بازاریابی خاکستری و اینترنت

 

در ادبیات بازاریابی خاکستری دو اصطلاح رایج است: یکی بازاریابی برای افراد سالخورده و مسن با موهای خاکستری، اصطلاح دوم تحت عنوان بازاریابی نقره­ای یا فعالیت های فروشی که مشکل قانونی و اخلاقی دارند مانند واردات موازی. واردات موازی (بازاریابی خاکستری) زمانی رخ می دهد که محصولات شرکت به بازار خاصی از طریق کانال های غیر مجاز در مبادلات تجاری، وارد می شود. بازاریابی خاکستری به این دلیل مطرح شده است که تولید کنندگان به طور عمد یا غیر عمد در قرارداد هایشان با توزیع کنندگان قانونی تخطی  می کنند، یکی از مهم ترین پیامد  آن عدم دسترسی به فروشگاهی خاص در منطقه جغرافیایی مشخص و کاهش سود آوری است. اما در مقابل این شرایط، در صورتی که توزیع کنندگان قانونی از قرارداد هایشان مبنی بر پوشش جغرافیایی بخش های بازار تولید کنندگان تخطی کنند، تولید کنندگان سود آوری، ارزش برند یا موقعیت بازار خود را از دست دهند. 

بنا به دلایل ذکر شده، دسترسی آسان به کانال های توزیع غیر مجاز برای موفقیت بازاریابی خاکستری امری ضروری و مهم است. بازاریابی خاکستری دسترسی به منابع خارجی محصول و همچنین دسترسی مشتریان به خرده فروشان بازار خاکستری، که محصولات خود را به قیمت کمتری می فروشند، را فراهم می کند. از این رو، اینترنت برای بازاریابان خاکستری بستری را به منظور یافتن محصولات در بازار های خارجی با قیمت ­هایی پایین تر از بازار های داخلی فراهم می­کند. همچنین پیدا کردن  شمار زیادی از مشتریان را که مایل هستند محصولات را با قیمت هایی پایین تر از آنچه که آنها می­توانند از خرده فروشان قانونی خرید داری نمایند. از سویی دیگر، شبکه جهانی اینترنت به دلیل تسهیل مبادلات واردات موازی، به طور فزاینده ای باعث ایجاد بازاریابی خاکستری برای محصولات داخلی و خارجی شده است. قابلیت وب در ارائه قیمت های مقایسه ای باعث شده که مشتریان از قیمت پایین کالا ها و محصولات با خبر شوند و نسبت به خرید کالاهای موجود در این بازار  ترغیب شوند. همچنین شبکه جهانی وب به بازاریابان خاکستری این امکان را می دهد که  فقط بر اساس نام و علامت تجاری محصول تبلیغ نمایند و برای فروش محصول اقدام کنند و به این دلیل که کالا را مستقیما به مشتری می فروشند، از پرداخت تعرفه و مالیات می گریزند. استفاده از اینترنت به افزایش قدرت رقابتی بازاریابان خاکستری و همچنین ارائه محصولات با قیمت های پایین تر کمک می نماید. در واقع، اینترنت رسانه ای جهانی است که هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای خرید داران و فروشندگان محصول ایجاد نمی کند به همین دلیل، استفاده از اینترنت در بازاریابی خاکستری به عنوان یک کانال توزیع بسیار متداول شناخته شده است.  

خواندن 1336 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.