چالش های بازاریابی دیجیتال

 

امروزه، بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به یکی از مباحث داغ کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است. در دنیای رقابتی امروز همه کسب و کارها برای دوام و بقای خود به جذب و حفظ مشتریان نیازمندند. بازاریابی دیجیتال، در صورتی که با برنامه ریزی راهبردی همراه باشد می تواند انبوهی از مشتریان بالقوه را به لطف رسانه های آنلاین پر مخاطب برای کسب و کار هدف شما به همراه بیاورد.

اما با این وجود، بعضی از کسب و کارها به دلیل مواجهه با چالش های متعدد از طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی دیجیتال باز می مانند و بعضی دیگر نیز از اهمیت بکارگیری بازاریابی دیجیتال درک واضح و درستی ندارند. اکنون این سوال مطرح می شود که چالش های راه اندازی بازاریابی دیجیتال کدام است؟ و چرا بازاریابی دیجیتال برگ برنده کسب و کارهای امروزی است؟

یکی از دلایلی که اغلب کسب و کارها از بکارگیری بازاریابی دیجیتال امتناع می ورزند، این است که نمی دانند از کجا باید شروع کنند. صاحبان کسب و کار تصور می کنند تدوین طرح بازاریابی دیجیتال نیازمند تهیه حجم وسیعی از گزارش های زمان بر است که در منابع مالی و زمانی کسب و کارشان نمی گنجد. این در حالی است که یک طرح بازاریابی دیجیتال باید مختصر و مفید باشد. به طور کلی، موفقیت طرح بازاریابی دیجیتال به نحوه هدف گذاری استراتژی ها بستگی دارد نه تعداد صفحات آن. در واقع، اهداف طرح بازاریابی دیجیتال باید مشخص، قابل ارزیابی، دست یافتنی، مرتبط و زمان مند باشند.

یکی دیگر از چالش هایی که سبب می شود صاحبان کسب و کار از پیاده سازی بازاریابی دیجیتال منصرف شوند، تنوع استراتژی های این نوع بازاریابی است که طیف گسترده ای از تکنیک ها را شامل می شود. معمولا کسب و کارها نمی دانند از بین استراتژی هایی همچون بهینه سازی موتور جست و جو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی کدام یک را انتخاب کنند. هر یک از این استراتژی های دیجیتال جزئیات و کارکردهای متفاوتی دارند و باید بر مبنای نیازهای کسب و کار هدف، ارزیابی و اولویت گذاری شوند. با وجود تنوع زیاد استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهایی که از همان ابتدا هدفشان را در مورد راه اندازی کمپین بازاریابی مشخص می کنند، شانس موفقیت شان افزایش می یابد. این هدف می تواند جذب مشتریان جدید یا ایجاد وفاداری مشتریان به برند باشد. به طور کلی اگر با هدف معینی دست به انتخاب استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال بزنید، راحت تر می توانید موارد سازگار با نیازهای کسب و کارتان را تشخیص دهید.  

از دیگر چالش ها می توان به گسترش روز افزون کانال های دیجیتالی اشاره کرد. نفوذ اینترنت در زندگی روزمره افراد سبب شده، کاربران از کانال های دیجیتالی متنوعی استفاده کنند که دستگاه های مورد استفاده هر کدام با دیگری تفاوت های چشمگیری دارد. این دستگاه ها اهداف گوناگونی را دنبال می کنند که این برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال یک چالش است.

افزایش رقابت نیز یکی دیگر از چالش هایی است که کسب و کارها برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستند. استفاده از بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش های بازاریابی ارزان تر و کم هزینه تر است. ابزار مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال به وفور در دسترس می باشد. به همین دلیل تعداد افراد فعال در این زمینه بیشتر شده در نتیجه جذب مشتریان نیز دشوارتر شده است. 

خیلی از کسب و کارهای امروزی علاوه بر چالش های ذکر شده در این مقاله با چالش ها و موانع دیگری مثل محدودیت بودجه و عدم نوآوری روبر هستند و هنوز موفق نشده اند بهره لازم را از استراتژی های بازاریابی دیجیتال ببرند.

با این حال بازاریابی دیجیتال در صورتی که به طور نظام مند و برنامه ریزی شده اجرا شود می تواند مزایایی ویژه ای را برای کسب و کار شما ایجاد نماید و حتی می تواند بخشی از نقاط ضعف کسب و کار شما را نیز بر طرف نماید.

خواندن 1438 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.