وجود برند برتر تضمین کننده تداوم موفقیت آن برند در طی زمان نیست. برندها با گذشت زمان دچار مشکلاتی می شوند و اگر این مشکلات به موقع رفع نشوند، منجر به شکست برندها می شوند. در این مطلب به برخی از این دلایل شکست اشاره می کنیم.
فراموشی برند
برندها با گذشت زمان و قدیمی شدن فراموش می شوند. زمانی که مشتریان فراموش کنند که یک برند نشان دهنده چیست، آن برند دچار بحران می شود. یکی از موارد بروز فراموشی برند زمانی است که یک برند تثبیت شده و قدیمی تلاش می کند تا ناگهان هویت جدیدی عرضه کند. این مورد برای برند کوکاکولا هنگام جایگزینی نیوکوک با فرمول قدیمی کوکاکولا رخ داد.
خودبینی برند
گاهی اوقات برندها اهمیت و قابلیت خود را بیش از حد تخمین می زنند. این حالت زمانی رخ می دهد که یک برند گمان می کند که یک تنه می تواند بازار را تامین کند. این وضعیت برای برند پولاروید در بازار عکاسی روی داد.
خودبزرگ بینی برند
خودبزرگ بینی یکی از تبعات خودبینی است. هنگام بروز این حالت برند می خواهد بازار تمام محصولات را قبضه کند و در دست بگیرد.
تقلب برند
برخی برندها کل فراگرد بازاریابی را عملی برای مخفی کردن واقعیت محصول خود تلقی می کنند. تقلب بیش از حد موجب موجب دروغ های بسیار بزرگ می شود. در عصر گسترش ارتباطات و اینترنت دروغ به سرعت برملا شده و برند را از بین می برد.
فرسایش برند
گاهی اوقات مشتریان از برند خود خسته و دلزده می شوند. این امر برای برندهای بسیار قدیمی رخ می دهد.
پارانویای برند
پارانویای برند هنگامی بروز می یابد که شرکت بیش از حد به رقبا بدگمان شود و هر چند وقت یک بار برند جدیدی عرضه کند.
نامربوط شدن برند
با تکامل سریع بسیاری از بازارها، برخی برندها از مد افتاده و قدیمی می شوند.
عدم ارتباط برند با خواسته های مشتری
نیازها و خواسته های مشتریان پیوسته در حال تغییر هستند و عدم درک آنها می تواند شکست برندها را رقم بزند.
شکستن وعده برند
این مورد از بدترین اتفاق هایی است که می تواند برای یک برند رخ دهد. برندها باید از ابتدا وعده های خود را واقع بینانه تعیین کنند و به آن متعهد بمانند تا اعتبارشان خدشه دار نشود.
منبع: مدیریت جامع برند/ تالیف سید حمید خداداد حسینی، مهران رضوانی