مسئولیت اجتماعی در برنامه ریزی بازاریابی محیطی

 

مسئولیت اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت در بر گیرنده اقتصاد، قانون، اخلاقیات و انتظارات بشر دوستانه شرکت است که به کلیه ذینفعان قابل تعمیم می باشد. به تعبیری دیگر، مسئولیت اجتماعی عبارت است از تعهد مستمر شرکت به رعایت اخلاقیات در رفتار خود با مشتریان و ذینفعان و همکاری در جهت پیشرفت اقتصادی. این رویکرد شرکت را متعهد به توسعه پایدار جامعه پیرامون خود در بلند مدت می نماید.  

 بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی یا "بازاریابی سبز" ابزاری برای توسعه پایدار و رضایت ذینفعان مختلف است. بازاریابی محیطی (بازاریابی سبز ) "فرآیند مدیریت جامع برای شناسایی، پیش بینی و رعایت الزامات مشتریان و جامعه در مسیری پایدار" تعریف می شود. محققان از مفهوم بازاریابی اجتماعی برای پوشش مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی استفاده می کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی  و بازاریابی محیطی

مسئله مسئولیت های زیست محیطی تا حدودی مبهم است. در چند دهه اخیر قوانین زیست محیطی در همه جا توسعه یافته است. این بدین معنی است که مسئولیت های زیست محیطی متعلق به دولت است. با این حال، جهانی شدن توانایی دولت ها در انجام مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی  را تغییر داده است. از سوی دیگر، تقویت لیبرالیسم اقتصادی تأکید می کند که مسئولیت اجتماعی می تواند به نیروهای بازار کمک نماید. محققان استدلال می کنند که توسعه پایدار تنها می تواند توسط بازاریابی شرکت های فعال و مداخله دولت فعال انجام شود. آنها یک تغییر دو بعدی در رویکرد مسائل زیست محیطی را پیشنهاد می کنند: از بازاریابی مصرفی تا بازاریابی پایدار و از دست نامرئی تا دست قابل رویت دولت.

 همچنین محققان دو فلسفه متقابل منحصر به فرد را در رابطه با مدیریت محیط زیستی تعریف می کنند:

  • "مدل سازگاری" مدیریت زیست محیطی
  • "مدل استراتژیک" مدیریت زیست محیطی

مدل سازگاری نشان می دهد که شرکت ها باید به سادگی با تمام مقررات و قوانین قابل اجرا مواجه شوند. این رویکرد معمول مدیریت زیست محیطی "دفاعی" است. رویکرد استراتژیک به عملکرد محیطی نشان می دهد که شرکت تلاش می کند از یک استراتژی زیست محیطی "فعالانه" برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و به حداکثر رساندن بازده سهامدارن استفاده نماید. آنها استدلال می کنند بازاریابی محصولات کالایی و رقابت بر سر قیمت؛ تمایل شرکت ها به اتخاد مدل سازگاری (انطباق) مدیریت زیست محیطی را افزایش می دهد. اما شرکت ها به طور عمده در بازار محصولات بسیار متمایز؛ تمایل به اتخاذ مدل استراتژیک مدیریت زیست محیطی دارند. محققان بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی در اقتصاد دینامیک امروز تاکید دارند. آنها همچنین بر این باورند شرکت ها با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی می توانند مزایایی از  قبیل ایجاد محصولات بهتر، بهبود عملکرد محصول خود، سودآوری، جلوگیری از فشارهای نظارتی و بهبود محیط زیست و پایداری را به دست آورند.  این امر اهمیت بکار گیری مسئولیت اجتماعی را برای موفقیت بازاریابی محیطی در شرکت ها دو چندان کرده است.

 

خواندن 1111 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.