5 توصیه برای سازگاری با آینده بازارپژوهی

 

اگر تاریخچه تحقیقات بازاریابی را مرور کنیم، خواهیم دید که فعالان این حوزه همیشه مایل به استفاده از روش های تحلیل و پژوهش ثابتی بوده اند. در طول زمان با پیشرفت تکنولوژی و ظهور پدیده ها و ابداعات جدید، بسیاری با دیده شک به این روش ها نگریسته اند. چرا که با تغییرات به وجود آمده، این روش های سنتی دیگر کارآیی سابق را ندارند. امروزه این تغییرات همچنان در جریان است و چالش انطباق محققان بازار با این تغییرات به قوت خود باقی است. انطباق با تحولات به منظور کسب موفقیت در آینده تحقیقات بازار، برای فعالین این حوزه امری حائز اهمیت است. برای رسیدن به این هدف، تغییر رویکرد از واکنش گرایی به کنش گرایی می تواند بسیار راهگشا باشد.

 

  • از حجم عظیم اطلاعات استفاده کنید.

اطلاعات همواره جایگاه خود را به عنوان هسته تحقیقات حفظ خواهد کرد. حجم اطلاعات در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. چگونگی استفاده از این اطلاعات موجود، زمینه موفقیت تحقیقات در آینده را ایجاد می کند. کسب و کارها نه تنها باید بیشترین بهره را از تکنولوژی های روز به منظور فهم بهتر اطلاعات ببرند، بلکه باید مهارت های تیمشان را برای استفاده از علم اطلاعات افزایش دهند. با شارش سریع حجم عظیم اطلاعات از منابع گوناگون، تمرکز بر توسعه دید عملی و توصیه های استراتژیک افزایش خواهد یافت. محققان بازار به این روند پیوسته اند و بسیاری از آنها از عنوان محقق بازار برای خود پرهیز نموده و خود را مشاور یا رایزن معرفی می کنند. این افراد، پیشگامانی هستند که در عین اهمیت قائل شدن برای اطلاعات به عنوان هسته اصلی کارشان، این نکته را دریافته اند که آینده را نه راه و روش ها بلکه ایجاد ارزش های تجاری خواهد ساخت.

 

  • با اطلاعات به صورت چند جانبه برخورد کنید.

این موضوع امروزه بیش از پیش مهم است که دیدی چند بعدی با همکاری دیگر زمینه های کسب و کار داشته باشید تا به فهمی جامع از اطلاعات تولید شده برسید. بدین ترتیب می توان اطلاعات را سریع تر خلاصه کرد، از آن استفاده کرد و بر مبنای آن اقدام نمود تا تغییرات راهبردی میسر شود. برای موفقیت در آینده، محققان باید رویکردی گروهی داشته باشند تا تغییرات معناداری را رقم بزنند. با پیشرفت اتوماسیون، اهمیت همکاری های بین سازمانی پررنگ تر خواهد شد. در حالی که برخی معتقدند اتوماسیون باعث افزایش نرخ بیکاری می شود، اما این پدیده، همکاری های مذکور را هم بین تیم های تحقیقات و هم با شرکای بیرونی گسترش خواهد داد.

 

  • از "رصد اجتماعی" بهره بگیرید.

رصد اجتماعی ابزاری موثر است که با استفاده از آن می توانید به دیدی عمیق دست یابید؛ البته اگر اطلاعاتی که با استفاده از این ابزار به دست می آید به درستی مدیریت شود و روش درستی برای آن اتخاذ شود. به طور تقریبی دو میلیارد حساب در شبکه های اجتماعی وجود دارد. این حساب ها در طول زمان عملا به اسناد دیجیتالی از تجربه ها تبدیل شده اند. رصد اجتماعی به برندها، تمایلات و سلایق مشتریان را نشان می دهد. بدین ترتیب برندها می توانند کمپین های خود را با خواسته ها و نیازهای مردم منطبق کنند. در حال حاضر کسب و کارها می توانند بدون مانیتورینگ دستی فروم های تبادل نظرات، بلاگ ها و سایت های نقد محصولات به تحلیل فیدبک ها بپردازند. بیشتر کمپانی ها می دانند که چنین تحلیل هایی اهمیت دارند اما مهارت یا تجربه انجام آن را ندارند. این یک فرصت بزرگ برای محققان بازار است که از مهارت های خود در استفاده از قدرت رصد اجتماعی و ارزش آفرینی بهره گیرند.

 

  • با سرعت بیشتری به تحلیل های جامع دست پیدا کنید.

پیوسته این توقع از پژوهشگران بازار وجود داشته که تحلیل هایی با کیفیت را در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه ارائه کنند. این تقاضا همواره وجود خواهد داشت و سازمان های تحقیقات بازار با پیشرفت های وسیعی که در اتوماسیون صورت گرفته، می توانند در این زمینه توانایی خود را ارتقا دهند. اولین قدم برای اکثر پژوهشگران این است که بر نگرانی های خود درباره درستی، کیفیت و دقت داده های تحویل داده شده توسط اتوماسیون، غلبه کنند. فناوری پیوسته در حال تکامل یافتن است و تا کنون راه حل هایی دقیق، سریع و یکپارچه ای برای تحقیقات بازار ارائه شده است. اما توجه داشته باشید که گرایش به سمت مدل های تحقیقاتی خودکار به معنی حذف نیاز به برنامه های تحقیقاتی جامع و عمیق نیست. همچنین در نظر داشته باشید که تکنولوژی همواره در حال تغییر است بنابراین باید با ذهنی باز، هر زمان که لازم بود تغییرات را اعمال کنید. اتوماسیون دقیقا هر آنچه را که شما به آن می گویید، تست می کند؛ بدین جهت حتما از روش دستی نیز به منظورتضمین یک ارزیابی جامع و کامل استفاده کنید.

 

  • برای آینده استخدام کنید.

با رواج اتوماسیون، وظایف اداری در حال حاضر توسط تکنولوژی انجام می شود. در نتیجه، ضروری است که محققان نقش ها و وظایف خود را ارتقا دهند و نیز سازمان های تحقیقات بازار افراد بامهارتی را استخدام کنند که با موقعیت جدید هماهنگ باشند. بسیاری از گروه های تحقیقاتی حرفه ای در حال تبدیل شدن به تیم های تخصصی، پژوهشگران در حال تبدیل شدن به دانشمندان داده و پژوهش های آنها در حال تبدیل شدن به راهنماهای استراتژیک کسب و کار هستند. همچنین به مدیران پروژه با مهارت های گسترده تری نیاز است تا بتوانند درک عمیق تری از فرآیند تحقیق داشته باشند.

 

بر خلاف قدمت طولانی و متدولوژی های قوی تحقیقات بازار، تغییر اجتناب ناپذیر است. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. پژوهشگران تمام مهارت های و ابزارهای لازم برای موفقیت در آینده را در اختیار دارند. با اجرای مواردی که اشاره کردیم، فعالین بازارپژوهی می توانند به درک و درون بینی های ارزشمندی دست یافته و در پیشرفت های آتی این حوزه مثمر ثمر واقع شوند.

 

 

خواندن 1124 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.