتریان آنلاین خود نخواهید داشت.
شاید همه ما فکر کنیم که رسانه های دیجیتال قابل سنجش ترین رسانه ها هستند با این وجود باید در نظر داشته باشید که تجزیه و تحلیل های گوگل فقط یک سری اعداد و ارقام در اختیار شما قرار می دهد و چیزی در مورد احساس و نگرش مشتری به شما نخواهد گفت. برای شناخت نقاط ضعف خود و بر طرف نمودن آن ها باید از ابزارهای دیگری کمک بگیرید تا بازخورد کاربران و وب سایت را نشان دهد.
- کسب و کار شما یکپارچه و متمرکز نخواهد بود.
فرقی نمی کند یک آژانس دیجیتالی مستقل باشید یا یک بازاریاب دیجیتال حرفه ای با تحصیلات عالیه IT، داده های دیجیتالی را باید در قالب های مرسوم ذخیره اطلاعات تکمیل و بازاریابی دیجیتال را به بخش های مناسب تری تقسیم بندی کرد. ولی این روش آنطور که باید و شاید مؤثر و کارآمد نخواهد بود. در حقیقت، رسانه های دیجیتالی زمانی به بهترین نحو عمل می کنند که با رسانه های قدیمی و کانال های پاسخگو تلفیق شده باشند.
- کارکنان و بودجه کافی به فعالیت های بازاریابی دیجیتال با توجه به اهمیت آن ها اختصاص نمی یابد.
ممکن است منابع کافی و مناسبی به برنامه ریزی و اجرای بازاریابی اینترنتی تخصیص داده نشود یا مهارت های خاص یک متخصص بازاریابی اینترنتی را در اختیار نداشته باشید، در این صورت به هنگام روبرو شدن با یک تهدید رقابتی در بازار نمی توانید درست و اصولی پاسخگوی این مشکل باشید.
- عدم هماهنگی و دوباره کاری باعث تلف شدن پول و زمانتان می شود.
حتی اگر منابع کافی برای بازاریابی اینترنتی داشته باشید، باز هم ممکن است منابع تان به هدر برود. این امر به ویژه برای شرکت های بزرگتر که دارای بخش های مختلف بازاریابی هستند و برای انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابه هم اقدام می کنند، اتفاق می افتد. در واقع، بدون یک استراتژی مشخص به دلیل دوباره کاری فعالیت ها برای دست یابی به اهداف مشابه، زمان و پول خود را از دست می دهید.
- زیرک و فرز نیستید که بتوانید به رقبایتان برسید یا پیشروی آن ها باشید.
اگر به برترین برندهای آنلاین مانند Amazon، Dell، Google ، Tesco و Zappos دقت نمایید، متوجه می شوید که آن ها همیشه در جست و جو هستند. این شرکت ها به طور مداوم روش های جدید بازاریابی را امتحان می کنند تا بتوانند مشتریان آنلاین خود را حفظ کرده و توجه مشتریان جدید را به خودشان جلب کنند.
- بهینه سازی نمی کنید.
هر شرکتی که یک وب سایت داشته باشد، تجزیه و تحلیل بازدید آن را دریافت می کند؛ اما بسیاری از مدیران ارشد مطمئن نیستند که تیم بازاریابی شان زمان لازم برای بررسی و اقدام نسبت به آن را داشته باشند. با داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مناسب قادر به اجرای اصول اولیه خواهید بود، و در ادامه می توانید به بهبود مستمر جنبه های کلیدی مانند بازاریابی موتورهای جست و جو، تجربه کاربران سایت، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازید.