مزایا و معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان و صاحبان تجارت

 

تجارت الکترونیک به آن دسته از داد و ستد هایی اطلاق می شود که از طریق وسایل الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر انجام می شود. با توجه به رشد بی رویه شمار کاربران اینترنت بسیاری بر این باورند که در آینده ای بسیار نزدیک تجارت الکترونیک به یکی از روش های اصلی برای انجام داد و ستدهای تجاری تبدیل می شود. به طور کلی تجارت الکترونیک بر روی مشتریان و صاحبان تجارت تاثیر می گذارد.

 

مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان  

قطعاً تجارت الکترونیک بیشترین مزایا را برای مشتریان دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مواجه با نظرات دیگران: رقابت شدید در بازار تجارت الکترونیک باعث شده شرکت ها از کاربران بخواهند که نسبت به نوع کالایی که خریداری می نمایند پیشنهاد و انتقادهای خود را بیان کنند. با این وجود کاربر جدیدی که قصد خرید کالایی را دارد می تواند از نظرات دیگر مشتریان پیش از خرید کالا استفاده نماید.

مقایسه آسان و قدرت انتخاب بیشتر: ارائه همه مشخصات و ویژگی های کالا در تجارت الکترونیک کار کاربران در مقایسه دو یا چند کالا را با یکدیگر آسان می کند. همین امر مشتری را دوباره به آن بازار فروش باز می گرداند.

راحتی: کاربر با انتخاب نام محصول مورد نظر خود در موتورهای جست و جو به آسانی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. در واقع، در فروشگاه های آنلاین، جنسی در داخل انبار وجود ندارد و تمام محصولات برای کاربران قابل مشاهده است.

مقرون به صرفه بودن: از آنجایی که در تجارت الکترونیک واسطه ها حذف می شوند و مشتری مستقیماً با تولید کننده و یا فروشنده در ارتباط است، قیمت تمام شده محصول برای فروشنده کاهش می یابد در نتیجه آنان با سود بسیار کم کالا را به دست مشتری می رسانند.

بهای تخفیف: صاحبان کسب و کارهای تجارت الکترونیک برای اینکه از بازارهای سنتی عقب نمانند و چیزی کم نداشته باشند از بن های تخفیف برای جذب و نگهداری مشتری و فروش کالاهای خود استفاده می کنند. برند های مختلف با ارائه بهترین قیمت موجود در بن های تخفیف سعی بر برد در رقابت تجارت الکترونیک دارند.

خدمات پس از فروش: اگر شما محصولی را از یک فروشگاه خریداری کنید در صورتی که گارانتی نداشته باشد ممکن است فروشنده ایرادات یک محصول را تقبل نکند و از شما پشتیبانی نکند ولی در فرش آنلاین شرکت ارائه دهنده موظف است به دلیل اینترنتی بودن آن خدمات پس از فروش داشته باشد تا اعتماد مشتری را جذب کند.

 

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان

امنیت: کاربران قبل از انجام هر نوع فعالیتی در مرحله اول باید گواهی امنیتی وب سایت را بررسی کنند و نگران به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود باشند.

هزینه های پنهان: برخی کالاهایی که خریداری می شوند در بر گیرنده هزینه هایی است که در مرحله اول ذکر نشده اند. هزینه های اضافی مثل حمل و نقل، جا به جایی، بارگیری و ... که معمولا روی فرم پرداخت کالا وجود دارد.

کیفیت: کاربران در خرید اینترنتی باید پیش از خرید پس گرفتن کالا، خدمات پس از فروش و ... را بررسی نمایند. ممکن است پس از لمس کالا، دقیقا همان چیزی نباشد که مورد نظر مشتری بوده است.

تاخیر دریافت کالا: یکی از نقاط قوت تجارت الکترونیک سرعت دریافت کالا سریع­ تر از زمان مورد انتظار است. اما در برخی از موارد باید انتظار تأخیر را هم داشت.

اینترنت: استفاده از اینترنت های رایگان احتمال ربوده شدن اطلاعات کاربران را افزایش می دهد. اگر امکان استفاده از اینترنت شخصی وجود ندارد کاربران باید هوشیار عمل کرده یا قید خرید انلاین را بزنند.

 

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت

افزایش فروش: کسب و کارهای الکترونیکی نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و می توانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیه سود بالاتری داشته باشند. آن ها قادر خواهند بود به روش های مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریع تر و راحت تر کنند. این کسب و کارها با در دسترس بودن به صورت بین المللی می توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

افزایش پایگاه مشتریان: پایگاه مشتریان از دغدغه های اصلی همه کسب و کار های آنلاین و غیر آنلاین است. نیازی نیست که کسب و کارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگی ها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آن ها دسترسی دارند و می توانند در هر زمانی برای خرید به آن ها بازگردند.

دسترسی 24 ساعته در 365 روز سال: اگر هوا برفی باشد و  جاده ها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون رویم، یا روز تعطیلی باشد و همه مغازه ها بسته باشند، باز هم تجارت الکترونیک شما 24 ساعت و در تمام 365 روز سال، برای مشتری ها باز است. درها هرگز بسته نمی شوند و سود کسب شده همچنان افزایش می یابد.

گسترش حوزه تجارت: ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است. بنابراین در کسب و کار های آنلاین نیازی نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد شود. با بازاریابی درست، مشتری ها در سراسر جهان می توانند وب سایت، محصولات و اطلاعات آن کسب و کار را بدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند.

ساده شدن پرداخت های دوره ای: با کمی جست و جو، هر تجارتی می تواند برای خود پرداخت های دوره ای را ایجاد کند. ارائه دهنده ای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورت حساب به شیوه ای منسجم انجام گیرد و پرداخت ها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.

تراکنش های فوری: در تجارت الکترونیک، دیگر نیازی به انتظار برای نقد شدن چک یا انتظاری 30 روزه برای انواع دیگر پرداخت ها نیست. تراکنش ها بلافاصله انجام می شوند یا حداکثر 2 یا 3 روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حساب تان شود.

 

معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت

 مسائل امنیتی: با وجود اینکه کسب وکارها اقداماتی را برای امنیت خود انجام می دهند اما در سال های اخیر افرادی بوده اند که می توانند از هر دیوار آتیشینی عبور کنند و بزرگترین و مهم ترین کسب و کارها را نیز ممکن است هک کنند.

مسائل پرداختی و مالی: بسیاری از مؤسسه های مالی، در زمان مناقشه در مورد پرداخت صورت حساب طرف مشتری را می گیرند، زیرا می خواهند مشتری خود را حفظ کنند. این مسئله زمانی که کالاها قبلاً به مشتری تحویل داده شده اند، ولی مبلغ پرداخت شده به حساب مشتری برگشته است، موجب تحمیل شدن خسارت به کسب و کار تجارت الکترونیک می شود.

نیاز به تخصیص هزینه ی بیشتر برای زیر ساخت های تجارت الکترونیک: برای اداره درست کسب و کارهای آنلاین باید هزینه کرد. مالکان کسب و کارهای الکترونیکی باید مطمئن شوند که داد و ستدها به شکل درستی انجام می شوند و محصولات به شیوه ای درست به نمایش گذاشته می شوند. برای اطمینان از این مساله، باید فردی حرفه ای را استخدام کرد تا کاستی های موجود را بر طرف نماید.

ارجاع کالا و خدمات پس از فروش: زیر ساخت های کسب و کار آنلاین، باید بی عیب و نقص باشد. این نیز هزینه های دیگری را برای کسب و کار ایجاد می کند، زیرا مشتریانی هستند که پس از تحویل گرفتن کالا، از کیفیت آن راضی نبوده و کالا را ارجاع می دهند.

نگهداری مستمر: وقتی کسب و کاری، فعالیت خود را به صورت تجارت الکترونیک شروع کرد باید برای سازگار ماندن، آماده تغییر باشد. با رشد تکنولوژی، سیستم های مورد استفاده در کسب و کارها نیز باید به روز نگه داشته شوند، و در صورت نیاز جایگزین شوند.

خواندن 5454 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.