نزدیک بینی بازاریابی

 

یکی از تفکرات اصلی و اساسی در بازاریابی؛ نزدیک بینی بازاریابی می باشد. تفاوت بین بازاریابی و فروش بیش از تفاوت معنایی آن ها می باشد. بازاریابی به نیازهای خریدار توجه می کند اما فروش به نیازهای فروشنده. بازاریابی با هدف رفع نیازهای مشتری به وسیله محصول برنامه ریزی شده؛ اما فروش به دنبال این است که کالای فروشنده را به کالای نقد تبدیل کند.

وقتی شرکتی از مفهوم بازاریابی استفاده می کند ابتدا باید کسب و کار خود را تعریف نماید. در واقع؛ شرکت باید بیاموزد خود را یک مشتری ببیند؛ نه تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات. این کار باعث می شود مردم با آن شرکت بیشتر داد و ستد کنند. یک شرکت باید از تعریف هدف های خود به طور دقیق اجتناب کند. این کوته بینی شرکت را اصطلاحا نزدیک بینی بازاریابی می گویند. در واقع؛ نزدیک بینی بازاریابی که از آن به نزدیک بینی محصول نیز یاد می شود یعنی شرکت ها بیش از اینکه بر مشتریان و نیازهای آنها متمرکز شوند؛ به خودشان و محصولاتشان توجه می کنند.

در حقیقت؛ ادامه حیات یک شرکت می تواند  توسط نزدیک بینی بازاریابی تهدید شود، یعنی تولید گرایی منجر به سقوط می شود و بازاریابی از این سقوط ممانعت می کند. اکثر شرکت ها از نزدیک بینی بازاریابی رنج می برند. آنها فراموش می کنند که محصول فقط یکی از ابزارهای مورد نیاز برای تأمین نیازهای مشتریان می باشد.

نزدیک بینی بازاریابی شامل دو بعد؛ تعریف کسب و کار شرکت و چشم انداز محیط تجاری شرکت می باشد.

ترکیب این دو بعد ماتریسی با چهار مولفه می سازد.

 

با توجه به جدول بالا، شرکت های نزدیک بین کلاسیک از نظر تعریف محصول و چشم انداز تک صنعتی هستند. این شرکت ها دقیق و کامل محصولشان را شرح می دهند و به مفهوم بازاریابی عمل نمی کنند. این شرکت ها معمولا چشم انداز تک صنعتی دارند؛ یعنی تنها نگران کنش ها و واکنش های رقیبان آنی خود هستند و به دلیل نداشتن ایده های نو و متنوع؛ استراتژی های محدودی دارند.

شرکت نزدیک بین رقابتی، سازشی است بین مشتری مداری و رقیب گرایی. این شرکت ها با نیازها و خواسته های مشتری آشنا هستند و اصول بازاریابی را بکار می گیرند. نزدیک بینی رقابتی خطری جدی اما پنهان را برای شرکت به دنبال دارد. شرکت نزدیک بین رقابتی و نزدیک بین کلاسیک از نظر چشم انداز تک صنعتی مشابه هستند و هر دو درگیر عملکرد رقیبان آنی خود هستند.

شرکت های نزدیک بین کار آمد فقط گاهی ایده های مبتکرانه را می پدیرند. این شرکت ها با محصولشان تعریف و شناخته می شوند و به اصول بازاریابی عمل نمی کنند. شرکت نزدیک بین کار آمد چشم انداز چند صنعتی دارد و از نظر صنایع دیگر رقیب بالقوه به شمار می آید. مدیران این شرکت ها روی معرفی نسخه جدید و بهتر محصولات موجود تمرکز می کنند.

شرکت های نزدیک بین نوآور چشم انداز چند صنعتی دارند. این شرکت ها نیز با نیازها و خواسته های بر طرف شده مشتریان به اصول بازاریابی توجه می کنند.

خواندن 1222 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.