بازاریابی پست مدرن

 

منشأ بازاریابی پست­ مدرن، جنبش ­های فلسفی پست ­مدرن است که از جمله ویژگی ­های اصلی آن می­ توان به عدم ثبات اشاره کرد که در آن دنیا مانند مجموعه ­ای از الگوهایی دیده می ­شود که دائما در حال تغییر و تحول است. بازاریابی پست­ مدرن دوره ­ای جدید در برندیگ، تبلیغات و تفکر استراتژیک است.

از قرن هجدهم تا جنگ جهانی دوم دوره­ مدرنیته بود که معتقد بودند، دنیا بر پایه قوانینی اداره می­ شود که قابل ­­پیش ­بینی و ثابت هستند و این به یک اصل تبدیل شده بود. اما پس از جنگ جهانی دوم دوره­ پست ­مدرن شروع شد. پست ­مدرنیسم بر این باور است که بسیاری از ایده ­های اساسی مدرنیسم در رابطه با فرد، آزادی، ساختار از حالت بنیادی و ثابت برخوردار نبوده، بلکه اتفاقی و ناپایدار است.

در بازاریابی پست ­مدرنیسم مرزهای بین مشتری- سازمان در بازار، مصرف ­کننده - کارگر و سازمان- فرد نا مشخص شده است. دوره مدرنیسم به پایان رسیده و ما وارد عصر پست ­مدرن شده­ ایم. در دوره بلند مدت ایده­ های متضادی به وجود آمده که فرآیندهای تولید را از فرآیندهای مصرف، کار از تفریح، اقتصاد را از فرهنگ، زن را از مرد، حقیقت ­مداری از نماد داری، مرکز را از حاشیه، ناحیه را از جهان و واقعی را از مصنوعی جدا می ­کند. 

ویژگی ­های پست­ مدرنیسم

پست ­مدرنیسم هرگونه یگانگی روش­ شناسانه را رد می­ کند بدین معنی که هیچ  روش خاصی برای حل یک مسئله ویژه وجود ندارد و در موقعیت ­های مختلف از روش ­های متفاوتی برای حل یک مسئله می ­توان استفاده کرد.

ویژگی دیگر پست ­مدرنیسم عینیت­ گرایی (objectivism) است که بر این باور است، «یک هدف حقیقی می ­تواند به صورت مجزا از مشاهده­ کننده مورد تصور قرار گیرد» را نقض می­کند. طبق این دیدگاه آنها، مشاهده ­کننده جرئی از سیستم است و دخالت فردی خود را بر چیزهایی که اتفاق می ­افتند و چگونگی انجام رویدادها اعمال می­ کند.

پست­ مدرنیسم بر ذهنیت­ گرایی (subjectivity) تاکید دارد. همچنین پست ­مدرن تاکید زیادی بر فرد دارد. از زمانی که افراد واقعیات جهان را به صورت ­های متفاوتی درک کردند، گوش دادن و فهم ادراکات فردی افراد در پست­ مدرنیسم مهم شناخته شده است. پست­ مدرنیسم بر معنی و مفهوم تاکید دارد تا نمایش و تعریف (جنبه ­های فیزیکی محصول). پست مدرنیسم بیشتر به منوتیک (علم تأویل و تفسیر معانی) توجه می­ کند تا برندها.

در حقیقت، پست­ مدنیسم از دیدگاه مادی ­گرایی دور شده و به سمت دیدگاه سمیوتیک (علم سمبل­‌ها و نمادها) حرکت می ­کند به طوری که به جای عینیت ­گرایی و ارائه واقعیات به سمبل ­ها و نشانه­ ها تاکید دارد.

در نهایت باید یه این مطلب اشاره کرد که مصرف نسبت به محصول در دیدگاه پست­ مدرنیسم مهم­ تر است.

 

 

رویکرد بازاریابی مدرن در مقابل بازاریابی پست­ مدرن
رویکرد بازاریابی مدرن رویکرد بازاریابی پست مدرن
جهان واحد یا اکوسیستم تخت جهان چند منظوره
ثابت، معین  سریع، زیرک
سنتی  رسانه ای جدید
یک به چند یک به یک
استاتیک تعاملی همه جانبه
تایید برند/ایجاد بازاریابی تایید مصرف کننده/ایجاد بازاریابی
تعمیم گسترده سفارش سازی شخصی

 

 

خواندن 2137 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.