تفاوت بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال

بازاریابی به طور کلی درمورد تعیین نیاز مصرف کنندگان است تا نیاز آنان را به شکلی سودمند تامین کند.یکی از شاخه های نوین بازاریابی ، بازاریابی دیجیتال است که روش بازاریابی در دنیای امروز تغییر داده است. بازاریابی دیجیتال یک روش برای تبلیغات و فروش محصولات به طور مستقیم به مردم است که دسترسی جهانی دارد .

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تمام کانال های دیجیتال اقدام به آگاهی وترویج محصول و خدمات به مشتریان و مخاطبان میکند. بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها و شبکه های اجتماعی است. اما بازاریابی در شبکه های اجتماعی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است و میتوان آنرا  تنها جزئی از بازاریابی دیجیتال دانست که از یک پلتفرم برای یافتن مشتریان و ایجاد ارتباط با آنها استفاده میکند. درادامه این مطلب درک بهتری از تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های اجتماعی خواهیم داشت.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

فرآیند ارتقاء محصول یا خدمت و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان از طریق کانال های مختلف در رسانه های اجتماعی  "بازاریابی رسانه های جمعی یا شبکه های اجتماعی" است. اصطلاح Social Media چیزی جز یک پلتفرم نیست ،که به کاربران اجازه میدهد تا پیام ها ، تصاویر ، صدا و ... را به طور مستقیم با افرادی که با آنها در ارتباط هستند به اشتراک بگذارند.

رسانه های اجتماعی به بازاریابان کمک میکنند تا به صورت آنلاین و عمومی با تمام مردم و مشتریان در ارتباط باشند. علاوه برآن موفقیت و رشد و تعامل کاربران را میتوان به راحتی از طریق ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ، در رسانه های اجتماعی ارزیابی کرد.

سه کانال اصلی ورسانه اجتماعی مهم عبارتند از : انجمن ها ، وبلاگ ها و شبکه ای اجتماعی ( توییتر،فیس بوک،اینستاگرام،لینکدین،گوگل پلاس و ... ).

دوروش برای بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی وجود دارد :

روش اول رایگان است که با برقراری ارتباط با مشتریان و افزایش بازدیدکنندگان در رسانه های اجتماعی شروع میشود و با به اشتراک گذاشتن مطالب و دعوت از مصرف کنندگان میتوان مشتریان را جذب کرد.

روش دوم اما تبلیغات با پرداخت هزینه است تا تبلیغ شما در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و فیس بوک و ... دیده شود .

 بازاریابی دیجیتال

 بازاریابی دیجیتال به شکلی از بازاریابی گفته میشود که از طریق کانال های الکترونیکی به ویژه اینترنت انجام میگیرد تا محصول یا خدمات ،برند یا شرکت را معرفی کند و جذب مشتری نماید.

روشهای اینترنتی مبتنی بر اینترنت شامل بازاریابی محتوی، اتوماسیون محتوا، بهینه‌سازی موتور جستجو(SEO)، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی تجارت الکترونیک ، بازاریابی رسانه‌ای و شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی است.علاوه برآن شامل بازاریابی از طریق رادیو،تلویزیون، SMS و ... نیز میشود.

سه جزء اصلی بازاریابی دیجیتال عبارتنداز:

بازاریابی آنلاین:

بازاریابی آنلاین شامل گزینه های ارتباطی مانند وب سایت ها،تبلیغات کلیکی،تبلیغات ایمیلی و ... میشود.

بازاریابی وب سایت های ارتباط جمعی:

تبلیغ محصول از طریق انجمن ها،وبلاگ هاوشبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر و ... انجام میشود.

بازاریابی موبایل:

از طریق پیامهای‌ متنی و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه  برای افزایش بازدید از سایت استفاده میشود.

باتوجه به گرایش شدید مردم به شبکه های اجتماعی ،بازاریابی دیجیتال میتواند بسیار مورد توجه قرار گیرد .زیرا رسانه های دیجیتال درهمه جا حاضر است و هرزمان میتواند قابل دسترسی باشد.

تفاوت های کیلدی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی رسانه های جمعی :

بازاریابی وب سایت های ارتباط جمعی از رسانه های اجتماعی استفاده میکند تا ترافیک سایت افزایش یابد و تعامل با مشتری بیشترشود.از طرفی بازاریابی دیجیتال به تکنیک بازاریابی مدرن اشاره دارد که از همه کانال های الکترونیکی موجود و مقرون به صرفه استفاده میکند تا محصول یا خدمت خود را ارتقاء دهد و دسترسی مشتریان افزایش یابد.

بازاریابی رسانه های اجتماعی به دلیل ضرورت دسترسی به اینترنت دچار محدودیت است. اما بازاریابی دیجیتالی تنها بر وب متکی نیست و به صورت آفلاین هم قابل دسترسی و بازدید می باشد.

دربازاریابی رسانه های اجتماعی، محتوا به عنوان پادشاه شناخته میشود و ازاین جهت هرچه محتوا بهترباشد ، تعامل با مشتری بیشتر خواهد بود.بازاریابی دیجیتال اما برروی بنرها تمرکز دارد تا بتواند تاثیر خود را برذهن مشتری بگذارد.

دربازاریابی رسانه های اجتماعی ، بازاریاب به دنبال تعامل فعال با کاربر رسانه های اجتماعی است و بالعکس بازاریابی دیجیتال بردسترسی به مخاطبین هدف با استفاده از کانال های متفاوت مانند تلویزیون ، رادیو ،تلفن همراه ،تبلیغات ایمیلی،تبلیغات کلیکی و ... متمرکز است.

اگرسرعت فروش محصول را در رسانه های جمعی و رسانه های دیجیتال مقایسه کنیم ، واضح است که وب سایت های ارتباط جمعی باسرعت بیشتری مشتریان را جذب میکنند .این به دلیل پاسخ فعال کاربر به نحوه اشتراک گذاری محصول و معرفی آن است و اینکه نظرات کاربران بهتر دیده میشود.از این جهت جذب مشتری برای رسانه های دیجیتال آهسته تر است و دیرتر روی میدهد.

درپایان به طور خلاصه میتوان گفت که بازاریابی رسانه های اجتماعی بخشی از بازاریابی دیجیتال است و مهمترین نکته دراین باره این است که بازاریابان میتوانند به راحتی از طریق تجزیه و تحلیل تعداد بازدید ها و نظرات ،کلیک ها و ... به تحلیل رفتار مصرف کنندگان و مشتریان بپردازند.

 

خواندن 146 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن: 88458845-021 شبکه های اجتماعی 09128845912

خطا نکنید ! مشاوره بگیرید !

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.