تاکتیک های اجرای بازاریابی سیاسی

 

بازاریابی سیاسی یکی از مباحث مهم در زمینه بازاریابی است که این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته و کتب و مقالات کمتری در این زمینه منتشر شده است، اما منبع الهام بخشی برای بازاریابی های تجاری است. بازاریابی سیاسی فرآیندی است که در آن نامزد های انتخاباتی خود را برای رأی دهندگان ترویج می کنند.  

خیلی از ما ها تصوّر می کنیم بر اساس سیاست های کاندیدا ها پیش از انتخابات رأی می دهیم، اما رأی های ما بر اساس هدف های دقیق و کمپین های بازاریابی سیاسی سازماندهی شده، شکل می گیرند.

در این مطلب مؤثرترین تاکتیک های بازاریابی سیاسی شرح داده شده است.

  • ایجاد یک روایت

مهم ترین جنبه کمپین های سیاسی، داستانی بودن آن است. منظور از داستانی بودن این است که پشت هر کاندید، گذشته، اعتقاد، شخصیت و تمامی رفتارهایی که باعث برتری آن ها در انتخابات می شود، است. به عنوان مثال، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 کشور آمریکا، دو نفر در مقابل هم بودند. داستان جان مک کین که در مورد افتخارات جنگی و فداکاری در راه کشورش بود. از سویی دیگر، داستان باراک اوباما، که بر ایجاد تغییر تمرکز داشت.  

مبارزه، داستانی است که رأی دهندگان می توانند به آن متکی شوند، که یکی از مهم ترین المان های اجرای کمپین بازاریابی سیاسی است. یک داستان خوب باید باورکردنی باشد و در ذهن مخاطبان حامی کمپین باقی بماند.

یکی دیگر از نمونه های روایت سیاسی تغییر در نام تجاری از حزب کارگر بریتانیا قبل از انتخابات سال 1997 است. تحت رهبری تونی بلر، روایت حزب تغییر از یک حزب چپ، قدیمی به یک حزب میانه که بیشتر بر سیاست بریتانیا تمرکز داشت. ایجاد یک روایت، استراتژی برند است و شبیه به تاکتیک هایی که در شرکت هایی مثل نایک یا اپل، استفاده می شوند، نیست.

  • بازاریابی رسانه اجتماعی

رسانه اجتماعی یکی از مؤثرترین روش ها برای افزایش پاسخ گویی در موارد سیاسی، تشویق مردم برای رأی دادن، و معرفی کاندیدا های سیاسی است. بازاریاب های سیاسی از استراتژی های مختلفی برای برقراری ارتباط با رأی دهندگان در رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این تکنیک های صادقانه و مستقیم مانند مدیریت صفحه فیس بوک، برای گمراه کردن و دستکاری در اطلاعات به کار می رود.

به طور کلی، رسانه های اجتماعی به بازاریاب سیاسی این اجازه را می دهد که به هزاران میلیون رأی دهنده دست پیدا کند. صفحه فیس بوک به شما اجازه می دهد تا با افراد بیشتری در ارتباط باشید. یکی از راه هایی که افراد زیادی را جذب می کند، استفاده از خاطرات پرطرفدار در این صفحه ها است.

کاربران فیس بوک و توییتر دوست دارند که عکس ها و ویدیوهای جالب را به اشتراک بگذارند. با ایجاد عکس و ویدیو های جالب می توانید از کاندیدای مورد علاقه خود، حمایت و پشتیبانی کنید.

  • مبارزه منفی

برنده انتخابات نیازمند کسب رأی بیشتری نسبت به رقبایش می باشد. برای تحقق این هدف دو راه وجود دارد: برنده انتخابات برای پیروز شدن یا بر نقاط مثبت خود تمرکز می کند یا توجه رأی دهندگان را به چیزهای بد و نقاط منفی رقیب خود جلب می کند.

  • بازاریابی ایمیلی مستقیم

با اینکه رسانه های اجتماعی و تلویزیون یکی از بهترین پلت فرم ها برای ارتباط با نسل جوان رأی دهندگان هستند، بسیاری از مردم هنوز هم از روش قدیمی نامه مستقیم استقبال گسترده ای می کنند.

بروشورها، کاتالوگ ها، فرم کوتاه شده بیانیه ها و دیگر اسناد، نیز ابزار مناسبی برای متقاعد کردن مردم یک منطقه جغرافیایی برای یک نامزد خاص و یک حزب هستند. 

همانند دیگر انواع بازاریابی سیاسی، بازاریابی پست الکترونیکی مستقیم نیاز به تقویت روایت شما در اطراف یک حزب، تمرکز بر روی منافع خود، استراتژی خود برای بهبود جامعه و مزایایی که  شما و حزب شما می تواند بیش از رقبای شما ارائه دهد، دارد.

  • رسانه و ارتباط عمومی

رسانه های قدیمی مثل تلویزیون و رادیو مخاطبان زیادی را جذب می کنند، و آن ها یکی از ابزار های ارزشمند در میدان رقابت انتخابی هستند. توانایی در سازماندهی رادیو و تلویزیون یکی از مهم ترین وظایف هر بازاریاب سیاسی است.هر چند اتصال به خود رسانه ها به نظر دشوار می رسد.

چگونه می توان یک بازاریاب سیاسی شد؟

تبدیل شدن به یک بازاریاب سیاسی ساده نیست اما غیر ممکن هم نیست. اما برای بازاریاب سیاسی شدن شما نیازمند دانش عمیق نسبت به سیستم های سیاسی و اطلاع از بازاریابی برای رسیدن به اهداف خود با استفاده از جریان اصلی رسانه ها هستید.

خواندن 656 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.