انواع بازاریابی
در این مقاله به بررسی مهمترین روشهای بازاریابی میپردازیم.
بازاریابی عصبی (Neuromarketing)
بازاریابی عصبی یکی از شیوههای نوین بازاریابی میباشد که تلفیقی از دو علم بازاریابی و عصبشناسی است. بازاریابی عصبی با انتقال پیام و مفهوم بازاریابی به افراد به افزایش احتمال خرید توسط مخاطبین و کاهش بودجه تبلیغات و بازاریابی کمک میکند. پس میتوان این روش را در گروه انواع بازاریابی ارزان قیمت قرار داد.
بازاریابی سبز (Green Marketing)
بازاریابی سبز با هدف ایجاد محیط زیستی سالم بنیانگذاری شده است. این نوع بازاریابی شامل طیف وسیعی از فعالیتها مثل اصلاح و بهبود محصول، تغییر فرآیند تولید، بستهبندیهای سازگار با محیط زیست و همچنین بهبود شیوههای تبلیغاتی است که در نهایت منجر به تحویل یک محصول سالم و موثر به جامعه میشود.
بازاریابی اجتماعی (Social Marketing)
بازاریابی اجتماعی، یک مفهوم بازاریابی است که یک شرکت یا سازمان باید تصمیمات بازاریابی را نه تنها با در نظر گرفتن خواستههای مصرفکننده، بلکه نیازهای شرکت، و همچنین منافع بلندمدت جامعه تعیین کند. سپس باید ارزشی برتر به مشتری ارائه کند به گونهای که جنبههای رفاهی مشتری و جامعه را حفظ نماید یا آنها را بهبود بخشد.
بازاریابی حسی (Sensetive Marketing)
بازاریابی حسی یک روش بازاریابی است که به صورت یکپارچه و سیستمی، مشتریان بازار هدف را از طریق ارتباطات مرتبط با برند که به ارزش آفرینی منجر میشود به خود معطوف میکند.
بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
در این نوع بازاریابی از تجهیزاتی مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتالی برای اطلاعرسانی به مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات استفاده میشود. یکی از عناصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی میباشد.
بازاریابی اَبری (Cloud Marketing)
بازاریابی ابری نوعی بازاریابی در فضای وب میباشد که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابهجا میشود و مشارکتکنندگان در فرآیند این نوع بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراکگذاری آن هستند.
بازاریابی شبکهای (Network Marketing)
یکی از رایجترین انواع بازاریابی در سالهای اخیر بازاریابی شبکهای است. این نوع بازاریابی، نوعی شیوه فروش است که در آن محصولات و کالاها، بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش میرسند، افراد پس از خرید میتوانند محصولات را بازاریابی کنند و سود دریافت نمایند. در این روش درآمد، هم از فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید