یوتاب

یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

نشانی وبگاه: http://www.utab.ir

بدون بازاریابی ،اغلب کسب و کارها شکست می خورند.اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک حتی یک بار هم اقدام به تهیه یک برنامه بازاریابی جامع نمی کنند.

چیزی که اغلب اتفاق می‌افتد این است که ،این شرکت‌ها روش‌های بازاریابی مختلفی را امتحان می‌کنند که تنها موفقیت کمی نصیبشان می کند.یا با کمی شانس یک پیروزی بزرگ نصیبشان می شود.اما باید تاکتیک های خود، اهداف و استراتژی ها را در نظر بگیرید.

امروزه ابزارهای بازاریابی آنلاین زیادی وجود دارد که به کسب و کار شما کمک می کند.اما کسب و کارها هرگز نباید از یک برنامه بازاریابی طراحی شده و مناسب چشم پوشی کنند.

پلان بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی یک گزارش است که استراتژی بازاریابی شما را برای سال آینده،شش ماه یا یک ماه تعیین می کند.یک برنامه بازاریابی شامل موارد زیر خواهد بود:

مروری بر اهداف بازاریابی و تجاری

توضیح موقعیت بازاریابی فعلی

یک جدول زمانی از وظایفی که در استراتژی شما تعریف خواهد شد

شاخص های کلیدی عملکرد شما

توصیف بازار هدف و نیازهای مشتریان شما

یادگیری نحوه نوشتن یک برنامه بازاریابی به شما کمک خواهدکرد تا از طریق گام های مهم در رسیدن به یک استراتژی موفق،تمرکز کنید.هم چنین شما را در مسیر دستیابی به اهداف سطوح بالاتر یاری می کند.

یک پلان بازاریابی یکپارچه نشان می دهد که استراتژی های بازاریابی شما با تحقیق همراه است.این که تیم شما تلاش دارد تا اهداف بازاریابی هوشمندانه تری انتخاب کند و یا یک مشاور که سعی دارد مشتری خود را درست هدایت کند  ویا مدیری که سعی دارد در ساختار مشخصی فعالیت کند.

چگونه یک برنامه استراتژی موفق بسازید :

برنامه بازاریابی شما بسته به هدف سازمان یا نوع سازمان شما متفاوت است.به طورمثال برنامه شما می تواند شامل استراتژی کلی شرکت باشد یا تنها بر یک مسیر خاص مانند سئو،بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی رویداد تمرکز کند.

هفت بخش ضروری یک بازاریابی :

1)تنظیم یک برنامه اجرایی خلاصه شده

شروع یک برنامه بازاریابی بسیارمهم است.شما باید یک برنامه جذاب برای تسلط بر مشتریان و بازار طراحی کنید.یک خلاصه از برنامه اجرایی خوانندگان را به اهداف شرکت ،پروژه ها،طرح های آتی و سایر واقعیت های مربوط به سازمان آشنا خواهدکرد.

اساسا شما می توانید از برنامه اجرایی به عنوان یک چاشنی برای بقیه برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.

2) تعیین اهداف بازاریابی براساس معیارهای مشخص

بعداز تنظیم برنامه اجرایی ،زمان آن رسیده که اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید.این یکی از مهمترین بخش های بازاریابی است.پس حتما برای آن زمان بگذارید و تا جای ممکن شفاف باشید . تا جایی که می توانید اهداف ویژه برای خود در نظر بگیرید،اهدافی که بازدید از سایت شما و جلب نظر مشتریان تاثیربگذارد.حتما از آمارواقعی استفاده کنید.

از مطرح کردن اهداف مبهم بپرهیزید و در عوض معیارهای کلیدی که می خواهید برعملکرد شما تاثیربگذارد را مشخص کنید.

3) شناخت مشتریان و بازارهدف

شاید این مسئله مهم ترین بخش برنامه بازاریابی شما نباشد اما ارزش زیادی دارد.مشخص کردن شخصیت کاربر بخش مهمی از یک طرح بازاریابی است که نباید نادیده گرفته شود.شما باید به این نکته توجه کنید که چگونه می توانید مشتریان بیشتری را جذب کنید اما راه آن چیست؟مشتریان ایده آل شما چه کسانی هستند ؟اهداف آن ها چیست؟بزرگترین مشکلات آن ها چیست؟ و چگونه می توان این مشکلات را حل کرد؟

پاسخ به این سئوالات نیاز به تحقیقات زیادی دارد اما داشتن این اطلاعات ضروری است.

به مرور زمان شناخت ویژگی های خاص مشتریان ،عادات و اهداف آن ها برایتان آسان تر خواهد بود ، تا بتوانید برنامه بازاریابی خود را پیاده سازی کنید.

اولین چیزی که باید درنظربگیرید اختصاص یک پروفایل برای هرکاربراست.این به شما کمک خواهد کرد تا یک چهره واقعی از مشتریان خود بسازید و به این ترتیب واقعی تر به نظر بیایند.سپس اطلاعاتی مانند سن،شغل،درآمد،مشخصات،اهداف،چالش ها،فعالیت ها و سرگرمی ها را مشخص کنید.

شناسایی نوع شخصیت کاربر می تواند پیام هایی که در محتوای خود به کار می برید را تحت تاثیر قرار دهد.اغلب کسب و کارها انواع مختلفی از کاربران را دراختیار دارند.از این رو شناسایی کاربران بسیار مهم است و شما می توانید کمپین های بازریابی خود را بخش بندی کرده و اهداف جداگانه ای را برای هرکدام تعیین کنید.

4) شناسایی رقبا

به طورمعمول شناسایی رقیبان باید شامل موارد زیرباشد:

تیم بازاریابی آن ها چه کسانی هستند؟

تیم مدیریت آن ها چه کسانی هستند؟

استراتژی بازاریابی و فروش آن ها چیست؟

استراتژی آن ها در رسانه های اجتماعی چیست؟

سرمایه گذاری آن ها چگونه است؟

رشد سالانه آن ها به چه میزان است ؟

تعداد مشتریان آن ها و شخصیت کاربران چگونه است ؟

هم چنین بهتر است استراتژی هایی که از آن استفاده می کنند را بشناسید. وبلاگ،بازاریابی محتوا،بازاریابی سئو،بازاریابی ویدئویی و هرنوع تاکتیک بازاریابی دیگری که از آن استفاده می کنند. نقاط قوت و ضعف خود را در تمام بخش ها شناسایی کنید تا فرصت های بزرگتر و بهتری بدست آورید.از آنجا که قبلا در مورد رقیبانتان تحقیق کرده اید اضافه کردن این نکات به برنامه بازاریابی شما نباید مشکل باشد.

5) تعیین شاخص های کلیدی

اگر ندانید کسب و کارشما در کجاقرار دارد ،برنامه ریزی برای آینده دشوار خواهد بود.پیش از آنکه هرکاری را ارزیابی کنید باید شاخص های کلیدی آن را بشناسید تا بتوانید نتایج را با چیزی مقایسه کنیم.تعیین شاخص های کلیدی به شما این امکان را می دهد تا به دقت پیشرفت خود را ارزیابی کنید و هم چنین قادر خواهید بود تا یک استراتژی قوی بسازید.شاخص های کلیدی به شما کمک خواهد کرد تا به روشنی اهداف و استراتژی شما درک شود.

یک روش برای ارزیابی شاخص های کلیدی ،استفاده از نمودارهاست.داده های نمودارها می توانند ترسناک باشند اما استفاده از نمودارهای اینفوگراف به تحلیل و وضوح اطلاعات کمک خواهدکرد.

6)تنظیم یک استراتژی بازاریابی قابل اجرا

بعد از مشخص کردن تمام اطلاعات پایه ای و معیارهای مرتبط دربرنامه بازاریابی ،زمان آن رسیده تا استراتژی بازاریابی خود را اجرا کنید.یک باردیگر با استفاده از تصاویر اطلاعات خود را به تیم یا مشتریان منتقل کنید.

تجسم مسیرپیشرفت راهی موثر برای نشان دادن یک استراتژی دربرخورد با چالش هاست.هرفرد از تیم ماباید بداند چه وظیفه ای دارد و می تواند ایده خود را ارائه دهد.

7) برآورد نتایج بدست آمده

برنامه بازاریابی خود را با توضیح مختصری درباره نحوه ارزیابی عملکرد خود به پایان ببرید.این امر احتمال بروز خطا را برای شما کاهش می دهد.اما لازم است برخی دستورالعمل ها روشن باشند و درمورد چگونگی ارزیابی پیشرفت و نتایج بازاریابی توضیح لازم را بدهند.

 

 

بازاریابی موثر با یک استراتژی بازاریابی مشخص و آگاهانه آغاز می شود.یک استراتژی بازاریابی خوب به شما در تعیین اهداف،دیدگاه ها،ماموریت و کسب و کارتان کمک می کند و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را مشخص می نماید.استراتژی بازاریابی شما بر نحوه عملکرد کل کسب و کارتان تاثیر می گذارد . بنابراین باید با مشورت تیم خود برنامه ریزی کرده و آن را را گسترش دهید.

یک برنامه ریزی استراتژیک جامع چگونه است؟

کسب و کار،محصول و خدمات خود را توصیف کنید.

موفقیت و نقش محصولات و خدمات خود را در بازار شرح دهید.

مشتریان و رقبای خود را بشناسید.

تاکتیک های بازاریابی خودرا بشناسید.

اجرای این مراحل به شما اجازه می دهد تا یک طرح بازاریابی بسازید و میزان اثربخشی آن را اندازه گیری کنید.

یک استراتژی جهت گیری و اهداف کلی بازاریابی شما را تعیین می کند ، بنابراین با یک طرح بازاریابی متفاوت است.در طرح بازاریابی شما اقدامات خاصی را برای پیاده سازی استراتژی خود انجام می دهید.استراتژی بازاریابی شما در سال های آینده می تواند توسعه یابد در حالی که برنامه بازاریابی شما معمولا تاکتیک هایی را در سال جاری برای شما مشخص می کند.

استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

استراتژی بازاریابی پیشرفته به شما کمک خواهدکرد تا اهداف کسب و کارتان را بشناسید و اعتبار بالایی برای محصولاتتان بدست آورید.یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به خریداران احتمالی معرفی کنید و بفروشید.این امر شامل ایجاد یک یا دو ایده قوی برای افزایش آگاهی و فروش محصولات شما می شود.

درادامه مولفه های یک استراتژی بازاریابی لیست شده است تا شما بتوانید با استفاده از آن مهم ترین سرمایه گذاری بازاریابی خود را انجام دهید،تمرکز خود را بر بازاریابی حفظ کنید و نتایج فروش و بازاریابی تان را بهبود بخشید.

استراتژی های کسب و کارتان را شناسایی کنید و اهداف آن را مشخص کنید ،به طوری که بتوانید یک مجموعه از اهداف بازاریابی را تعریف کنید تا برای آن ها برنامه ریزی کنید. اهداف تجاری شما می تواند شامل مواردی همچون:

افزایش آگاهی از محصولات و خدمات شما

فروش بیشتر محصولات از یک منبع خاص

رسیدن به بخش جدیدی از مشتریان

مشخص شدن هدف بسیار مهم است تا شما بتوانید به طور موثر نتایج را اندازه گیری کنید.یک معیار ساده برای تعیین هدف ،روش SMART است.

مشخص :مشخص کردن وضعیتی که می خواهید به آن دست پیدا کنید.

قابل سنجش : اقدامات ملموس را تنظیم کنید تا بتوانید نتایج را اندازه گیری کنید.

قابل دستیابی:اهداف تعیین شده را مطابق با ظرفیت و بودجه خود مشخص کنید.

مرتبط:اهداف تعیین شده به شما کمک می کند تا جنبه های خاص کسب و کار خود را بهبود بخشید.

محدودیت زمانی:اهداف باید قابل زمان بندی شدن باشند.

اهداف بازاریابی خود را تعیین کنید

مجموعه ای از اهداف بازاریابی رابه طور خاص برای کسب و کارتان در نظربگیرید.این اهداف به شما و تیم تان انگیزه می دهد و به موفقیت شما کمک خواهدکرد.نمونه هایی از اهداف بازاریابی عبارت است از :

افزایش نفوذ دربازار(فروش محصولات موجود به بازارهای هدف جدید) :

این اهداف می توانند بلند مدت باشند و چندسال زمان لازم باشد تا به آن ها دست یابید.با این وجود باید قابل اندازه گیری و زمان بندی شده باشند.

باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی شما هم عملی و هم قابل اندازه گیری است . یک استراتژی بازاریابی خوب هرسال تغییر خواهد کرد اما بخشی از آن بدست آمده و اهداف شما برآورده شده است.همچنین ممکن است استراتژی خود را درصورت تغییر بازار خارجی،به دلیل ورود یک رقیب تازه یا تکنولوژی جدید تغییردهید یا محصولات شما تغییری پیدا کند.

درباره بازار خود تحقیق کنید :

تحقیق بخش مهمی از استراتژی بازاریابی شماست .شما باید درباره بازار خود اطلاعات کسب کنید .اطلاعاتی همچون اندازه ،رشد ،گرایش های اجتماعی و جمعیت شناختی(آماری مانند سن، جنسیت و نوع خانواده).بسیار مهم است که مراقب بازار خود باشید تا از تغییرات آن در طول زمان آگاه شوید .بنابراین استراتژی شما مرتبط با هدف تان باقی میماند.

مشتریان احتمالی خود را مشخص کنید :

از تحقیقات بدست آمده از بازار خود برای توسعه مشتریان تان استفاده کنید و نیازهای آن ها را بشناسید.به این ترتیب مجموعه ای از الگوها و نحوه خرید مشتریان خواهید داشت.همیشه به روزباشید و نیازها و گرایش های بازار را شناسایی کنید تا فرصت های جدید را از دست ندهید و یا از مسیر بازاریابی خود منحرف نشوید.

درحالی که به دنبال مشتریان جدید هستید ،اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی شما ،این امکان را به شما می دهد که روابط خود را با مشتریان فعلی تان حفظ کنید.

رقبای خود را مشخص کنید :

به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شما باید به طور همزمان با مشخص کردن محصولات خود ،زنجیره های تامین ،قیمت گذاری و تاکتیک های بازاریابی ، شناخت خود را از رقبایتان نیز گسترش دهید.باید بدانید چه چیزهایی شما را از رقیبانتان متمایز می کند و همچنین نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کنید تا به بهبود عملکرد شما در مقایسه با رقیبانتان کمک کند.

استراتژی‌ هایی را برای پشتیبانی از اهداف بازاریابی خود تهیه کنید.

 بازارهای هدف خود را فهرست کنید و مجموعه ای از استرتژی ها را برای جذب و حفظ آن تدوین نمایید.به طورمثال آگاهی مردم را درباره محصولاتتان افزایش دهید.با حضور در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر یا تبلیغات در مجله های پرفروش می توانید بیشتردر معرض دید مشتریان قرار بگیرید.

ایده های خود را آزمایش کنید:

درتصمیم گیری های تاکتیکی ،انجام برخی آزمایش ها و تست برخی ایده ها و روش ها به مشتریان و کارکنان کمک خواهد کرد.شماباید چند تاکتیک را انتخاب کنید تا بتوانید نیازهای مشتریان خود را براورده کنید ،مشتریان را در بازار هدف جذب کنید و نتایج فروش تان را بهبود ببخشید.

 درپایان در نظرداشته باشید :

درباره تبلیغات بیشتربدانید،درباره اصول بازاریابی بیشتر مطالعه کنید و نحوه نوشتن اجرای طرح بازاریابی خود را بیابید.

انسان بیش از مجموع چشم ها،بینی،دست ها و پاهاست .بازاریابی جامع و کل نگر پیرامون این فلسفه بحث می کند که ،کسب و کار و بخش های آن به عنوان یک نهاد به هم پیوسته در نظر گرفته می شوند و تمام فعالیت ها درآن به سمت یک هدف مشخص هدایت می شود.

بازاریابی کل نگر تمام واحد های یک کسب و کار را به عنوان یک واحد درنظر می گیرد و هدف مشترکی را بر هر فعالیت و شخص مربوط به آن متصور می شود.

کسب و کار درست مانند بدن یک انسان قسمت های مختلفی دارد ،اما تنها زمانی قادر به فعالیت است که تمام این قسمت ها باهم و برای هدفی یکسان به کارگرفته شوند.مفهوم بازاریابی کل نگر ،این ارتباط را برای بخش های یک کسب و کار قائل می شود و معتقد است که داشتن چشم انداز وسیع و یکپارچه برای دستیابی به بهترین نتایج ضروری است.

ویژگی های فلسفه کل نگر :

  • یک هدف مشترک

مفهوم بازاریابی جامع معتقد است کسب و کار و تمام اجزای آن باید بر یک هدف واحد متمرکز شوند و آن تجربه یک مشتری بزرگ است.

  • فعالیت های هماهنگ

تمام خدمات ،فرآیندها، ارتباطات و سایر فعالیت های تجاری باید به سمت یک هدف مشترک هدایت شوند.

  • فعالیت های یکپارچه

فعالیت ها باید به گونه ای طراحی شده باشند تا بتوانند یکپارچه شوند و تجربه مشترک ،سازگار و بی نظیری را ایجاد کنند.

مولفه‌های بازاریابی جامع :

 بازاریابی کل نگر براساس استراتژی های بازاریابی طراحی شده و به بازاریابی برند برای هر فرد،کارمندان و مشتریان موجود یا بالقوه و ارتباط یکپارچه با آن ها و درعین حال حفظ مسئولیت اجتماعی کسب و کار تمرکز دارد .

بازاریابی رابطه

 جنبه بازاریابی رابطه ،جامع و با تمرکز بر رابطه بلندمدت با مشتری و تعامل به جای روابط کوتاه مدت مانند کسب مشتری و فروش فردی شکل گرفته است.این استراتژی با هدف قراردادن فعالیت های بازاریابی برروی مشتریان موجود ،جهت ایجاد یک ارتباط قوی،عاطفی و دائمی متمرکز است.این شکل از ارتباط به کسب و کار کمک میکند تا فروش تکرار شود و بازاریابی آزاد مشتریان بیشتری به دست آورد.

بازاریابی یکپارچه

بازاریابی یکپارچه روشی برای ایجاد یک تجربه موحد و یکپارچه برای مصرف کننده ،جهت تعامل با برند  به وسیله طراحی و هدایت تمام ارتباطات (تبلیغات،ارتقای فروش،بازاریابی مستقیم،روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال) به گونه ای است که همه باهم وبه عنوان یک نیروی واحد تحت یک برند قوی فعالیت کنند.

بازاریابی داخلی

 دو نوع مشتری برای هر کسب‌ و کار وجود دارد: داخلی و خارجی. در حالی که تمرکز بر روی مشتریان خارجی باید یک اولویت مهم برای هر کسب‌وکار باشد، مشتریان داخلی نیز نباید نادیده گرفته شوند . چون این مشتریان داخلی (کارمندان) نقش حیاتی در بازاریابی برند و محصولات به مشتریان خارجی کسب ‌وکار بازی می‌کنند.

 بازاریابی داخلی ،کارمندان و کارکنان را به عنوان مشتریان داخلی می شناسند که باید از دید شرکت متقاعد شده و به اندازه مشتریان خارجی ارزش داشته باشند.بازاریابی داخلی همچنین شامل فرآیندهایی است که کارکنان را وادار به درک نقش خود در فرآیندبازاریابی می کند.

بازاریابی مسئولیت اجتماعی

 مفهوم بازاریابی مسئولیت اجتماعی ،بخش گسترده تری از جامعه را دربرمی گیرد.این کار مستلزم آن است که کسب و کار از اصول اخلاقی تجاری پیروی کند و بر روی مشارکت سازمان‌های بشردوستانه و اجتماعی تمرکز داشته باشد.یک کسب و کار به عنوان بخشی از جامعه در نظرگرفته می شود وجامعه ملزم به پرداختن به آن است.بازاریابی اجتماعی تاثیرمثبتی بر سهامدارن و ذینفعان شرکت دارد.

چرا بازاریابی جامع مهم است ؟

ساختن یک نام تجاری:

طرز فکرمشتریان درحال تغییر است. آن ها تنها به خرید یک محصول فکرنمی کنند بلکه نام تجاری آن نیز مهم است.بازاریابی جامع، شرکت را توانمند می کند تا برند خود را درمیان سهامدارن خود ایجاد کند.

ثبات :

 ایجاد ثبات مهم است تا مدت زیادی در بازار بمانید. از آنجا که مفهوم بازاریابی جامع شامل بازاریابی برند برای تمام سهامداران ، از طریق استراتژی‌های ارتباطی یکپارچه است، ثبات حفظ می‌شود.

بهره وری:

وقتی از تمامی جوانب کسب و کار مراقبت شود ، کسب وکار کارآمدتر می شود و وقت و پول شرکت را صرفه جویی و ذخیره می کند.

کارآیی :

 فلسفه بازاریابی جامع با تمرکز بر روی یک هدف بزرگ ،یکپارچگی ایجاد می کند که پیام برند را به طور موثر تقویت کرده و در ذهن مشتریان تثبیت می نماید.

برندسازی شخصی درگذشته به این معنی بود که شما برای خود یک کارت ویزیت دارید و اگر خیلی خلاق بودید ،یک گرافیست جهت طراحی لوگو استخدام می کردید. اما با توسعه رسانه های دیجیتال و افزایش فردگرایی در جامعه، ایجاد نام تجاری شخصی یا برندینگ، شاید مهم ترین راهی باشد که قلمرو تاثیر شما را گسترش دهد. اگر شما تازه به فکر برند شخصی افتاده اید، مهم است بدانید که نام تجاری وسیله ای است که مردم شما را با آن به یاد می آورند.

برند شخصی چیزی بیش از یک علامت تجاری یا لوگو است و افراد را به مشتریان بالقوه و بالفعل شما تبدیل خواهد کرد. تصویر برند شما همان چیزی است که برای کمک به ساخت کسب و کار خود ایجاد می کنید. برند شما به عنوان یک شخصیت مستقل از شما دیده می شود.

یک مثال ملموس برای برندسازی شخصی

آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به یاد بیاورید. نام های ترامپ و هیلاری کیلینتون، تصاویری خاص را به ذهن می آورند. اما این تصاویر تنها تا حدودی به حزب سیاسی آن ها مرتبط است. دونالد ترامپ و هیلاری کیلینتون نمونه هایی از افرادی هستند که نام آن ها با کسب و کارشان گره خورده و هردو یک برند شخصی مشهور هستند. با این وجود برند تجاری شخصی تنها برای سیاستمداران نیست. بر اساس یک نظرسنجی از مصرف کنندگان یک کالای خاص تنها 30 درصد از آنان به تبلیغات یک برند اعتماد دارند و بقیه مردم به پیام های که از دیگران شنیده اند اعتماد می کنند.

این به این معنی است که اگر یک کسب و کار داشته باشید، شانس بیشتری برای موفقیت دارید، نسبت به زمانی که با مردم به عنوان یک شخص معاشرت کنید.

تعریف برندشخصی و آشنایی با مخاطب

اگر به دنبال ساختن نام تجاری برای خود هستید، ابتدا باید تاثیرخود را بر بازار بشناسید و سپس بازار هدف تان را تعریف کنید. این دو مورد کجا به هم خواهند رسید و هرکدام به چه چیزی شبیه است و چه نقص هایی دارد.

اگر بتوانید شهرت شخصی تان را به عنوان یک سرپرست و کسی که برای مشتریان بهترین است معرفی کنید، موفق خواهید بود.

یک توصیه برای شما که به دنبال برندسازی شخصی هستید

به یاد داشته باشید که برند شخصی تنها برای فروش نیست. برای  این است که شما در دسترس دیگران باشید (مشتریان،همکاران ، دوستان و...).

دقت کنید که حساب کاربری تان را در شبکه های اجتماعی به روزرسانی کنید و هر روز مرتبط با کسب و کارتان همسو نمایید. به این ترتیب دیگران شما را به عنوان یک متخصص حرفه ای تلقی می کنند و می شناسند.

لازم نیست کسی بداند برای صبحانه چه خورده اید؛ اما یک عکس از شما در پوستر تبلیغاتی یک مارک معروف هیاهو ایجاد می کند.

روی دنیای آفلاین تمرکز کنید

نشان تجاری شخصی به اینترنت وابسته نیست و شما می توانید در خارج از خانه با افراد تعامل برقرارکنید. مطمئن شوید که از یک ظاهر مثبت و حرفه ای برخوردارید. کارت ویزیت خود را به همراه داشته باشید تا تاثیر خوبی بر دیگران بگذارید. به این ترتیب مردم علاقه بیشتری به تعامل با شما خواهند داشت، شما را استخدام می کنند و یا برای کار به دیگران معرفی می کنند.

ثبات کلید موفقیت است

یکی از اجزای کلیدی موفقیت در آشنایی درست با مشتریان است. مشتریان برند شما را درصورت برخورد های زیاد تشخیص خواهند داد. اگر تصویر یا لوگوی شما تغییر کند مشتریان گیج خواهند شد و در نهایت اعتماد خود را از دست می دهند.

اگر از پلتفرم های مختلف استفاده می کنید (مانند بروشور،سایت و ...) باید تصویرکلی خود را حفظ کنید. یک راه برای انجام این کار این است که رنگ و طرح لوگو، شعارهای شخصی و ظاهرکسب و کارتان هماهنگ باشد و بافونت های مختلف و طرح های گوناگون طراحی نشود. دراین صورت شما یک برند خواهید داشت!

 

 

 تولید محتوا ، به کارگیری یک تکنیک برای ایجاد و توزیع یک محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب مخاطب و سود برای وب سایت یا شبکه های اجتماعی است . تولید محتوا از دیرباز در انواع رسانه ها از جمله تلویزیون ، رادیو ، کتاب و مجلات مورد توجه و مهم بوده است . امروزه علاوه بر رسانه های پیشین اینترنت و شبکه های اجتماعی نیز در انتقال مفاهیم و اطلاعات به مخاطب نقش زیادی دارند. به طور کلی دنیای دیجیتال در انتقال محتوا به مردم اهمیت قابل توجهی یافته است و آنچه بیش از همه مورد توجه است ، ارزش محتوای تولید شده می باشد. محتوا همان چیزی است که تعریف تبلیغات و بازاریابی را تغییر می دهد به شرطی که بتواند مخاطب را جذب کند و خواننده یا بیننده از کنار آن به راحتی عبور نکند. به طور ویژه هرنوع محتوایی که تولید می شود از محتوای تصویری تا متنی ، بسته به اینکه چه اطلاعاتی را به مخاطب منتقل می کند ، میتواند برای شما سودآور باشد . البته هدف این است که محتوای تولید شده ارزش زیادی داشته باشد. محتوا در قالب ها و اشکال مختلف تولید می شود و تنوع در به کارگیری این موارد می تواند در جذب مخاطب بسیار موثر باشد. شکل مطلب تولید شده با توجه به موضوع سایت و نوع فعالیت انتخاب می شود و در بیشتر موارد ترکیبی از محتوای متنی و تصویری است. به ویژه در شبکه های اجتماعی این شکل از محتوا طرفداران زیادی دارد. در ادامه انواع محتوای تولیدشده را بررسی می کنیم . محتوای متنی : محتوای نوشتاری یا متنی در وب سایت معمولا به اختصار به توضیح محصول یا خدمت ارائه شده می پردازد . در تولید محتوای متنی تعداد کاراکتر استفاده شده و ارتباط مطلب با موضوع بسیار مورد توجه است . متن اگر با تصویر ،نمودار ، جدول یا فیلم همراه باشد در درک مطلب و جذب مخاطب موثرتر است. اینفوگرافیک : اینفوگرافیک به معنی انتقال مفاهیم از طریق تصویر است و معمولا شامل آمار ،نمودارها و سایر اطلاعات می باشد. اینفوگرافیک درصورتی که خوب طراحی شود و اطلاعات پیرامون موضوع سایت را به خوبی منتقل کند در جذب مخاطب بسیار موثر است . علاوه برآن می تواند در شبکه های اجتماعی نیز مورد استفاده قراربگیرد. مخاطبان دنیای دیجیتال به مرور حوصله خود را برای خواندن مطالب طولانی از دست داده اند و استفاده از قالب هایی چون اینفوگرافیک دریافت اطلاعات را برای آنان ساده تر میکند. لینک سازی : تفاوت بین یک صفحه معمولی در وب سایت و یک صفحه پربازدید در لینک سازی آن است .ایجاد لینک بین مطالب سایت با یکدیگر و یا با موتورهای جست و جو و مطالب دیگر سایت های پربازدید اهمیت مقاله شمارا بالا می برد .همچنین به موتورهای جست و جو نشان می دهد که محتوای شما از اهمیت زیادی برخوردار است. البته بروزرسانی مطالب نیز نباید فراموش گردد چون به مرور استفاده از لینک ها کمتر می شود و مقاله جایگاه خود را در موتورهای جست و جو از دست می دهد. ویدئو : تولیدمحتوای ویدئویی از بهترین راه های انتقال مفهوم به مخاطب است .تصاویر به راحتی می توانند اطلاعات را منتقل کنند و معمولا طرفداران بیشتری دارند . ذهن تصویر را پردازش می کند و حفظ می کند. محتوای ویدئویی برای سایت می تواند به شکل مصاحبه ،ویدئو وبلاگ ، فیلم های آموزشی و یا معرفی محصول باشد.استفاده از انواع ویدئو در توسعه کسب و کار بسیار موثر است و نمی توان این شکل از تولید محتوا را نادیده گرفت. محتوای صوتی یا پادکست : گوش دادن به پادکست ها امروزه بسیار فراگیرشده و به راحتی در گوشی های هوشمند ، کامپیوترها و اتومبیل قابل دسترسی است . از این رو استفاده از محتوا در قالب صوتی مخاطب را به راحتی جذب می کند. محتوای صوتی میتواند به شکل موشن گرافیک در کنار تصاویر جذابیت محتوا را بیشتر کند و تنوع مطالب را به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید تولید محتوا در هرشکل و قالبی باید ویژگی های مناسب با موتورهای جست و جو را داشته باشد . تکنیک های تولید محتوا : اولین اصل در تولید محتوا یکتایی و به روز بودن مطلب ، متن یا مدیا است . متن نوشته شده یا فیلم مورد استفاده می تواند ترجمه شده باشد . عنوان مطلب باید در ابتدا ذکرشود و در متن حتما به عنوان اشاره گردد. محتوای تولید شده باید به روز ، قابل دسترسی و کاربر پسند باشد . رعایت این موارد به بازدید بیشتر مطلب از جهت موتورهای جست و جو کمک زیادی می کند و در جذب مخاطب هم بی تاثیر نیست.

علی رغم آن که در منابع اصلی و مهم نام یوتاب به عنوان خواهر آریو برزن هخامنشی به صراحت ذکر نشده است لیکن درباره ی آخرین مقاومت سازمان‌ یافته ی هخامنشیان، برخی از افسانه‌های ایرانی از درخشش جنگجوی زن ایرانی، یوتاب، خواهر آٰریوبرزن نام برده‌اند که تا مرگ سرسختانه جنگید.

یوتاب نامی ماندگار و اصیل در فرهنگ ایران باستان می باشد.

در طول تاریخ ، ایران سرداران و جنگاوران زیادی را به خود دیده است که برای حفاظت از این خاک جنگیده و کشته شده اند.از جمله این نام آوران که  در بسیاری از منابع تاریخی ایران باستان از وی یاد شده است یوتاب است . زنی قهرمان که در کنار برادرش با دلیری و رشادت ایستاد و تا پای جان از وطن و مردم خود دفاع کرد.
یوتاب در لغت به معنی همیشه تابان و بی مانند است . در فارسی باستان این نام را به معنی یکتا و منحصربه فرد دانسته اند.
زادگاه یوتاب در نزدیکی محل نبرد او و برادرش با اسکندر یعنی شهر برزیان در استان کهگلویه و بویراحمد امروزی قرار دارد.به لحاظ جغرافیایی این شهر در میان دره های عمیق واقع شده و از شهرهای آباد ایران باستان به شمار می رفته است .
حمله اسکندر مقدونی به ایران در سال 334 قبل از میلاد واقع شده است .وی در ادامه کشورگشایی خود به قصد فتح ایران راهی قلمروی پادشاهی هخامنشایان گردید و  پس از تسخیر بابل ، شوش و استخر به سمت پایتخت پارس حرکت کرد.
لشگر اسکندر در دو دسته ، گروهی از مسیر جلگه و از شهرهای رامهرمز و بهبان و گروه دیگر به اتفاق شخص اسکندر از راه کوهستان ، به سمت پایتخت هخامنشی راهی شدند.
گذر لشگر اسکندر از کوهستان ممکن نبوده ، پس مانند جنگ ترموپیل و با راهنمایی یک اسیر ایرانی ، کوهستان را دور میزند تا سپاه ایرانیان را غافل گیر کند. لشگر اسکندر در محدوده کوهستانی جنوب ایران به سپاه آریوبرزن ، سردار ایرانی برخورد میکند و گروه دیگر سربازان از راه جلگه وارد منطقه می شوند.
آریوبرزن سردار دلیر و نام آشنای ایرانی به قصد جلوگیری از حمله دشمنان به سمت تخت جمشید راهی می شوند اما گرفتار لشگر دشمن شده و محاصره میگردد. ایرانیان درابتدا مقاومت  می کنند و لشگر اسکندر را به عقب می رانند اما در نهایت مغلوب می شوند .در این میان آریوبرزن  و تعدادی از سپاهیان به قتل می رسد و یوتاب تنها می ماند.
یوتاب پس از قتل آریوبرزن به مقاومت ادامه می دهد و فرماندهی لشگر را به عهده می گیرد. نبرد سخت با غلبه سپاه اسکندر بر منطقه به پایان می رسد .
با این وجود یوتاب برای حفظ ارزش های وطن و خانواده ، دوشادوش برادرش مقاومت کرد و جنگید تا نامش مانند هزاران دلیر نام آور در تاریخ ایران به یادگار بماند.این نبرد را به نام نبرد دربند پارس یا دروازه پارس می نامند. نقل است که  جسد آریوبرزن و یوتاب در همان محل جنگ و در کوهستان دفن شده است.
رویارویی سپاه سردار ایرانی با اسکندر از بزنگاه های حساس تاریخ باستانی این سرزمین است و نشان از وطن پرستی و اصالت این قوم دارد . این حماسه در حافظه تاریخی باستان حفظ شده و به ما رسیده است . جالب است بدانیم  به گفته تاریخ دانان ، اسکندر پس از تسلط بر سپاه آریوبرزن، چوپان خائن را نیز به قتل رسانده است .
حمله اسکندر به ایران همزمان با پادشاهی داریوش سوم انجام گرفته و بخش زیادی از فرهنگ و خاک این سرزمین را به نابودی و ویرانی کشانده است.
جنگها و کشورگشایی اسکندر ده سال به طول انجامید و او سرانجام توانست تمام آسیای صغیر را فتح کند. او همچنین نقشه های زیادی برای یورش و فتح هند و عربستان در سر داشت اما در هردو سمت ناکام ماند. در هند سربازان سپاه نافرمانی کردند و وی را از غلبه بر این سرزمین محروم گرداندند و در لشگرکشی به عربستان با وجود برنامه ریزی های فراوان ، اسکندر زنده نماند و در سال 323 قبل از میلاد در شهر بابل درگذشت. کشورهای تحت سلطه او پس از مرگ وی تجزیه شد و هریک به سرزمین مستقلی تبدیل گردید.
با این وجود سالیان سال از اسکندر به عنوان یک سردار قدرتمند یاد می شد و تمام جنگاوران خود را با وی قیاس می کردند.
مدت حکومت اسکندر  بر ایران به مدت هفت سال طول کشید و با شورش قوم پارت پایان یافت . به این ترتیب ، پس از سقوط دولت مقدونی سلسله اشکانیان برسر کار آمدند و باردیگر یک قوم ایرانی براین سرزمین حاکم گردید.

 

هزینه جذب مشتری جدید شش تا نه برابر هزینه نگهداری مشتریان قبلی است و همچنین مشتریان جدید از سودآوری کمتری برخوردار هستند، به همین دلیل سازمان ها در تلاش هستند تا روابط بلند مدتی با مشتریان فعلی خود داشته باشند. در واقع، حفظ موفقیت آمیز مشتریان فعلی، نیاز به جستجوی مشتریان جدید و ریسک بالقوه آن را کاهش می دهد. در دوره ای که مشتریان قدرت انتخاب بالایی دارند، ارائه دهندگان خدمات باید تلاش نمایند تا همواره در خاطر مشتریان باقی بمانند. مدیران موفق به این نتیجه رسیده اند که وفادار کردن مشتریان و نگه داشتن آن ها در سبد مشتریان خود در گرو جلب اعتماد آن ها به سازمان خواهد بود. بنابراین تغییر جهت بازاریابی و تکیه بر مشتری گرایی، که مبتنی بر اعتماد باشد، برای شرکت ها یک الزام است تا یک فرصت اختیاری. مستحکم ترین موقعیت در ذهن مشتری قابل اعتماد بودن است. به همین دلیل به دست آوردن اعتماد مشتری همواره یکی از اهداف اولیه در راه برقراری ارتباط بلند مدت با مشتریان است. در دنیایی که میزان وفاداری مشتریان به محصولات و خدمات روز به روز کمتر می شود، تنها راه حفاظت از موقعیت رقابتی، داشتن روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان است، در غیر این صورت، تنها راه باقی مانده برای فروشنده رقابت بر مبنای قیمت خواهد بود. در حقیقت، اعتماد لازمه بازاریابی است. از سویی، علی رغم رشد روز افزون تجارت الکترونیکی، مشتریان تمایل چندانی به ارائه اطلاعات حساس و شخصی در وب سایت ها ندارند و معمولا در رویارویی با وب سایت ها اطلاعات عمومی خود را ارائه می دهند، و وقتی از آن ها تقاضای اطلاعات حساس و شخصی مثل شماره کارت اعتباری می شود احساس نگرانی می کنند، این احساس بیانگر عدم اعتماد مشتری نسبت به تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی است. بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتریان در کسب و کارهای تجارت الکترونیک امری ضروری است چرا که به توسعه و بهبود این تکنولوژی در کشورمان کمک می نماید. اما آنچه در زمینه تجارت الکترونیک مطرح می شود اعتماد مجازی است که می توان آن را این گونه تعریف کرد حالتی ذهنی که در آن فرد به دلیل اقدام به خرید و فروش به صورت الکترونیکی، در حالتی آسیب پذیر قرار می گیرد. فرد در این حالت اولاً فروشنده الکترونیکی را شایسته فروش به صورت الکترونیکی می داند، ثانیاً رفتار فروشنده از نظر فرد قابل پیش بینی است و ثالثاً فرد باور دارد که فروشنده در رفتار خود با خریدار، خیر خواهی پیشه کرده است. در اکثر تحقیقات انجام شده در باب اعتماد در تجارت الکترونیک: شایستگی، خیر خواهی، قابلیت پیش بینی و ویژگی های صداقت برای اعتماد در نظر گرفته شده است. شایستگی در واقع، باور به توانایی ها، مهارت ها و تخصص های طرف مقابل، در یک حوزه معین است؛ به عبارت دیگر ما زمانی طرف مقابل (اعتماد شونده) را شایسته می دانیم که باور داشته باشیم وی توانایی انجام تکالیف و ارائه خدمات به شکل مورد انتظار را دارد. خیر خواهی باوری است که نشان می دهد طرف مقابل خیر خواه مشتریان بوده، تنها به دنبال سود و منفعت شخصی خود نیست. قابلیت پیش بینی نیز باور به با ثبات بودن رفتار طرف مقابل را می نمایاند. صداقت نیز بیانگر این نکته است که اعتماد کننده باور دارد که طرف مقابل صادقانه برخورد خواهد کرد و به گروهی از اصول و استانداردها در رفتارش پایبند است. حتی زمانی که مشتریان اینترنتی تنها به بررسی وب سایت پرداخته و از آن خریدی نمی کنند باز هم داده و اطلاعات به صورت اتوماتیک، از فعالیت های آن ها جمع آوری شده که بعدها می تواند مورد سو استفاده قرار گیرد. عواملی که باعث افزایش اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک می شوند: متغیرهای مربوط به شرکت مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی متغیرهای مربوط به وب سایت و اهمیت چارچوب ارائه شده در چهار بعد گوناگون به شرح زیر ارائه شده اند: بعد طرح گرافیک: این بعد بیانگر عوامل طراحی گرافیکی در وب سایت است که مصرف کننده در اولین مرتبه با آن برخورد می کند. بعد ساختار طراحی: این بعد بیانگر سازماندهی کلی اطلاعات موجود در وب سایت است. بعد محتوایی: این بعد بیانگر اجزای اطلاعاتی است که به صورت متنی و یا گرافیکی در وب سایت موجود است. بعد عوامل اجتماعی: این بعد بیانگر لزوم در نظر گرفتن عوامل اجتماعی در وب سایت مثل وجود تعاملات چهره به چهره و نیز استفاده از وسایل ارتباطی تامین کننده این امر در وب سایت است. متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی منظور از متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی؛ عناصری است که در دست شرکت و یا تارنمای مورد نظر است و می توان به وسیله آن ها بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک تأثیر گذاشت. ایجاد اعتماد به بعد محصول (ویژگی هایی از محصول که به ترفیع اعتماد خریدار می پردازد مانند: معروفیت مارک تجاری، کیفیت، در دسترس بودن و تنوع محصول) و بعد مبادله (ویژگی هایی از قبیل روش پرداخت، خدمات پس از فروش و ... که عملیات تبادل محصول را قابل اعتماد می کند) توجه می کنند. متغیرهای زیر ساختی مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک متغیرهای زیر ساختی متغیرهایی هستند که به عوامل محیطی و پیرامونی تجارت الکترونیک ارتباط دارند و وجود آن ها پیش زمینه انجام تجارت در فضای مجازی تلقی می شود. در تحقیقات گوناگون، به عوامل زیر ساختی به عنوان متغیرهای مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک توجه شده است.

 

سیاستمداران در پی فروش امید به مردم هستند، امید برای متقاعد کردن افراد. یک سیاستمدار یا یک حزب سیاسی، مدیریت موفق، امنیت ملی، ثبات اجتماعی و رشد اقتصادی را برای افراد جامعه خود تضمین می کند. از این نظر، یکی از بزرگترین چالش های بازاریابی سیاسی به طور خاص برقراری رابطه بین علم و عمل است. که این مهم را می توان با ایجاد ارتباط بین سخنان، اقدامات و دیدگاه های سیاستمدار با تغییرات واقعی موجود در رویاها و آرزو های افراد جامعه، محقق ساخت.

از نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه، عمدتاً بازاریابی سیاسی با چهار چالش اساسی روبرو است. 

اولین چالش پیش روی بازاریابی سیاسی، تبدیل بازاریابی سیاسی به علم بازاریابی سیاسی می باشد. برای تحقق این هدف در ابتدا باید توسعه تحقیقات زمینه ای و پایگاه های داده مرکزی برای ایجاد بینش و بصیرت متعالی نسبت به فرآیند بازاریابی – سیاسی انجام گیرد.

دومین چالش، قدم گذاشتن در مسیر مدرنیزه کردن بازاریابی سیاسی می باشد. متخصصان و بازاریابان باید در پی آزمودن قابلیت کاربرد اصول و مبانی بازاریابی سیاسی در بافت سیستم سیاسی محلی و شناسایی بهترین استراتژی های بازاریابی سیاسی باشند. این گام برای ایجاد یک نظریه عمومی بازاریابی سیاسی لازم و ضروری است.

سومین چالش، تعیین روابط بین بازاریابی سیاسی، لابی گری و دولت می باشد. در چالش چهارم، نظریه های بازاریابی سیاسی باید دربرگیرنده تغییرات موجود در دموکراسی های مدرن، تغییر نقش مردم از شهروندی به نظارت، همچنین دستیابی به روش های نوین برای افزایش میزان مشارکت شهروندان باشد.

باید به این مسئله نیز توجه کرد که بازاریابی سیاسی نیاز به احیا دارد و نباید از تغییر و یا ابهامی که دراین راه به وجود می آید، هراسی داشت. بازاریابی سیاسی باید از اصطلاحات پیش پا افتاده و دانشمندان گمراه دوری کند و از تاریخ بیاموزد و در مسیر شجاعت و رستگاری قرار بگیرد.

 

 

بازاریابی علمی است که در سال های اخیر توانسته در بین صاحب نظران محافل دانشگاهی و صنایع جایگاه ویژه ای را کسب نماید. مدت زیادی است که بازاریابی علمی به عرصه کسب و کار وارد شده است. ورود بازاریابی به عرصه کسب و کار در کشورهای توسعه یافته بسیار سریع تر از کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده است و توانسته برای آن ها آثار اقتصادی مثبتی را به ارمغان آورد. علاوه بر این در سه دهه اخیر، شاهد ورود بازاریابی به عرصه سیاست و قدرت نیز بوده ایم که موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. مسئله اینجا است که فضای رقابتی کاندید ها، از یک سو، هویتی سیاسی داشته و از سویی دیگر، با مفاهیم بازاریابی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد. اما با این حال، دانشی که بتواند مسئله کاندیدا ها را در این فضای ویژه حل کند، کمتر دیده می شود. بازاریابی سیاسی و تبلیغات سیاسی، به عنوان یک علم میان رشته ای برای پاسخگویی به نیاز فوق الذکر مطرح شده است. با این حال به نظر می رسد این علم خصوصاً در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در جوامع علمی و دانشگاهی ناشناخته است.

 

دروغ بزرگ در تبلیغات سیاسی

البته واژه دروغ بزرگی اصطلاحی است که به کار می رود؛ این اصطلاح ممکن است لزوماً به دروغ اشاره نداشته باشد و طرح یک ادعای بزرگ یا قول بزرگ باشد. این روش از روش هایی است که تقریبا همیشه مورد استفاده قرار می گیرد و در کشور خودمان هم در دوره انتخابات بسیار شاهد آن هستیم.

 

مچ گیری در تبلیغات سیاسی

به معنای بررسی موشکافانه و تجسس در خصوصیات رقبا یا سایر کاندیداها می باشد. این خصوصیات دربرگیرنده مواضع عمومی اعلام شده، زندگی شخصی (فعالیت های مالی، خدمت سربازی، مدارک تحصیلی و ...) بهره گیری از اظهار نظرها و مواضع عمومی اعلام شده رقبا در مورد مسائل سیاسی (سوء استفاده از اظهار نظرهای رقبا در جهت تخریب وجهه آن ها نزد مردم)، تأکید بر سوابق انتخابات قبلی (نحوه ی عملکرد حریف، نقاط ضعف وی در انتخابات پیشین ) و ... می باشد که با هدف یافتن سوابقی که اعتبار رقیب را مخدوش سازد، انجام می گیرد.

بررسی دقیق ویژگی های مخالفان که به طور متداول OPPO نامیده می شود، می تواند دربرگیرنده بررسی کارکنان حزب در تحقیقات دقیق از آرشیو رسانه ای اخبار، سابقه رأی گیری قانونی (سوابق انتخابات قبلی)، موقعیت اجتماعی، زندگی خصوصی، سابقه خدمت سربازی و سوابق تأمین منابع مالی انتخابات باشد.

گفت و گو با استراتژیست های مبارزات انتخاباتی به وضوح نشان می دهد که OPPO اساس اکثر مبارزات انتخاباتی احزاب برای تبلیغات و اهداف رسانه ای است. در OPPO، بررسی کنندگان، خط مشی های حزب را موشکافی کرده و تاریخچه مختصری از زندگی کاندیدا و لیستی از فعالیت های مالی او در انتخابات را بررسی  می کنند.

 

واژه سورئالیسم نخستین بار در نمایشنامه «عبث نما»ی گیوم آپولینر به نام «سینه های تیره زیاس» به کار رفت. ظهور سوئالیسم مصادف با دوره ای است که نظریات زیگموند فروید، پزشک روانشناس اتریشی درباره «ضمیر پنهان» و «رویا» و «واپس‌زدگی»، افکار را به خود مشغول داشته بود.

فلسفه علمی تبلیغات سورئالیستی همان روانکاوی فروید است. چنان که از واژه سورئالیسم برمی آید، آیین اصلی آن بر این اصل استوار است که جهانی واقعی تر از جهان عادی وجود دارد و آن جهان ضمیر ناخودآگاه است.  پیروان این تکنیک در تبلیغات به دنبال جنبه هایی از تبلیغ هستند که به ضمیر ناخودآگاه مشتریان نفوذ کند و از این طریق پیام رسانی کرده، مخاطب را تحریک کند.

برخی از نظریه پردازان بازاریابی معتقدند که می توان با تحریک و رخنه در ضمیر ناخودآگاه مشتریان، کالا و خدمات را به فروش رساند. مانند تبلیغات کلاس های کنکور در کشور ما که با تحریک رویاها و ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان، آن را به انجام می رسانند. در تبلیغات به شیوه این تکنیک، راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه مشتریان مورد هدف قرار می گیرد. در تبلیغات سورئالیستی، سازنده اثر به درونی ترین لایه های ذهنی مشتریان و مخاطبان نفوذ می کنند تا آن ها جهان عینی کالا را احساس کنند و آنها را درون قلمرو پندارهایی از کالا و ایده و رویایی آمیخته با بازاریابی آن محصول یا ایده قرار دهد؛ واقعیت را رها کند و به بالاتر از واقعیت پناه برد. این خود می تواند یکی از ابزارهای بازاریابان برای خلق ایده ها و استراتژی های بازاریابی باشد (بازاریابی سورئالیستی). تهیه کنندگان این تکنیک تبلیغات، امیال واپس زده مشتریان را کشف و از این نقطه شروع به تبلیغات می کنند.

 

فنون سورئالیسم:

برخی از تکنیک های تبلیغات سورئالیستی به شرح زیر است:

تکنیک طنز

برای ایجاد طنز باید واقعیت را ویران کرد. قدرت ماندگاری یک صحنه طنز در ذهن بسیار بیشتر از واقعیت است. طنز فرصتی برای لذت بردن است. یکی از فنون تکنیک تبلیغات سورئالیسم استفاده از یک برنامه تبلیغاتی طنزگونه است. در این تکنیک برای تبلیغ کالا یا ایده از طنز استفاده می کنند. طنز با سازوکاری خاص به مغز مخاطبان نفوذ می کند و بدین ترتیب می توان چهره ای ماندگار از چیزی را که می خواهد تبلیغ شود، در ذهن مخاطب به جا گذاشت. برای نمونه تبلیغات راهنمایی رانندگی در کشور ما یا تبلیغات خمیر دندان کرست از این تکنیک استفاده می کنند.

تکنیک شگفت و جادو

سورئالیست ها از امور شگفت انگیز و غیرواقعی برای نشان دادن چیزهایی که باید تبلیغ شوند، استفاده می کنند. حساسیت به این امر شگفت برای مخاطبان، تکنیکی است که شرکت ها برای تبلیغ محصول ها و خدمات خود بهره می برند. در این تکنیک، کالاها، خدمات و ایده ها به غیر واقعی ترین چیزها تشبیه می شوند. برای مثال تلفن همراه شبیه کتلت، خودرو شبیه گراز، دستکش شبیه ماهی و ... .

جادو نیز یکی از تکنیک های سورئالیست هاست. در تیزرهایی که با این تکنیک ساخته می شوند، از صحنه هایی شبیه به جادو استفاده می شود. برای نمونه در تبلیغات نوشابه ابسلوت در یکی از تیزرها، به صورت یک نوشابه جادویی نشان داده می شود که قدرت جادویی بسیار عجیب و غریبی دارد.

تکنیک نگارش خودکار

این ویژگی طرفداران این تکنیک، برگرفته از شگرد نگارش خودکار است. بدین صورت که چشمان خود را بسته و هر چه را به ذهنشان خطور می کرد، به روی کاغذ می آوردند یا با بریدن تکه های روزنامه و چیدن نوشته های آنها کنار یکدیگر آثاری خلق می کردند. این تکنیک نوعی قدرت بی نظیر در خلق آثار تبلیغات معجزه آسا است؛ یک وسوسه روانی بسیار شگفت انگیز برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و مخاطبان. ارتباط بین همبرگر، جنگ و چتر در تبلیغات شرکت برگرکینگ یا ارتباط بین ساعت و بیل در تبلیغ ساعتی فرانسوی نمونه هایی از استفاده از این تکنیک در تبلیغات است.

تکنیک رویا

به گفته یک روانشناس بزرگ، غیرممکن ها در خواب ممکن می شوند. در این تکنیک دست اندرکاران و مجریان تبلیغات با شگفتی تمام به عالم رویای مخاطبان نفوذ می کنند. رویا وسیله شناخت و تفکر است. به همین دلیل در رویا نیز بازاریابی و تبلیغات ممکن می شود. برای نمونه شرکت آدویل برای تبلیغ داروی ایبوپروفن از رویاها و خواب های تحریک کننده مخاطبان استفاده کرده بود. رویا می تواند ابزاری قوی در تبلیغ باشد. سورئالیسم تنها مکتبی بود که ارزش از دست رفته رویا را هم از نظر روانشناسی و هم از نظر تبلیغاتی و فلسفی به آن برگرداند.

تکنیک دیوانگی

دیوانگان گاهی از رازهایی خبر می دهند که دانشمندان به مطالعه آن ها پرداخته و اندیشه های بسیاری را کشف می کنند. آن ها گاهی به متون، تصاویر، بیان ها و اشیایی اشاره می کنند که فقط ذهن خلاق و آزاد از قوانین طبیعت و آمار می تواند به آن ها توجه کند. دیوانگی در آثار تبلیغاتی یک نوع ورزش مغزی مخاطبان و مشتریان است. شاید شرکتی که در فرانسه برای تبلیغ کفش های خود آن ها را در صحنه ها و تصاویری بر سر انسان ها پوشانده بود، نوعی دیوانگی و ورزش مغزی در کار تبلیغات خود نشان داده بود.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.