یوتاب

یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

نشانی وبگاه: http://www.utab.ir

 

خلق یک برند برای محصولات و خدماتتان فرآیندی زمان بر است و به برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارد. حتما افراد زیادی را دیده اید که به مایع ظرفشویی، ریکا و به تیغ اصلاح، ژیلت می گویند حتی اگر آن محصول تولید کارخانه ای دیگر باشد. چه دلیلی باعث شده که این برندها تا این حد محبوب شوند؟

 

بازار هدف خود را بشناسید.

چه گروه از مشتریان را می خواهید جذب کنید؟ موفقیت فعالیت های برندینگ کمپانی شما بستگی به مشتریانی دارد که روی آنها تمرکز کرده اید. به طور مثال استفاده از جلوه های تصویری باب روز و موزیک هیپ هاپ مشتریان جوان تر را جذب می کند، اما احتمالا برای مشتریان میانسال خیلی جالب نخواهد بود. بنابراین مشتریان بالقوه خود را بشناسید و فعالیت های برندینگ خود را مطابق سلیقه آنها پیش ببرید.

 

مسائل قانونی

در مورد ایده های خود به طور گسترده تحقیق کنید و اطمینان حاصل کنید که حقوق دیگر برندها تضییع نمی شود. نام تجاری خود را ثبت قانونی کنید. بدین ترتیب هم راه سوء استفاده شیادان بسته می شود و هم از سردرگمی مشتریان احتمالی شما جلوگیری خواهد شد.

 

رنگ و لوگو

رنگی ساده و فونتی خوانا برای لوگوی کمپانی خود انتخاب کنید. انتخاب گرافیکی که حاوی پیامی درباره کسب و کار شما باشد، به ایجاد برندی منحصربفرد کمک خواهد کرد. به عنوان یک نمونه خوب می توان دایره سفید، قرمز و آبی پپسی را مثال زد. این لوگوی ساده به راحتی بر روی قوطی های نوشابه قابل تشخیص است و مشتری تنها به دنبال کلماتی چون رژیمی، بدون کافئین، طعم دار و ... می گردد.

 

افراد تاثیرگذار

جاذبه های بصری کمک می کنند تا مشتریان احتمالی شما را به خاطر آورند. تبلیغات با استفاده از افراد مشهور و شناخته شده راه مطمئنی برای جلب توجه این مشتریان است. فروش Hanes زمانی که مایکل جردن به عنوان سخنگو و چهره این برند در کمپین ها و تبلیغات تلویزیونی انتخاب شد، به طرز قابل توجهی افزایش یافت. البته امکان همکاری با یک سلبریتی برای کسب و کارهای کوچک که سرمایه محدودی دارند و در اول راه هستند، محیا نیست؛ اما راه های دیگری برای جذب مشتری و خلق هویت برند برای این کسب و کارها وجود دارد. یکی از راه ها، استفاده از کاراکترهای انیمیشنی است. کاراکترهای انیمیشنی M&M نمونه خوبی در این مورد هستند که از طریق تبلیغات تلویزیونی و آنلاین به شهرت رسیدند.

 

عبارت یا شعار تبلیغاتی جالب

برای تبلیغات از شعارهایی استفاده کنید که کوتاه و تاثیرگذار باشند و در ذهن افراد بنشینند به طوری که آنها را با راحتی به یاد آورند. باید سعی کنید که با استفاده از کمترین کلمات به گویاترین و به یادماندنی ترین شکل پیام خود را به مخاطب برسانید.

 

از سال 1325 خورشیدی به بعد، گهگاهی طرح های جالب آگهی روزنامه ها و مجلات چاپ می شد. این طرح ها از طریق مؤسسات اروپایی و آمریکایی به دست شرکت های بازرگانی وارد کننده کالا های خارجی در ایران می رسید و در ایران متن آنها به فارسی برگردانده می شد و در روزنامه ها چاپ می شد. این قبیل کار های تبلیغاتی را افرادی انجام می دادند که هنوز دفتری به نام مؤسسه تبلیغاتی نداشتند و در این زمان این قبیل فعالیت های تبلیغاتی را ضمن حرفه خبر نگاری و روزنامه نویسی خود انجام می دادند.

ا زسال 1325 تا سال 1327 فقط 5 مؤسسه تبلیغاتی "زیبا"، "هاواس (فنر)"، "شرقی"، "ستاره" و "وگا"  فعالیت می کردند. در حقیقت این 5 مؤسسه پایه گذار فعالیت های تبلیغاتی در ایران بودند. همچنین یکی از سازمان های اولیه در زمینه تبلیغات، سازمان "م. شریفی " بود که در سرنامه خود امور و خدماتی را که متقبل و عهده دار می شده را بیان کرده است.  

در طول این دوران پیشرفت های حرفه تبلیغات بسیار نا چیز بود. اصولاً این تغییرات در حد تهیه اسلاید و نمایش آن در سینما ها اوج گرفت. در طرح های اسلاید که در ابتدا فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد و تصاویر ساده نیز وارد می شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید یا مرکب نقاشی می کردند و عکاس خانه ای که در خیابان سپه نزدیک چهار راه حسن آباد قرار داشت این طرح ها را روی شیشه های مربع به سایز ۶×۶ سانتی متر چاپ می کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود، قرار می گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره زمانی جز این روش ساده، روش دیگری رایج نبود.

سال 1332 تا مدت ها بعد، ناطق کردن نمایش اسلاید ها تنها تغییری بود که در نمایش اسلاید های سینمایی به چشم می خورد. به این ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می شد و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می کرد.

طرح های تبلیغاتی در مجلات و روزنامه ها

از سال 1327 تا سال 1334 تغییرات اساسی و مهمی در طرح های تبلیغاتی صورت گرفت. در این فاصله شرکت های وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکت های مختلط ایرانی،  اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تأسیس شدند. فرودگاه مهر آباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین المللی شد و شرکت های بزرگ هواپیمایی فعالیت های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهر آباد را شروع کردند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را انجام دادند.  

در این دوره هنوز فعالیت های تولیدی رونق چندانی نیافته بود و حرفه اصلی بازرگانان ایرانی واردات بود. شرکت های تولید کننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه های قابل ملاحظه ای را مستقیماً از طریق مؤسسه های تبلیغاتی بین المللی یا نماینده های محلی صرف تبلیغات می کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی در آن ها دیده نمی شد به جز موارد معدودی. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه ای هیچ گونه نیازی به اطلاعات فنی لازم نداشت و بسیار آسان بود. هر کسی می توانست با در  دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند.

در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی که قبلاً شکل گرفته بودند، توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاشتند.  همچنین در این دوران جراید بزرگتری رسانه تبلیغاتی قرار گرفتند و به این دلیل که فیلم های کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود امکان خرج بودجه های بیشتر در سینما ها وجود نداشت بدین جهت حدود 70 درصد بودجه طرح های تبلیغاتی در جراید و به خصوص در روزنامه های اطلاعات و کیهان خرج می شد.

یکی از قدیمی ترین آگهی های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام "خب دکتر راس" شعر مذکور چنین بود: "آدمی بودی که خوردی لوبیا، لوبیا به دهانش زولبیا بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت". بدین ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی های بازرگانی ایران در آن زمان جا گرفته بود و هر روز نقش تازه ای را به عهده می گرفت.

از سال 1335 روند رشد تولیدات داخلی سرعت گرفت. سرمایه داران ایرانی با استفاده از شرایط مساعد پیش آمده در این دوران به سرمایه گذاری در امور تولیدی پرداختند. با تصویب قانون جلب سرمایه های خارجی مصوب 7 آذر ماه 1334 تعداد قابل توجهی شرکت های مختلط تولیدی تأسیس شد و محصولات ارزنده بین المللی در ایران مونتاژ شد. طبق قانون این قبیل کارخانه ها مجبور بودند به تدریج به طرف تولید کامل محصولات سوق داده شوند. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در ایران در 17 خرداد ماه 1339 رسماً شروع به کار کرد تا محصولات مصرفی به خصوص مواد خوراکی را که به تدریج در داخل کشور تهیه می شدند. دو قانون حمایت از صنایع داخلی کشور اولی در 19 خرداد 1343 و دومی در 24 آذر همان سال به تصویب رسیدند و در یکی از آن ها مؤسسات وابسته به دولت به حکم قانون ملزم به تهیه مایحتاج خود از فرآورده های داخلی شدند و در قانون دوم دولت ملزم شد در صورتی که مصنوعات داخلی، کفاف مصرف را تا حدی برآورده کرد، از ورود کالا های مشابه خارجی جلوگیری نماید و در طول رشد صنایع داخلی با برقراری حقوق گمرکی و سود بازرگانی سنگین امکان رقابت شدید را از مصنوعات وارداتی سلب کند.   

در سال 1335 بانک اعتبارات صنعتی وابسته به سازمان برنامه با هدف ایجاد صنایع جدید، توسعه و تکمیل صنایع موجود، تشویق افراد و مؤسسات به سرمایه گذاری در بخش صنعتی شروع به کار کرد.

بانک اعتبارات صنعتی به همراه بانک توسعه صنعت و معدن در راه ایجاد، توسعه و تکمیل صنایع داخلی قدم های بسیار مؤثری برداشتند، به طوری که در مدتی کمتر از ده سال سرمایه گذاری در صنایع داخلی که در گذشته کاری کم سود و پر درد سر بود، تبدیل به کاری پر سود گردید. همزمان با توسعه تولیدات داخلی، توسعه تبلیغات نیز شکل گرفت.

از سال 1335 به بعد در رسانه های تبلیغاتی نیز دگرگونی هایی مثل تأسیس تلویزیون ایران (کانال 3 در مهر ماه و سپس شبکه آبادان و اهواز)، قبول رسمی پخش آگهی در رادیو تهران در سال 1335؛ رونق عجیب و بی سابقه در کار سینما ها و به وجود آمدن موجبات تهیه فیلم های کوتاه تبلیغاتی به صورت کارتون و استفاده از رنگ، توسعه و پیشرفت صنعت چاپ (تأسیس گراور سازی های مجهز و چاپخانه های بزرگ با ماشین های چاپ مسطح و افست)، تأسیس تلویزیون ملی ایران (کانال 9 و سپس شبکه های رضائیه، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمانشاه  و سایر نقاط و توسعه سراسری )، قبول پخش آگهی در رادیو های مراکز استان؛ پخش آگهی رادیو تهران، افزایش تعداد جراید و مجلات و به وجود آمدن امکان چاپ روی فلز، شیشه، پارچه و چوب و در نهایت استفاده از اتوبوس های شهری و بیابانی و ایستگاه های راه آهن برای نصب تابلو های تبلیغاتی، رشد موسسات تبلیغاتی و تنوع روش های تبلیغاتی.

از سال 1335 با توسعه صنعت و رسانه های تبلیغاتی، کم کم طرح های تبلیغاتی رنگ و بویی ایرانی به خود گرفتند. این دگرگونی از سال 1340 به بعد به اوج خود رسید، در طرح های جراید و مجلات از ضرب المثل های ایرانی و عبارت های مأنوس مردمی بیشتر استفاده شد. در این زمان رفته رفته رنگ و روی فیلم های کوتاه مدت که در ایران تهیه می شد، تغییر یافت و اگر چه تکنیک این فیلم ها قوی نبود ولی به دلیل ایرانی بودن این موضوع و آشنا بودن چهره ها در بیننده اثر بیشتری بر جای می گذاشت.

از خصوصیات بارز این دوره شروع یک نوع تبلیغات جنجالی و پر سر و صدا بود که پایه گذار این سبک سازمان تبلیغاتی فاکوپا بود. همچنین روش استفاده از طرح های کوتاه ولی در تیتراژ زیاد در همین دوره پایه گذاری شد. به طوری که گاهی طرح تبلیغاتی یک کالا در تمامی صفحات یک روزنامه چاپ می شد. روش جایزه دادن و عنوان کردن جایزه در تبلیغات نیز از خصوصیات بارز این دوره بود. تبلیغات انتظاری یا شیوه بسته از دیگر شیوه های تبلیغاتی بود که در این دوره به کار گرفته شد. یکی دیگر از خصوصیات این دوره روی آوردن تدریجی کارخانه های تولیدی به تبلیغ در شهرستان ها بود.

آگهی های خدمات عمومی یکی از درخشان ترین فعالیت های تبلیغاتی این دوره بود که مبتکر آن سازمان فاکوپا در این زمینه چنان پیش رفت که توانست جایزه بزرگ سال 1971 سازمان تبلیغات جهانی را با وجود رقابت شدید با کشورهایی مثل ژاپن، کره، کشورهای آمریکایی و اروپایی کریستال گران قیمتی را برای 2 سال تصاحب نمود.

 

تبلیغات به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی نقش مهم و محوری در حفظ و بقاء سازمان ها از طریق شناساندن و معرفی محصول آن ها به مشتریان ایفا می کند. تبلیغات یک سازمان (شرکت) تأثیر زیادی بر بالا بردن آگاهی مشتریان دارد و بروی افکار، احساسات و تصمیم گیری مشتریان تأثیر می گذارد. در واقع، تبلیغات نه تنها ابزاری ارتباطی و رقابتی در برابر دیگر تولید کنندگان است بلکه وسیله ای برای آگاهی مشتریان از ابداعات، نوآوری های شرکت و همچنین تغییر در محصولات می باشد. به طور کلی شرکت ها از تبلیغات به عنوان ابزاری برای افزایش و گسترش نفوذ خود در بازار استفاده می کنند. تبلیغات به این دلیل که واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده است به افزایش فروش کمک شایانی می نماید. امروزه برنامه های تبلیغاتی به سمتی پیش می روند که بتوانند توجیه اقتصادی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که معمولا مسئولین بخش تبلیغات شرکت ها با آن مواجه می شوند چگونگی ایجاد رابطه ای مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود حاصل از فروش شرکت می باشد. زیرا از مدیر تبلیغات یک شرکت انتظار می رود که با استفاده از تبلیغات، سود شرکت را افزایش دهد و بتواند نقش تبلیغات را برای مدیر سازمان (شرکت) مشخص نماید. شفاف نبودن میزان نقش تبلیغات بر روی میزان فروش سازمان ها باعث آسیب به جایگاه مدیران تبلیغاتی در سازمان ها و در نظر مدیران ارشد می شود. اهمیت بالای تبلیغات برای افزایش فروش، ارزیابی تأثیر آن به همین سادگی نیست، چرا که تبلیغات فرآیند پیچیده ای است و عملکرد تبلیغات کاملا وابسته به واکنش مشتری است. برای ارزیابی عملکرد تبلیغات مشکلاتی وجود دارد که عمده ترین آنها عبارتند از:

مشتری ممکن است به دلایل مختلفی یک کالا را خریداری کند. عوامل تبلیغات، رضایت مشتری در استفاده های قبلی از کالا، تعهدات شرکت، شخصیتی که توسط کالا برای مشتری ایجاد می شود، نحوه بسته بندی کالا و قیمت کالا همگی بر روی خرید مشتری تأثیر گذارند.

مشتری در اکثر اوقات به محض دیدن تبلیغی از کالا نسبت به خرید آن اقدام نمی کند. عواملی همچون مشورت با دیگران، انجام تحقیقات بیشتر و یا مطلع شدن از زمان خرید مناسب، موجب تأخیر نسبت به خرید کالا می شود. 

نقش تبلیغات در طول زمان تغییر می کند. یک شرکت ممکن است یک تبلیغ را در بازه زمانی مختلف تکرار کند. اگر کارایی عامل تبلیغات نیز در طول زمان متغیر باشد، ارزیابی تأثیر تبلیغات بر روی فروش پیچیده تر خواهد شد.

 

 

برای اولین بار تبلیغات اینترنتی در سال 1994، به صورت تبلیغات بنری در سایت Wired.com به کار گرفته شد و در مدت زمانی کوتاه مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفت. تبلیغاتی اینترنتی به صورت هدفمند در سال 1995 انجام شد. همچنین اولین کمپین های تبلیغات اینترنتی در سال 1996 رونمایی شد و به کمک این ابزار بازاریابان برای اولین بار توانستند تبلیغات اینترنتی خود را دنبال کنند و آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. با این حال، کتب و متون مختلف کمتر تعریف مشخصی از تبلیغات اینترنتی ارائه داده اند. اما عمدتا تبلغات اینترنتی را می توان این گونه تعریف کرد: استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب. یا به عبارتی دیگر، نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت های پر بیننده اینترنت به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغاتی کمک کند.

امروزه تبلیغات اینترنتی به دلیل ارزان تر بودن نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی (روزنامه ها، تلویزیون، رادیو، مجلات و ...)، فرآیند راحت، سریع، متمرکز و هدفمند، ردگیری بینندگان، وابسته نبودن به زمان و مکان، قابلیت هدف گیری دقیق مخاطبان اصلی، دسترسی به مخاطبان بیشتر، تماس مستقیم با مخاطبان، حق الزحمه اولیه کم و حوزه دسترسی وسیع، بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. 

 

عمده ترین  و رایج ترین مدل های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات بنری

اولین و ساده ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری است. در این دسته از تبلیغات، یک بنر تمام صفحه و یا در سایز های کوچک تر به مخاطبان نمایش داده می شود. به کمک ابزارهای طراحی بنر تبلیغاتی می توان به سادگی محصول و یا سرویس خود را معرفی کرد.

 

تبلیغات ویدیویی

امروزه ویدیوها یکی از روش های قدرتمند تبلیغاتی برای جلب توجه مشتریان هستند. به همین دلیل ویدیو مارکتینگ روز به روز در بین بازاریابان دارای محبوبیت و اعتبار بیشتری شده است. بازاریابان می توانند از طریق نمایش ویدیو در هر زمان و مکانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و به آن ها دسترسی داشته باشند، از این طریق برای برند خود بازاریابی کنند.

 

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یکی از شیوه های قدیمی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می شود و برای تعداد زیادی آدرس می شود. علی رغم قدیمی بودن این شیوه بازاریابی، به دلیل مقرون به صرفه بودن و تاثیر فراوانش در بازگشت سرمایه، استفاده درست از این ابزار تبلیغاتی، این نوع تبلیغات همچنان می تواند اثربخش باشد.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره ما هستند و برای اگاهی از برند و دستیابی به مشتریان جدید موثر هستند. تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار هدفمند باشد. تبلیغات تلگرام، فیسبوک، توییتر و لینکدین مهم ترین انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی هستند.

 

تبلیغات ریمارکتینگ

تبلیغات ریمارکتینگ روشی خوب و مفید برای فروش و برندسازی است چرا که بارها برند و محصولات و خدمات شما را برای کاربران خاص نمایش می دهد. چارچوب تبلیغاتی گوگل ادز امکان استفاده از ریمارکتینگ را در اختیار شما قرار می دهد.

 

تبلیغات عنصری برای رشد و توسعه اقتصادی است و با رونق اقتصادی رابطه ای مستقیم دارد. تبلیغات برای کشور های در حال توسعه مثل ایران که به سمت تجارت حرفه ای در حرکت هستند یک نیروی محرکه است. به همین دلیل استفاده از دانش و فناوری روز تبلیغات می تواند مسیر موفقیت یک شرکت یا مدیر را ترسیم نماید. تبلیغات موثر ابزاری برای کسب شهرت و اعتبار شرکت ها است و به مدیران شرکت ها کمک می نماید تا سریع تر به اهداف خود دست یابند. در حقیقت تبلیغات یک پل ارتباطی بین شرکت  و مشتری است.

تعیین اهداف نقطه آغازین در آفرینش تبلیغات در حیطه فعالیت های تجاری و صنعتی است.

تبلیغات را بر اساس اهداف می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

 

تبلیغات اطلاع دهنده

این نوع تبلیغات معمولا در برگیرنده اطلاع رسانی راجع به محصول جدید، پیشنهاد استفاده جدیدی از محصول، مطلع کردن بازار راجع به تغییری در قیمت، شرح چگونگی کاربرد محصول، توصیف خدمات موجود، تصحیح برداشت های غلط و رفع شایعات، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان می باشد. تبلیغات اطلاع دهنده هنگامی که محصول جدیدی به بازار معرفی می شود و هدف ایجاد یک تقاضای اولیه است مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تبلیغات ترغیب کننده

از جمله اقداماتی که در این نوع آگهی ها بررسی می شود: ایجاد ترجیح برای یک برند مشخص، تشویق به خرید مارک شرکت به جای مارک خریداری شده، تغییر استنباط های مشتریان از ویژگی های محصول، ترغیب مشتریان به امروز خرید کردن به جای فردا خرید کردن. تبلیغات ترغیب کننده زمانی که رقابت افزایش پیدا کرده باشد و هدف ایجاد یک تقاضا در فضای انتخابی باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرد. در این آگهی ها در خیلی موارد به طور غیر مستقیم مقایسه ای بین محصول شرکت و محصولات دیگر شرکت ها صورت می گیرد به همین دلیل در بعضی مواقع از این نوع تبلیغات به تبلیغات تطبیقی نیز یاد می شود.  

 

تبلیغات یاد آوری کننده

از جمله مواردی که در این نوع تبلیغات دیده می شود، یاد آوری این موضوع به مشتریان، که ممکن است در آینده ای نه چندان دور آن ها به محصولات شرکت نیاز داشته باشند. معمولا این آگهی ها به یادآوری برند خاصی می پردازند. معمولا برند ها و شرکت های شناخته شده از این نوع تبلیغات استفاده می کنند. به عبارتی دیگر این نوع تبلیغات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که محصول در مرحله بلوغ منحنی عمر خود قرار می گیرد و هدف این است که مصرف کنندگان به طور دائم به آن محصول فکر کنند. به عنوان مثال آگهی های پر هزینه شرکت کوکاکولا در بازه های زمانی مختلف به این علت است که به طور مرتب به مشتریان یادآوری کند که هنگام مصرف و نیاز این محصول را فراموش نکنند.

 

امروزه، بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) به یکی از مباحث داغ کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است. در دنیای رقابتی امروز همه کسب و کارها برای دوام و بقای خود به جذب و حفظ مشتریان نیازمندند. بازاریابی دیجیتال، در صورتی که با برنامه ریزی راهبردی همراه باشد می تواند انبوهی از مشتریان بالقوه را به لطف رسانه های آنلاین پر مخاطب برای کسب و کار هدف شما به همراه بیاورد.

اما با این وجود، بعضی از کسب و کارها به دلیل مواجهه با چالش های متعدد از طراحی و پیاده سازی کمپین های بازاریابی دیجیتال باز می مانند و بعضی دیگر نیز از اهمیت بکارگیری بازاریابی دیجیتال درک واضح و درستی ندارند. اکنون این سوال مطرح می شود که چالش های راه اندازی بازاریابی دیجیتال کدام است؟ و چرا بازاریابی دیجیتال برگ برنده کسب و کارهای امروزی است؟

یکی از دلایلی که اغلب کسب و کارها از بکارگیری بازاریابی دیجیتال امتناع می ورزند، این است که نمی دانند از کجا باید شروع کنند. صاحبان کسب و کار تصور می کنند تدوین طرح بازاریابی دیجیتال نیازمند تهیه حجم وسیعی از گزارش های زمان بر است که در منابع مالی و زمانی کسب و کارشان نمی گنجد. این در حالی است که یک طرح بازاریابی دیجیتال باید مختصر و مفید باشد. به طور کلی، موفقیت طرح بازاریابی دیجیتال به نحوه هدف گذاری استراتژی ها بستگی دارد نه تعداد صفحات آن. در واقع، اهداف طرح بازاریابی دیجیتال باید مشخص، قابل ارزیابی، دست یافتنی، مرتبط و زمان مند باشند.

یکی دیگر از چالش هایی که سبب می شود صاحبان کسب و کار از پیاده سازی بازاریابی دیجیتال منصرف شوند، تنوع استراتژی های این نوع بازاریابی است که طیف گسترده ای از تکنیک ها را شامل می شود. معمولا کسب و کارها نمی دانند از بین استراتژی هایی همچون بهینه سازی موتور جست و جو، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی موبایلی کدام یک را انتخاب کنند. هر یک از این استراتژی های دیجیتال جزئیات و کارکردهای متفاوتی دارند و باید بر مبنای نیازهای کسب و کار هدف، ارزیابی و اولویت گذاری شوند. با وجود تنوع زیاد استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال، کسب و کارهایی که از همان ابتدا هدفشان را در مورد راه اندازی کمپین بازاریابی مشخص می کنند، شانس موفقیت شان افزایش می یابد. این هدف می تواند جذب مشتریان جدید یا ایجاد وفاداری مشتریان به برند باشد. به طور کلی اگر با هدف معینی دست به انتخاب استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال بزنید، راحت تر می توانید موارد سازگار با نیازهای کسب و کارتان را تشخیص دهید.  

از دیگر چالش ها می توان به گسترش روز افزون کانال های دیجیتالی اشاره کرد. نفوذ اینترنت در زندگی روزمره افراد سبب شده، کاربران از کانال های دیجیتالی متنوعی استفاده کنند که دستگاه های مورد استفاده هر کدام با دیگری تفاوت های چشمگیری دارد. این دستگاه ها اهداف گوناگونی را دنبال می کنند که این برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال یک چالش است.

افزایش رقابت نیز یکی دیگر از چالش هایی است که کسب و کارها برای پیاده سازی بازاریابی دیجیتال با آن روبرو هستند. استفاده از بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش های بازاریابی ارزان تر و کم هزینه تر است. ابزار مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال به وفور در دسترس می باشد. به همین دلیل تعداد افراد فعال در این زمینه بیشتر شده در نتیجه جذب مشتریان نیز دشوارتر شده است. 

خیلی از کسب و کارهای امروزی علاوه بر چالش های ذکر شده در این مقاله با چالش ها و موانع دیگری مثل محدودیت بودجه و عدم نوآوری روبر هستند و هنوز موفق نشده اند بهره لازم را از استراتژی های بازاریابی دیجیتال ببرند.

با این حال بازاریابی دیجیتال در صورتی که به طور نظام مند و برنامه ریزی شده اجرا شود می تواند مزایایی ویژه ای را برای کسب و کار شما ایجاد نماید و حتی می تواند بخشی از نقاط ضعف کسب و کار شما را نیز بر طرف نماید.

 

شاید اولین گزینه ای که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به ذهنمان برسد ایده باشد و فکر کنیم که ایده پردازی همه چیز است. ولی طبیعتا پیاده سازی ایده نیازمند یک تیم کاری است که با تمام نیرو و یک دل ایده را به اوج برسانند. اگر این منطق را در نظر بگیریم که بدون یک تیم خوب ایده ما با شکست مواجه می شود در این صورت تیم در اولویت نخست برای موفقیت کسب و کار اینترنتی ما قرار می گیرد. 

"مایک تایسون بوکسور معروف بیان داشتند: همه با برنامه جلو میان، اما تا لحظه ای که مشت به صورتشون بخوره"

این نکته در مورد کسب و کار نیز صادق است، قابلیت انعطاف پذیری تیم اجرای کسب و کار پس از دریافت مشت محکم از طرف مشتری خیلی اهمیت دارد، مشتری واقعیت محض است. به همین دلیل است، فکر این که شاید تیم مهم ترین عامل موفقیت کسب و کار اینترنتی باشد به ذهن بیل گراس خطور کرد.

در مرحله بعد ایشان شروع به بررسی مدل تجاری کسب و کارها کرد تا ببیند آیا شرکت ها مسیر مشخصی برای درآمد ها، هزینه ها، کانال های ارتباطی و ... در کسب و کار خود دارند. سپس به سرمایه نگاهی کرد که شاید سرمایه تأثیر بیشتری در موفقیت یک کسب و کار اینترنتی داشته باشد. اما با بررسی هایی که آقای بیل گراس انجام داد، متوجه شد که گاهی شرکت های بزرگ با سرمایه های کلان نتوانستند به موفقیت های لازم دست پیدا کنند.

در آخرین مرحله ایشان به بررسی زمان ارائه پرداختند. آیا برای ایده مورد نظر خیلی زود است و جهان هنوز آمادگی اش را نداشت؟ و یا هنوز زود است به این دلیل که پیشرو هستید و لازم است که جهان را ابتدا آموزش دهید؟ و یا زمان خیلی دیر است و همین حالا رقبای هم ایده شما بسیار زیاد هستند؟

آقای بیل گراس با دقت این پنج عامل را در تمام کسب و کار های ایده محور و غیر ایده محور بررسی کرد. ابتدا در کسب و کار های ایده محور پنج شرکت اول Tickets.com)  (Citysearch, CarsDirect, GoTo, NerZero,  که بسیار موفق بودند و سپس پنج شرکتی که در انتهای فهرست بودند (Z.com, insiderPages, MyLife, DesktopFactory, Peoplelink)  پنج عامل اصلی را رتبه بندی کرد. سپس به سراغ شرکت های غیر ایده محور، غول های موفقی همچون: اینستاگرام، اوبر، لینکدین، یوتیوپ، ائر بی ان بی و برخی شرکت های ورشکسته (Webvan, Kozmo, Pets.com, Flooz, Friendster)  را بررسی نمودند. اما در عین ناباوری، شرکت هایی که در انتهای فهرست قرار داشتند سرمایه هنگفتی داشتند و در برخی موارد نیز الگوی تجاری بسیار تمیزی داشتند، اما موفق نبودند.  

بیل گراس مهم ترین عوامل موفقیت و عدم موفقیت شرکت ها را بررسی کرد. جواب ها شگفت زده اش کرد! از بین مهم ترین عوامل موفقیت کسب و کار اینترنتی زمان با 42/0 درصد رتبه نخست، تیم و مدیریت 32/0 درصد، تشخص پذیری ایده و یا منحصر به فرد بودن ایده با 28/0 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند. پس با توجه به نتایج مهم ترین عامل ایده نبود. مدل تجاری با 24/0 و در نهایت سرمایه با 14/0 در رتبه آخر موفقیت و یا عدم موفقیت کسب و کار اینترنتی قرار گرفت.

 

برندسازی دیجیتال یکی از راه های موثر برای فعالان حرفه ای در این حوزه کسب و کار است تا با استفاده از شبکه اینترنت گام به گام به صورتی کاملا حرفه ای و کیفی خدمات و محصولاتشان را معرفی کنند. تولید کنندگان و برند های مدعی کیفیت اگر در این حوزه به صورتی اصولی وارد نشوند و قدم های موثر بر ندارند، عرصه را برای فرصت طلبان و سود جویان غیر متخصص باز گذاشته اند. استفاده از برند سازی دیجیتال و آشنا سازی بیش تر مصرف کنندگان با این مقوله کمک بسیاری به گسترش برند ها و تولید کنندگان کیفی و ساخت تصاویر ذهنی کیفیت نزد مصرف کنندگان خواهند کرد. جای خوش وقتی است که این نیاز توسط آقای نصیری که یکی از فعالان و کارشناسان بخش بازاریابی و فروش قطعات خودرو هست به خوبی شناسایی شده است و امید است با دقت و تلاش منفعت فناوری های جدید در هر صنعت و کسب و کاری به خوبی شناخته شده و از آن بهره لازم گرفته شود.

 

عنوان: برندینگ دیجیتال

نویسنده: جواد نصیری

سال انتشار: 1394

 

کتاب انفجار با دست خالی یک دستور العمل جامع و متفاوتی است که ویژگی های یک کسب و کار موفق را به روش کمپین تبلیغاتی نشان می دهد. در این کتاب هشت اصل حیاتی موفقیت و نحوه دستیابی به آن ها دقیقا توضیح داده شده است و به جای پرداختن به تئوری های تکراری به گام های عملی مطابق با بازار ایران اشاره شده که می توانید سریعا مورد استفاده قرار دهید. در پایان این کتاب مخاطب می تواند با ایجاد و مدیریت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین و پایدار کسب و کار خود را متحول کند.

راهنمای استفاده از کتاب

در هنگام مطالعه کتاب سعی کنید ترتیب فصل ها را رعایت نمایید یعنی ابتدا مطابق دستور العمل فصل اول در پی طراحی استراتژی خود باشید و سپس با تکنیک های فصل های بعدی برنامه کمپین خود  را به طور کامل برنامه ریزی نمایید. در پایان فصل های این کتاب یک پیوست محرمانه بسیار مهم و کاربردی قرار داده شده است، توصیه می کنیم قبل از مطالعه دقیق سایر فصل ها سراغ پیوست محرمانه نروید. این کتاب مجموعه ای از روش ها و تکنیک های پیوسته، ساده، عملی و قدرتمند را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید در هر بازاری کسب و کار فوق العاده ای بسازید.

 

عنوان: انفجار با دست خالی

نویسنده: عماد گوگانی

سال انتشار: 1394

 

کتاب زاگ به این مورد اشاره می کند که چگونه یک نام تجاری متمایز بسازیم. اما قبل از این که یک نام تجاری بسازیم باید ببینیم اصلا یک نام تجاری چیست؟ از نظر این کتاب، نام تجاری آن چیزی است که مخاطب در مورد محصول ما می گوید، نه آن چیزی که ما خودمان در مورد محصول و شرکت خودمان عنوان می کنیم. نویسنده با نکوهش روش های سنتی تبلیغات و برند سازی، همچون تبلیغات تلویزیونی و ... ادعا می کند که برای ساخت یک نام تجاری باید متمایز بود و از زاگ به عنوان همین تمایز یاد کرد: وقتی همه زیگ می کنند شما زاگ کنید. از نظر نویسنده شما باید متمایز باشید و گرنه بهتر است در کسب و کارتان یک تغییر اساسی ایجاد کنید. اگر قصد دارید کسب و کاری را شروع کنید یا اکنون صاحب کسب و کاری هستید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می کنیم. کتاب زاگ به مخاطب کمک می کند تا دیدگاه بهتری نسبت به هدف گذاری کسب و کار خود داشته باشد. این کتاب نگاه ویژه ای به تبلیغات دارد و نشان می دهد که دقیقا ما باید در تبلیغ محصول چه بگوییم و چه بخواهیم. تبلیغات قدیمی و حتی برخی از استراتژی های بروز تر تبلیغ در این کتاب رد می شود و در نهایت نویسنده می گوید باید آنچه مشتری در مورد ما و محصولمان می گوید همان باشد که ما انتظار داریم. اگر وقت خواندن کل کتاب را ندارید، نویسنده در انتهای کتاب خلاصه ای از کل کتاب را نوشته است.

 

عنوان کتاب: زاگ 

نویسنده: مارتی نیومایر

مترجم: سارا میرزایی

انتشارات: سیته   

سال انتشار: 1396

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.