مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چگونه باعث افزایش فروش و مدیریت بازاریابی می شود؟ امروزه همه سازمان ها به دنبال پاسخگویی به این سوال هستند. در حقیقت، با افزایش رقابت در فضاهای کسب و کار امروزی، شرکت ها و سازمان ها به دنبال بهبود فروش و برنامه های بازاریابی خود هستند. برای تحقق این مهم، میتوان با تحلیل اطلاعات و شاخصهای بازاریابی و فروش به صورت پیوسته فرآیندهای بازاریابی خود را بهینه و پالایش کرد و بازگشت سرمایه خود را تسریع ببخشید. اما این امر، در صورتی عملی است که شاخصهای مشخصی برای کنترل برنامه ها و فرآیندهای بازاریابی خود طراحی کنید. شما باید تاثیرگذاری کلیه فعالیت های بازاریابی و فروش خود را اندازه گیری کنید. به طور کلی، پیشبینی فروش در قالب دو تکنیک ذیل، صورت میگیرد:
- پیشبینی کمی فروش: این تکنیک، از روند داده های قبلی فروش به پیش بینی فروش به دست می آیند.
- پیشبینی کیفی فروش: این رویکرد، مبتنی بر درک و قضاوت از رفتار مشتریان هست.
برای تحقق هر دو پیشبینی های فروش طراحی پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) امری ضروری و مهم است. چراکه با ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان و شناخت رفتارها و نیازهای آنها درباره محصولات و خدمات، شناختی شهودی از مشتریان به دست میآید. همچنین تمامی سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری دارای برنامه فروش کمی هستند و بهطور مداوم میزان فروش را با تمامی جزئیات گزارش میدهند.
از سویی دیگر، استفاده مناسب از ابزارهای گزارشدهی موجود در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند توانایی هدفگیری مشتریان مناسب و در نتیجه معامله کردن در زمانی کمتر را محقق سازد. اگر در فرایندهای مدیریت مشتریان بالقوه شما نقطه ضعفی وجود داشته باشد که در آن در حال ریزش مشتریان هستید، می توانید با سرعت بیشتری اینگونه مسائل را شناسایی کرده و رویکرد لازم را اتخاذ نمایید. به جای آنکه از روشهای قدیمی که مبتنی بر احساس و تجربه است استفاده کنید، سعی کنید از چشم اندازها و استراتژی های جدید کسب و کار یعنی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای بهینه سازی سیستمهای بازاریابی و فروش خود استفاده کنید. تنها با این کار است که درآمد شما افزایش خواهد یافت.
(مدیریت ارتباط با مشتری) CRM = بازارسنجی + بازارسازی + بازارداری