برندسازی سیاسی و موفقیت بازاریابی سیاسی

 

هر برندی بر اساس اصول اساسی برندسازی سیاسی باید دارای سه ویژگی باشد تا در بازار سیاسی موفق شود و بتواند وفاداری و سرمایه گذاری افراد را در زمینه سیاسی به خود جلب کند. این زمینه ها ممکن است انتخابات، جنگ، گذر از مراحل توسعه و ... را در بر گیرد. در ادامه مطلب به ویژگی های اساسی برندسازی که در زمینه برندسازی سیاسی مطرح شده، پرداخته شده است.

روایت مملو از عناصر ارزشی – عاطفی: امروزه در بسیاری از بازارها محصولات تجاری، از نظر ویژگی ها، قیمت گذاری، توزیع و در دسترس بودن به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. به عنوان مثال، اگر تفاوت صرفاً در زمینه قیمت و طعم باشد، تفاوت بسیار ناچیزی بین کوکاکولا و پپسی وجود دارد. در حقیقت، تنها از طریق تصویر ساخته شده برندسازی است که هویت و دلالت های ضمنی مشخصی تفاوت هر دو محصول را تعیین می کند. از این رو، وقتی که ادعا می شود که محصول A بهتر کار می کند یا محصول B ارزان تر و مؤثرتر است، مصرف کنندگان باید از خرید محصولی اجتناب کنند تا برند بهتری را خریداری نمایند، یا اینکه با تجدید نظر اساسی، استادانه کالای بهتر را خریداری کنند. تمام این فرآیندهای تبلیغاتی نیز به نوعی از آثار برندسازی است. در زمینه مصرف کنندگان نیز این تجدید نظر اغلب به جاه طلبی های خاص انسانی یا ترجیح های روش زندگی مناسب بر می گردد که انسان را از نظر ذهنی قادر می سازد با مشارکت، روایاتی آرمانی و دموکراتیک از زندگی خود بسازد. این دیدگاه از برند، خود به منزله عامل اتحاد اجتماعی با نقد زیادی همراه است. برخی این دیدگاه را ساده لوحانه می انگارند.

در حوزه سیاسی نیز این مفهوم کاربرد خود را روی برندهای سیاسی مملو از روایت های ارزشی و عاطفی نشان داده است، که در مقاطع خاص تاریخی و سیاسی در بازار راهبردی سیاست استفاده و بیش از دیگر برندها بر روی آن سرمایه گذاری می شود و احتمال موفقیت این نوع برندسازی ها را بالا می برد. احزاب و شخصیت های دارای این نوع برندها در زمینه ی ارتباطات سیاسی، در مقاطع سر خوردگی ملت ها یا فشار اقتصادی، جنگ و ... با تغییر معنای سیاست، مشارکت را گسترده تر می کند. البته، ساختار سیاسی که برندسازی های سیاسی در آن بیش از حد دارای عناصر ارزشی و ذاتی است به سمت پوپولیسم و عوام فریبی حرکت می کند. با این وجود، برندسازی سیاسی تا حدودی برای موفقیت در بازار سیاسی و تغییر ساختار ارتباطات سیاسی به سمت مشارکت گسترده، باید تا حدودی این ویژگی را داشته باشد. این ویژگی حتی در جوامع دموکراتیک در بازار سیاسی به فرد یا حزب مورد نظر برای موفقیت کمک می کند.

چند کانالی بودن: تصویر برندسازی تنها در صورتی مؤثر واقع می شود که ویژگی های آن به طور یکسان از طریق تمام کانال های ارتباطی منتقل شود. به عنوان مثال، تولید کننده اتومبیل مجلل در اولین مرحله باید مطمئن شود تبلیغاتش در تلویزیون، مطبوعات، پست و ... نشان داده می شود تا همه احساسات و معانی مورد نظر وی از این کانال های متفاوت مصرف کنندگان را درگیر کند و زمینه های مختلف را نیز پوشش دهد. احزاب و شخصیت هایی که در بازار سیاسی و انتخاباتی فعالیت می کنند برای گسترش برند خود و افزایش وفاداری افراد به شخصیت سیاسی یا حزب یا دولت مورد نظر تلاش بسیار می کنند.  

اعتماد سازی: برندسازی همچنین، به این معنا است که تمام فعالیت های سیاسی از جمله ارتباطات، باید به طور ویژه روی دست آوردن و حفظ اعتماد مصرف کنندگان متمرکز باشد. از طریق ارتباطات منطقی، تصویر منسجم برند که مربوط به ارزش به مصرف کنندگان است، وعده ها و انتظارات مصرف کنندگان را افزایش می دهد. آن ها نیز باید از همه ابزارهای قدرتشان برای دادن وعده ها استفاده کنند. با این حال اعتمادسازی چالش بزرگی برای سازمان های سیاسی است، به خصوص برای سازمان هایی با برندهای خدمات سیاسی که اساساً در فرآیند تعاملی با دیگران ساخته شده اند و حصول اطمینان و وعده اینکه محصول سیاسی یا برندسازی سیاسی در یک حزب، شخصیت یا دولت همیشه باید کیفیتش را نگه دارد برای یک برند همیشه آسان نیست. در متون بازاریابی، ثبات و صداقت یکی از عوامل اصلی و اساسی در تسهیل ظهور روابط مبتنی بر اعتماد بین مصرف کنندگان و برندها می باشد. اعتمادسازی یکی از حوزه های مهم و راهبردی برای برندهای سیاسی احزاب، شخصیت ها و ... در بازاریابی سیاسی است. بر چسب زدن برند اعتماد به هر محصول تولیدی یا سیاسی از جمله سیاست مداران و احزاب، موفقیت آن ها را در مبارزات سیاسی و در بازار تضمین می کند و به گسترش ارتباطات سیاسی مشارکتی کمک شایانی می نماید. هر برند باید دارای هر سه یا حداقل دو تا از این ویژگی ها باشد تا بتواند در بازار سیاسی راهبردی با گروه ها و اشخاص دیگر رقابت کند.  

در شکل زیر ارتباط عناصر مؤثر  بازاریابی سیاسی آورده شده است.

 

خواندن 607 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.