تبلیغات عنصری برای رشد و توسعه اقتصادی است و با رونق اقتصادی رابطه ای مستقیم دارد. تبلیغات برای کشور های در حال توسعه مثل ایران که به سمت تجارت حرفه ای در حرکت هستند یک نیروی محرکه است. به همین دلیل استفاده از دانش و فناوری روز تبلیغات می تواند مسیر موفقیت یک شرکت یا مدیر را ترسیم نماید. تبلیغات موثر ابزاری برای کسب شهرت و اعتبار شرکت ها است و به مدیران شرکت ها کمک می نماید تا سریع تر به اهداف خود دست یابند. در حقیقت تبلیغات یک پل ارتباطی بین شرکت و مشتری است.
تعیین اهداف نقطه آغازین در آفرینش تبلیغات در حیطه فعالیت های تجاری و صنعتی است.
تبلیغات را بر اساس اهداف می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
تبلیغات اطلاع دهنده
این نوع تبلیغات معمولا در برگیرنده اطلاع رسانی راجع به محصول جدید، پیشنهاد استفاده جدیدی از محصول، مطلع کردن بازار راجع به تغییری در قیمت، شرح چگونگی کاربرد محصول، توصیف خدمات موجود، تصحیح برداشت های غلط و رفع شایعات، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان می باشد. تبلیغات اطلاع دهنده هنگامی که محصول جدیدی به بازار معرفی می شود و هدف ایجاد یک تقاضای اولیه است مورد استفاده قرار می گیرد.
تبلیغات ترغیب کننده
از جمله اقداماتی که در این نوع آگهی ها بررسی می شود: ایجاد ترجیح برای یک برند مشخص، تشویق به خرید مارک شرکت به جای مارک خریداری شده، تغییر استنباط های مشتریان از ویژگی های محصول، ترغیب مشتریان به امروز خرید کردن به جای فردا خرید کردن. تبلیغات ترغیب کننده زمانی که رقابت افزایش پیدا کرده باشد و هدف ایجاد یک تقاضا در فضای انتخابی باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرد. در این آگهی ها در خیلی موارد به طور غیر مستقیم مقایسه ای بین محصول شرکت و محصولات دیگر شرکت ها صورت می گیرد به همین دلیل در بعضی مواقع از این نوع تبلیغات به تبلیغات تطبیقی نیز یاد می شود.
تبلیغات یاد آوری کننده
از جمله مواردی که در این نوع تبلیغات دیده می شود، یاد آوری این موضوع به مشتریان، که ممکن است در آینده ای نه چندان دور آن ها به محصولات شرکت نیاز داشته باشند. معمولا این آگهی ها به یادآوری برند خاصی می پردازند. معمولا برند ها و شرکت های شناخته شده از این نوع تبلیغات استفاده می کنند. به عبارتی دیگر این نوع تبلیغات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول در مرحله بلوغ منحنی عمر خود قرار می گیرد و هدف این است که مصرف کنندگان به طور دائم به آن محصول فکر کنند. به عنوان مثال آگهی های پر هزینه شرکت کوکاکولا در بازه های زمانی مختلف به این علت است که به طور مرتب به مشتریان یادآوری کند که هنگام مصرف و نیاز این محصول را فراموش نکنند.