یوتاب

یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

نشانی وبگاه: http://www.utab.ir

 

دنیای کسب و کار امروز اشباع شده از اجناس، خدمات مشابه و اشخاصی که در پی کسب درآمد و سود بیشتر هستند برای رهایی از سقوط در این شرایط باید به دنبال کشف راه های تازه بود تا با نوآوری و خلاقیت چشمان بازار را خیره کرد و جلب توجه نمود. راه دستیابی به تجارتی بی رقیب و پر سود متفاوت بودن است مانند یک گاو بنفش.

ست گادین در کتاب گاو بنفش با نگاهی کارشناسانه به بررسی علت شکست و پیشرفت شرکت های تجاری بزرگ جهان پرداخته و برای صاحبان صنایع و مشاغل افق جدیدی را نمایان کرده است. اگر در کسب و کار خود با چالش های شدید مالی درگیر هستید، اگر در بازار صنعت خود از حضور اجناس مشابه رنج می برید، اگر در ایجاد یک محصول جدید بی انگیزه، بی ایده و یا سردرگم هستید، اگر در موفقیت حرفه ای خود مشعوف و مطمئن هستید و احساس امنیت می کنید یا اگر درصدد ایجاد خلاقیت و نوآوری هستید، خواندن کتاب گاو بنفش در تحقق این اهداف می تواند به شما کمک شایانی نماید.

 

عنوان کتاب: گاو بنفش 

نویسنده: ست گادین

مترجم: سید بهشاد یاسینی   

انتشارات: فرا

سال انتشار: 1393

ویراستار: فریبا لطیفی

 

کتاب جنگ بازاریابی توسط آل ریس و جک تروت نگاشته شده است. این کتاب در برگیرنده آموزش بهترین تاکتیک های دفاعی چریکی و جدیدترین قوانین تجاری است. آل ریس در این کتاب تجارت و بازاریابی را به جهت نیاز به استراتژی به جنگ تشبیه کرده است. او بر این باور است، امروزه بازار تجاری خدمت رسانی به مشتریان نیست بلکه جنگیدن با رقبا است. جنگی که در آن رقیبان دشمن هستند و مشتری سرزمینی است که باید فتح شود. برای پیروزی و موفقیت در جنگ بازار باید استراتژی خاصی را تدارک دید و دنیای تجارت را از دیدگاهی استراتژیک بررسی کرد. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب ها در زمینه تجارت جهانی معرفی شده است.

 

عنوان کتاب: جنگ بازاریابی

نویسندگان: آل ریس و جک تروت

مترجم: محمود حمید خانی

انتشارات: سیته

سال انتشار:   چاپ اول بهار 1384؛ چاپ دوم تابستان 1394

ویراستار: معصومه جباری

مدیر اجرایی: فیروزه یاوری

طراحی جلد و صفحه ها: آتلیه شرکت سیته

بیانیه ماموریت یوتاب - جهت گیریهای کلان و استراتژیک

رسالت بنیادی و ماموریت شرکت یوتاب(Mission)

شرکت یوتاب به عنوان یکی از پیشقراولان مشاوره تبلیغات و برندینگ، توسعه و راه اندازی کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک، برندینگ شخصی، تولید محتوا و دگرگونی دیجیتال در ایران، با بالفعل نمودن بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های خود در زمینه های فوق الذکر،  تلاش دارد تا در نقش یک نهاد مشاوره ای و توسعه‌ای توانمند ظاهر شده و ضمن رفع خلا عدم حضور واقعی و موثر مشاور در این حوزه به سرمایه‌گذاری و مدیریت طرح‌های بزرگ این حوزه کمک ‌کند.

تمرکز یوتاب بر ارائه خدمات حرفه ای مشاوره وجه متمایز کننده و برجسته این مجموعه  میباشد.

باورها، ارزشها و رویکردهای شرکت یوتاب (Belief & Value & Approach)

  1. تلاش در بکارگیری استراتژی تحول آفرین در تمام حوزه های کاری بعنوان دستاورد حاصل از سنتز ذهنی و نوآوری و منتجه تفکر و اندیشه مدیران و سرمایه انسانی یوتاب در جهت منافع مشتریان
  2. کمک به توسعه ظرفیت فکری مشتریان و منابع انسانی یوتاب با باور عمیق به اینکه درون مایه برتری ساز مدیریت، تشخیص فرصتهای کلیدی ناشی از نیازهای پنهان و آشکار مشتریان و ضعف رقبا در پاسخگویی به آنهاست.
  3. اعتماد سازی و ایجاد شهرت و اعتبار ویژه و برجسته برای یوتاب در اذهان جامعه، مشتریان و سهامداران
  4. ایجاد مجموعه ای پویا با مزیت رقابتی منحصربفرد در حوزه های مورد نظر از طریق ارائه خدمات و محصولات جدید و بکارگیری نیروی انسانی خلاق و نوآور و بهره گیری از فنآوریهای نوین
  5. فعالیت به عنوان مجموعه خصوصی تمام عیار (Full Service) جهت حل مشکلات مشتریان و ارائه راه حلهای نوین و خردمندانه
  6. تمرکز ویژه بر ماهیت و تعریف حرفه ای مشاوره؛ یوتاب به عنوان مشاور در کنار مشتری حضور دارد و نه در مقابل مشتری به عنوان فروشنده خدمات.
  7. خیرخواهی و صداقت در تعامل با مشتریان هسته اصلی برند یوتاب در ارائه خدمات مشاوره را شکل خواهد داد.
  8. خلاقيت، نوآوري، صداقت، توكل،سخت كوشي و پايبندي به اصول اخلاقي.
  9. ايجاد بالاترين مرتبه نظم ودقت ممكن، توام با تعقل و تدبر  در امور همراه با ترويج كارگروهي وتلاش فردي همه كاركنان درجهت دستيابي به جایگاه مناسب و بکارگیری روش‌های علمی در حل مشکلات و ادارة امور، حرکت براساس برنامه، رعایت نظم و استفاده از تجربه‌های مفید مورد توجه ما می‌باشد.
  10. ايجاد اعتماد و دوري جستن از اجحاف نسبت به حقوق مشتريان،كاركنان وسهامداران شركت
  11. پايبندي به قوانين و مقررات داخلي و بين المللي
  12. آموزش مستمر و تربيت نيروي انساني با كيفيت عالي

 تعهدات یوتاب (commitments)

 ما در زمينه هاي ذيل خود را متعهد مي دانيم:

  1. در قبال خداوند

ما بر اساس اصول اعتقادي خويش، بر اين باور هستيم كه با توكل به خداي قادر و توانا، نيرو و توانمان مضاعف شده و با این پشتوانه، با اعتماد به نفس و خود باوري خواهيم توانست به جايگاه شايسته ای دست يافته و غير ممكن ها را ممكن سازيم و با صبر و پايداري، بر مشكلات و سختي ها فائق آييم. ما عمیقا با خواندن عبارت " خدایا من در کلبه فقیرانه خود چیزِی را دارم که تو در عرش کبریایی خویش نداری، من چون تویی دارم و تو چون خود نداری " به وجد آمده و به این وجد و باور خود مفتخریم.

 

  1. در قبال جامعه

ما مي خواهيم سهم خود را در تامين رفاه اجتماعي جامعه از طريق اجراي برنامه های توسعه ای و با رعايت استانداردهاي نوین مبتنی بر فنآوری اطلاعات و بازرگانی،  تضمين كيفيت خدمات ارائه شده را عينيت بخشيم. ما مي خواهيم سهم خود را در رونق اقتصادي از طريق اشتغال زايي و ايجاد ارزش افزوده برای مشتریان پرداخت نماییم. ما عمیقا عبارت "هر آنچه برای خود می پسندی را برای دیگران نیز بپسند " را با ور داشته و داریم.

 

  1. در قبال وطنمان ایران

ما عمیقا بر تعلق خاطر خود به میهنمان ایران پافشاری می نماییم. تاریخ و تمدن کهن چند هزار ساله، پشتوانه ای محکم برای این باور و این تعلق خاطر است. بنابراین حفظ منافع ملی همواره برجهت گیریها و برنامه ریزیهای ما اولویت خواهد داشت.

 

نقش و مسئوليت ها ي شرکت یوتاب(Role & Responsibility)

ما در زمينه هاي مشروحه در ذيل خود را مسئول مي دانيم:

      1. در قبال سهامداران
حفظ و صيانت از سرمايه سهامداران با افزايش بازده مالي و كسب سود مناسب و ایجاد ارزش افزوده برای خدمات مجموعه

 

  1.  در قبال مشتریان

ارائه خدمات به مشتریان با بهترين كيفيت، مناسبترين قيمت، دارای ارزش افزوده و توجیه اقتصادی، در زمان مقرر و با رعايت اصول و موازين لازم و كافي و با نگرش خیرخواهانه و در  جهت منافع مشتریان. احترام به حریم خصوصی مشریان و پاسداشت آن جزء حقوق اولیه مشتریان تلقی خواهد شد.

 

  1.  درقبال كاركنان

حفظ كرامت انساني كاركنان، ايجاد فضاي كاري مناسب، استقرار حاكميت انگيزه و پويايي در عملكرد ها، حفظ شخصيت فردي، گروهي و حرفه اي كاركنان، آموزش و تجهيز نيروي انساني به علوم و فن آوري هاي مورد نياز و استفاده از توانمندي هاي بالقوه و بالفعل آنان، شايسته سالاري، ارتقاء سطح زندگي كاركنان متناسب بـــا اثـــر بخشي عملكرد آنان، ارج نهادن به ابتكارات و خلاقيت هاي كاركنان، توجه به كيان خانواده آنان، تشويق كاركنان به تبادل اطلاعات حرفه اي و تخصصي در جهت ايجاد تعامل و كاهش تعارض هاي موجود، مقيد نمودن كاركنان به اجراي امور بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده و مآلا سهيم نمودن كاركنان در منافع شركت.

 

  1. در قبال اشخاص حقيقي و حقوقي كه با یوتاب به نحوي از انحاء رابطه كاري دارند

ما تمامي حقوق حرفه اي اشخاص حقيقي و حقوقي را محترم مي شماريم، صداقت و شفافيت در عملكرد با آنان را سر لوحه فعاليت هاي بازرگاني خود قرار مي دهيم و در ايفاي تعهدات خود در قبال ایشان، خود را مقيد به حفظ منافع متقابل مي دانيم.

 

التزام به مباني توسعه پايدار توسط شرکت یوتاب :

ما به مباني توسعه پايدار پايبند هستيم و عينيت آنرا در اصول و محورهاي ذيل جستجو مي نماييم.

    1. اصول اقتصادي:

 ما براي حضور موثر درعرصه رقابت و نيل به بهره وري مناسب، در كليه مكانيزم هاي عملياتي خود، موارد ذيل را مورد توجه قرار مي دهيم:

  • افزايش كارآئي در عملكرد مجموعه و كاركنان
  • همسويي با پيشرفت فن آوري و بهبود مداوم سيستم ها و روش ها
  • ممانعت از گسترش بي رويه سازمان و تشكيلات با تکیه بر فنآوریهای نوین و افزایش بهره وری نیروی انسانی
  • استفاده از پيمانكاران در اجراي پروژه ها متناسب با تواناييهاي آنها  در صورت لزوم (برون سپاری)
  • مديريت سنجيده دارايي های مادی و معنوی
  • تقید به اجراي پروژه ها در قالب برنامه هاي مصوب
  • جلب همكاري شركاي اقتصادي (داخلي و خارجي)
  • صرفه جويي
  • بکارگیری روشهای مدیریتی نوین برای فائق آمدن بر مشکلات پیش رو ( مدیریت زمان – مدیریت تغییر و ...)
  • تامين سود معقول برای مجموعه و مشتریان

       2 . محیط زیست

ما علاقمندی خود به حفظ محیط زیست را صریحا اعلام می نماییم و تلاشی مجددانه برای کاستن از نقش احتمالی خود در تخریب محیط زیست خواهیم داشت. ما عمیقا معتقدیم روشها و راه حلهای ما در حوزه مشاوره تجارت الکترونیک و فنآوری اطلاعات به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیری محسوس بر کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد داشت.

  1.  امور اجتماعي:

ما خود را بخشي از جامعه مي دانيم از اينرو پيوسته مي كوشيم با يافتن شيوه هاي مناسب و با بكارگيري نيروي انساني ماهر، در ارتقاء سطح زندگي آنان مثمر ثمر واقع گرديم. همچنين با يافتن منابع مازاد در جهت بسط و گسترش خدمات عام المنفعه تلاش خواهيم كرد. ما نسبت به محیط و وقایع پیرامون خود بی تفاوت نخواهیم بود. حفظ کرامت انسانی سرلوحه فعالیتهای عام المنفعه ما خواهد بود.

  1.  رعايت مباني نوين مديريت:

تلاش خواهیم نمود که رويكرد هاي نظام يافته اي را در مجموعه خود مستقر نماییم كه بتواند نتيجه ها را مورد نظارت، حسابرسي و ارزيابي قرار دهد، به عملكرد هاي اثر گذار بر روند بهينه فعاليتها پاداش داده و يا تغييرات لازم و بهنگام را به نحوي كه هميشه و سريعا پاسخگوي مطالبات مشتریان خود باشيم اعمال نموده و بر منابع در اختيار خود به نحوي اثر بخش مديريت نماييم.

       5. توجه به اثر بخشي ارتباطات:

مجموعه یوتاب برای مقوله ارتباطات سهم و اعتبار ویژه ای قائل است و با توجه به اهميت و نقشي كه در اثر گذاري بر اقتصاد رقابتي دارد، نشر اطلاعات ضروري و ارتباطات آشكار را، امري اجتناب ناپذير ميشمارد. ما براي ترويج اطلاعات و گسترش ارتباطات، برنامه هاي اطلاع رساني جامعي داريم كه بر اساس آن، اطلاعات مرتبط با فعاليتهاي خود را ضمن ملحوظ نظر قراردادن ملاحظات محرمانه، در اختيار كليه افراد و موسسات كه علاقمند به دريافت آنها هستند، قرار مي دهيم. ما به مدیریت ارتباطات به عنوان یک فرآیند و راه حل کارآمد بازیابی پتانسیلهای تجاری خود و مشتریان، عمیقا باور داریم. ما تلاشی مستمر در نهادینه سازی و معماری ایدهء نقش موثر ارتباطات در بهبود شرایط یک سیستم تجاری به عمل خواهیم آورد.

رعايت اصل شفافيت توسط شرکت یوتاب:

ما در كليه فعاليتهاي خود از اصل شفافيت كه تجلي درستكاري و صداقت در عملكردها مي باشد، پيروي نموده و با توجه به موارد زير اين اصل مهم را رعايت مي نماييم:

  1.  از قوانين، مقررات و آيين نامه هاي ناظر بر فعاليتهايمان تبعيت كامل داريم.
  2.  به عنوان يك شخصيت حقوقي مستقل و مسئول، روح و جوهره مفهوم ناظر بر اجراي قوانين را در همه شئونات كاري خود حاكم مي نماييم.
  3.  از اجراي مبادلات غير شفاف بصورت جدي پرهيز داریم و تمام معاملات تجاري خود را به گونه اي صحيح و مطابق با شيوه هاي نوين و قابل قبول منعكس مي نماييم.

 به امید فردایی بهتر

 

مسئولیت اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت در بر گیرنده اقتصاد، قانون، اخلاقیات و انتظارات بشر دوستانه شرکت است که به کلیه ذینفعان قابل تعمیم می باشد. به تعبیری دیگر، مسئولیت اجتماعی عبارت است از تعهد مستمر شرکت به رعایت اخلاقیات در رفتار خود با مشتریان و ذینفعان و همکاری در جهت پیشرفت اقتصادی. این رویکرد شرکت را متعهد به توسعه پایدار جامعه پیرامون خود در بلند مدت می نماید.  

 بازاریابی محیطی

بازاریابی محیطی یا "بازاریابی سبز" ابزاری برای توسعه پایدار و رضایت ذینفعان مختلف است. بازاریابی محیطی (بازاریابی سبز ) "فرآیند مدیریت جامع برای شناسایی، پیش بینی و رعایت الزامات مشتریان و جامعه در مسیری پایدار" تعریف می شود. محققان از مفهوم بازاریابی اجتماعی برای پوشش مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی استفاده می کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی  و بازاریابی محیطی

مسئله مسئولیت های زیست محیطی تا حدودی مبهم است. در چند دهه اخیر قوانین زیست محیطی در همه جا توسعه یافته است. این بدین معنی است که مسئولیت های زیست محیطی متعلق به دولت است. با این حال، جهانی شدن توانایی دولت ها در انجام مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی  را تغییر داده است. از سوی دیگر، تقویت لیبرالیسم اقتصادی تأکید می کند که مسئولیت اجتماعی می تواند به نیروهای بازار کمک نماید. محققان استدلال می کنند که توسعه پایدار تنها می تواند توسط بازاریابی شرکت های فعال و مداخله دولت فعال انجام شود. آنها یک تغییر دو بعدی در رویکرد مسائل زیست محیطی را پیشنهاد می کنند: از بازاریابی مصرفی تا بازاریابی پایدار و از دست نامرئی تا دست قابل رویت دولت.

 همچنین محققان دو فلسفه متقابل منحصر به فرد را در رابطه با مدیریت محیط زیستی تعریف می کنند:

  • "مدل سازگاری" مدیریت زیست محیطی
  • "مدل استراتژیک" مدیریت زیست محیطی

مدل سازگاری نشان می دهد که شرکت ها باید به سادگی با تمام مقررات و قوانین قابل اجرا مواجه شوند. این رویکرد معمول مدیریت زیست محیطی "دفاعی" است. رویکرد استراتژیک به عملکرد محیطی نشان می دهد که شرکت تلاش می کند از یک استراتژی زیست محیطی "فعالانه" برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و به حداکثر رساندن بازده سهامدارن استفاده نماید. آنها استدلال می کنند بازاریابی محصولات کالایی و رقابت بر سر قیمت؛ تمایل شرکت ها به اتخاد مدل سازگاری (انطباق) مدیریت زیست محیطی را افزایش می دهد. اما شرکت ها به طور عمده در بازار محصولات بسیار متمایز؛ تمایل به اتخاذ مدل استراتژیک مدیریت زیست محیطی دارند. محققان بر مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی در اقتصاد دینامیک امروز تاکید دارند. آنها همچنین بر این باورند شرکت ها با در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی می توانند مزایایی از  قبیل ایجاد محصولات بهتر، بهبود عملکرد محصول خود، سودآوری، جلوگیری از فشارهای نظارتی و بهبود محیط زیست و پایداری را به دست آورند.  این امر اهمیت بکار گیری مسئولیت اجتماعی را برای موفقیت بازاریابی محیطی در شرکت ها دو چندان کرده است.

 

 

بازاریابی سبز، بازاریابی محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست می باشد. به طور کلی؛ بازاریابی سبز می تواند شامل محصولات سازگار با محیط زیست، استفاده از بسته بندی سازگار با محیط زیست، بکارگیری شیوه های کسب و کار پایدار یا تمرکز تلاش های بازاریابی روی پیام هایی که مزایای محصول سبز را ترویج می دهد، باشد.

چه کسانی می‌توانند از بازاریابی سبز استفاده کنند؟

از آنجایی که تولید همه محصولات همراه با صرف انرژی و ایجاد زباله می باشد، هر شرکتی می تواند از بازاریابی سبز استفاده نماید. البته هر شرکتی با توجه به اولویت های کسب و کار خود و محاسبه سود و زیان می تواند عملیات بازاریابی سبز را در عمل پیاده کند.

اما در دنیا شرکت هایی وجود دارند که علاوه بر سود و زیان خود، به حفظ محیط زیست نیز اهمیت می دهند. این شرکت ها با این چالش روبرو هستند که چگونه می توان بین سود و اهداف زیست محیطی تعادل ایجاد کرد. این چالش ها باعث شده حتی مدیرانی که ادعای زیادی در بازاریابی سبز دارند، خیلی هم سبز نباشند.

بازاریابی سبز برای چه مشتریانی مؤثر و مفید است؟

مشتریانی که نسبت به آنچه که در دنیا می گذرد و آنچه که تولید و مصرف می کنند، بی تفاوت نیستند. افرادی که به محصولات سبز علاقه مند هستند و حاضرند پول بیشتری بابت تهیه آن  محصولات بپردازند. در راه رسیدن به این سوال با این واقعیت مواجه می شویم که محصولات سبز در جامعه ما سهم کمی در بازار دارند. در بسیاری از صنایع، محصولات سبز تنها 3 درصد از سهم کل بازار مصرفی را در کشور ما تشکیل می دهد.

فروشندگان در بازاریابی سبز چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

بازاریابان بایستی دقت نمایند که تنها سازگاری محصول با محیط زیست کافی نیست و به تنهایی نمی تواند به فروش محصول آنها کمک نماید. حقیقتا، کیفیت و قیمت نیز در میزان فروش بازاریابان تاثیر مثبت و مستقیم دارد. به طور کلی بازاریابانی که قصد دارند اصول بازاریابی سبز را در کسب و کار خود بکار گیرند، باید مطمین شوند که محصولشان به اندازه کافی ارزشمند است و سپس بر مزیت زیست محیطی آن تاکید نمایند. اگر شرکتی قصد دارد محصول سبز تولید کند باید به طور همزمان هم بر سازگار بودن محصول با محیط زیست و هم برکیفیت محصول تاکید کند. در غیر این صورت، اگر هدف شرکتی تنها  تولید و ارائه محصولی سازگار با محیط زیست باشد به فروش و سود مورد نظر خود هرگز دست پیدا نخواهد کرد.  

 

بازاریابی مجوعه ای از فعالیت های بازرگانی است که جریان کالا ها و خدمات را از تولید کننده تا مصرف کننده هدایت می کند. به طور کلی؛ بازاریابی وظیفه ای مدیریتی است که به ایجاد رابطه ای پایدار بین سازمان و مشتریان کمک می نماید و مهم ترین نتیجه آن؛ رضایت توأم سازمان و مشتریان از طریق رفع نیازهای طرفین معامله؛ می باشد. در واقع؛ بازاریابی برای اینکه سالم و پایدار باشد به رعایت اصول اخلاقی نیازمند است. هدف اصلی کسب و کار و تجارت در اسلام تعالی انسان می باشد نه کسب سود. توجه و رعایت ملاحظات اخلاقی و رفتاری در بازاریابی اسلامی امری ضروری و مهم به شمار می آید. فرآیند بازاریابی مفهومی مبتنی بر خدمت رسانی و کسب منفعت متقابل برای طرفین معامله و مجموع ذینعان است. این امر را پیامبر گرامی اسلام نیز تحسین کرده است. برای درستی این نوع خدمت رسانی باید اصول بازاریابی اسلامی را در فرآیند کسب و کار خود در نظر گرفت.

با توجه با مطالب گفته شده می توان بازاریابی اسلامی را این چنین تعریف کرد: فرآیند ارائه ارزش به مشتریان در چارچوب قوانین ارزشی و اخلاقی اسلام. بازاریابی اسلامی؛ بازاریابی آمیخته با اصول اخلاقیات است. تمام ابعاد و فعالیت های بازاریابی از تولید کالا و خدمات تا فروش کالا باید اصول اخلاقی را در نظر بگیرد. اخلاق اسلامی از سه عنصر عقاید، احکام و اخلاق تشکیل شده است.

معیارهای اخلاقی مدیران بازاریابی

  • آسیب نرساندن:

به این معنی است که بازاریابان، به طور آگاهانه با رعایت استاندارد های اخلاقی و قوانین کاربردی از انجام اقدامات زیان آور، در تصمیمات خود پرهیز نمایند. 

  • تشویق به صداقت در سیستم بازاریابی:

به این معنی است که بازاریابان، به منظور ایجاد اعتماد مشتری تلاش کنند و از فریب در طراحی، قیمت گذاری، ارتباطات، تحویل و توزیع محصول اجتناب کنند.

  • پذیرش ارزش های اخلاقی:

به این معنی است که بازاریابان باید با مشتری ارتباط برقرار کنند و اعتماد مصرف کننده را از طریق رعایت ارزش های اخلاق اسلامی (صداقت، مسئولیت پذیری، رعایت انصاف، احترام، حفظ شفافیت و رفتار شهروندی) افزایش دهند.

 

 

یکی از تفکرات اصلی و اساسی در بازاریابی؛ نزدیک بینی بازاریابی می باشد. تفاوت بین بازاریابی و فروش بیش از تفاوت معنایی آن ها می باشد. بازاریابی به نیازهای خریدار توجه می کند اما فروش به نیازهای فروشنده. بازاریابی با هدف رفع نیازهای مشتری به وسیله محصول برنامه ریزی شده؛ اما فروش به دنبال این است که کالای فروشنده را به کالای نقد تبدیل کند.

وقتی شرکتی از مفهوم بازاریابی استفاده می کند ابتدا باید کسب و کار خود را تعریف نماید. در واقع؛ شرکت باید بیاموزد خود را یک مشتری ببیند؛ نه تولید کننده یا ارائه دهنده خدمات. این کار باعث می شود مردم با آن شرکت بیشتر داد و ستد کنند. یک شرکت باید از تعریف هدف های خود به طور دقیق اجتناب کند. این کوته بینی شرکت را اصطلاحا نزدیک بینی بازاریابی می گویند. در واقع؛ نزدیک بینی بازاریابی که از آن به نزدیک بینی محصول نیز یاد می شود یعنی شرکت ها بیش از اینکه بر مشتریان و نیازهای آنها متمرکز شوند؛ به خودشان و محصولاتشان توجه می کنند.

در حقیقت؛ ادامه حیات یک شرکت می تواند  توسط نزدیک بینی بازاریابی تهدید شود، یعنی تولید گرایی منجر به سقوط می شود و بازاریابی از این سقوط ممانعت می کند. اکثر شرکت ها از نزدیک بینی بازاریابی رنج می برند. آنها فراموش می کنند که محصول فقط یکی از ابزارهای مورد نیاز برای تأمین نیازهای مشتریان می باشد.

نزدیک بینی بازاریابی شامل دو بعد؛ تعریف کسب و کار شرکت و چشم انداز محیط تجاری شرکت می باشد.

ترکیب این دو بعد ماتریسی با چهار مولفه می سازد.

 

با توجه به جدول بالا، شرکت های نزدیک بین کلاسیک از نظر تعریف محصول و چشم انداز تک صنعتی هستند. این شرکت ها دقیق و کامل محصولشان را شرح می دهند و به مفهوم بازاریابی عمل نمی کنند. این شرکت ها معمولا چشم انداز تک صنعتی دارند؛ یعنی تنها نگران کنش ها و واکنش های رقیبان آنی خود هستند و به دلیل نداشتن ایده های نو و متنوع؛ استراتژی های محدودی دارند.

شرکت نزدیک بین رقابتی، سازشی است بین مشتری مداری و رقیب گرایی. این شرکت ها با نیازها و خواسته های مشتری آشنا هستند و اصول بازاریابی را بکار می گیرند. نزدیک بینی رقابتی خطری جدی اما پنهان را برای شرکت به دنبال دارد. شرکت نزدیک بین رقابتی و نزدیک بین کلاسیک از نظر چشم انداز تک صنعتی مشابه هستند و هر دو درگیر عملکرد رقیبان آنی خود هستند.

شرکت های نزدیک بین کار آمد فقط گاهی ایده های مبتکرانه را می پدیرند. این شرکت ها با محصولشان تعریف و شناخته می شوند و به اصول بازاریابی عمل نمی کنند. شرکت نزدیک بین کار آمد چشم انداز چند صنعتی دارد و از نظر صنایع دیگر رقیب بالقوه به شمار می آید. مدیران این شرکت ها روی معرفی نسخه جدید و بهتر محصولات موجود تمرکز می کنند.

شرکت های نزدیک بین نوآور چشم انداز چند صنعتی دارند. این شرکت ها نیز با نیازها و خواسته های بر طرف شده مشتریان به اصول بازاریابی توجه می کنند.

 

بازاریابی سیاسی؛ (Political marketing) یکی از مباحث نوظهور در دنیای بازاریابی است که کتاب­ها و مقالات اندکی درباره آن منتشر شده است، اما منبعی الهام­ بخش برای بازاریاب­ های تجاری است. بازاریابی سیاسی واحدی سازمانی است برای ارتباطات سیاسی یا مجموعه ­ای از فرآیندهای ایجاد و برقراری و ارائه­ ارزش به رای ­دهندگان می­باشد که به دنبال آن مدیریت رابطه به گونه­ای است که هم برای سازمان­ها و هم برای ذی­نفعانشان سودمند می­ باشد. به عبارتی دیگر بازاریابی سیاسی عبارت است از چگونگی بهره­ گیری نخبگان سیاسی از مفاهیم و ابزارهای بازاریابی برای درک، پاسخ و برقراری ارتباط با بازار سیاسی­شان جهت دستیابی به اهدافشان. بازاریابی سیاسی به احزاب امکان می­ دهد که با در نظر گرفتن علاقمندی و نیاز­های متنوع رأی­ دهندگان را از طریق تحلیل ­های بازاریابی، بیش از پیش شناسایی نمایند. برخی از صاحب­نظران معتقدند که هدف اصلی بازاریابی سیاسی، توانمندسازی احزاب سیاسی و رای­ دهندگان برای اتخاذ بهترین و راضی­ کننده ­ترین تصمیم­ ها می­ باشد. لزوم تصمیم­ های گرفته شده حفظ و بالابردن رابطه سودمند رای ­دهندگان با جامعه و سازمان­ های در برگرفته شده برآورده می­ شود.

بازاریابی تجاری

بازاریابی تجاری (Trade Marketing) عبارت است از تلاش یک سازمان برای افزایش تقاضای عناصر زنجیره تامین. یعنی بدون توجه به میزان تقاضای مصرف کننده نهایی، سازمان تلاش می کند که میزان تقاضای عمده فروشان و خرده فروشان و توزیع کنندگان را افزایش دهد. گاهی اوقات از بازاریابی تجاری با عنوان بازاریابی بیزنس به بیزنس (B2B) نیز یاد می شود. در واقع مکملی برای سایر تلاش ها و برنامه های بازاریابی سازمان است اما هیچ وقت جایگزین کاملی برای استراتژی های فروش و برندینگ نیست.

 

شباهت های بازاریابی سیاسی و تجاری

 

تفاوت بازاریابی سیاسی و بازاریابی محصول و خدمات

1-برای هر انتخاب، رأی­ دهندگان انتخاب­ هایشان را در همان روز انجام می ­دهند. تقریبا هیچ تصمیم خریدی با این خصوصیت وجود ندارد و مطمئنا هیچ موردی نیست که روی تعداد زیادی افراد تاثیر­گذار باشد.

2-در حالی که بعضی افراد ممکن است تصور کنند که هزینه­ های شخصی بلندمدت یا پشیمانی (در مفهوم اقتصادی) در گزینه ­های انتخابی وجود دارد، این حقیقیت که هیچ قیمتی وجود ندارد که مستقیم و غیر­مستقیم به رأی­ گیری یا انتخاب حزب مرتبط باشد، آن را به شدت از خرید متمایز می کند.

3-اگر چه فعالیت­های واقعی رأی­ گیری ممکن است قیمتی را که به آن پیوست شده است، را نداشته باشد، رأی ­دهنده، جدا از مهاجرت کردن باید با گزینه اجتماعی زندگی کند حتی اگر اولویت ­­های او نباشد. این تفاوت بین مسائل انتخاب عمومی و بازارهای مصرف­ کننده را نشان می ­دهد.

4-حزب یا کاندیدای سیاسی یک محصول ناملموس پیچیده است که رأی­ دهندگان نمی­ تواند بسته آن­ را باز کند. در نتیجه، اکثر رأی­ دهندگان باید در مفهوم بسته­ بندی کلی یا پیام قضاوت کنند. ما استدلال می­ کنیم که محصولات و خدمات پیچیده دیگری وجود دارند که مصرف ­کنندگان نمی­ توانند آنها را باز کنند، گستره ­ای از مفاهیم و موضوعات در بسته سیاسی آن را از چنین موقعیت­ هایی متمایز می­کند. بعلاوه در مورد انتخاب محصول یا خدمات پیچیده، مصرف­ کنندگان اگر معتقد باشند که دچار اشتباه شده ­اند قادرند انتخابشان را تغییر بدهند، اما رأی­ دهندگان باید تا انتخابات بعدی منتظر بمانند.

 

برند یک نام، عبارت، نشانه، علامت یا ترکیبی از این­ها می­باشد که هدف آن متمایز نمودن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده یا ایجاد تمایز میان کالا و خدمت یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته می شود. یک برند را می توان یک ابزار و وسیله قانونی، لوگو، شرکت، سیستم هویت، تصویر، شخصیت، رابطه و یا ارزش افزوده دانست. برندها در انتقال اطلاعات به مصرف کنندگان کمک و آن را تسریع می نمایند. برند به تعهد بلندمت خریدار و فروشنده کمک می­نماید. در حقیقت، برند باعث ایجاد ارزش برای خریدار و افزایش اعتبار و شهرت برای سازمان (شرکت) می شود.

امروزه، وفاداری مشتریان به دغدغه اصلی برای مدیران سازمان ها تبدیل شده است. توانایی ایجاد وفاداری در مشتریان هدف اصلی مدیریت برند است. وفاداری به برند به تمایلات مشتریان نسبت به تکرار خرید و سطح دلبستگی مصرف کننده به برند اشاره دارد. وفاداری به برند یکی از زیر شاخه های ارزش ویژه برند است. وفاداری به برند می­تواند از راه عملکرد بالا تر از انتظار خریدار بدست آید؛ به طوری که خریدار از ارزشی که کسب کرده احساس خرسندی نماید و آن ارزش را مافوق انتظارات خود تشخیص دهد. وفاداری به برند به منزله موقعیتی است که نشان می­دهد چقدر احتمال دارد یک مشتری به برند دیگری روی آورد؛ به خصوصی زمانی که آن برند تغییراتی را در قیمت یا سایر جنبه های محصول خود اعمال نماید. وفاداری مشتریان برای شرکت ایجاد مزیت رقابتی می نماید؛ زیرا مشتریان وفادار باعث صرفه جویی در هزینه های بازاریابی شرکت می شوند. به این دلیل که هزینه جذب مشتریان جدید چندین برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. مشتریان وفاداری خواهان پرداخت مبلغ بیشتری برای محصول و برند مورد علاقه خود هستند و حساسیت کمتری نسبت به قیمت دارند. از طرفی دیگر؛ وفاداری نام تجاری در حرکت های رقابتی، یک اهرم تجاری برای شرکت ایجاد می کند. سازمان ها به کمک وفاداری به برند می توانند سهم بازار بیشتری را کسب نمایند چرا که مشتریان وفادار به طور مکرر برند را خریداری کرده و در مقابل تلاش های بازاریابی رقیبان مقاومت می کنند.

عوامل متعددی بر وفاداری مشتریان نسبت به یک برند خاص تآثیر گذار است، هر چند اجماعی بر شدت تأثیر این عوامل بر وفاداری وجود ندارد؛ اما کم و بیش بر تأثیر­گذاری این عوامل بر وفاداری اتفاق نظر وجود دارد. مهم ترین عوامل عبارتند از: اعتماد، پیشبرد و ارتقاء، آگاهی از برند، تصویر فروشگاه (سازمان یا شرکت)، کیفیت ادارک شده و رضایت.

 

در ادبیات بازاریابی خاکستری دو اصطلاح رایج است: یکی بازاریابی برای افراد سالخورده و مسن با موهای خاکستری، اصطلاح دوم تحت عنوان بازاریابی نقره­ای یا فعالیت های فروشی که مشکل قانونی و اخلاقی دارند مانند واردات موازی. واردات موازی (بازاریابی خاکستری) زمانی رخ می دهد که محصولات شرکت به بازار خاصی از طریق کانال های غیر مجاز در مبادلات تجاری، وارد می شود. بازاریابی خاکستری به این دلیل مطرح شده است که تولید کنندگان به طور عمد یا غیر عمد در قرارداد هایشان با توزیع کنندگان قانونی تخطی  می کنند، یکی از مهم ترین پیامد  آن عدم دسترسی به فروشگاهی خاص در منطقه جغرافیایی مشخص و کاهش سود آوری است. اما در مقابل این شرایط، در صورتی که توزیع کنندگان قانونی از قرارداد هایشان مبنی بر پوشش جغرافیایی بخش های بازار تولید کنندگان تخطی کنند، تولید کنندگان سود آوری، ارزش برند یا موقعیت بازار خود را از دست دهند. 

بنا به دلایل ذکر شده، دسترسی آسان به کانال های توزیع غیر مجاز برای موفقیت بازاریابی خاکستری امری ضروری و مهم است. بازاریابی خاکستری دسترسی به منابع خارجی محصول و همچنین دسترسی مشتریان به خرده فروشان بازار خاکستری، که محصولات خود را به قیمت کمتری می فروشند، را فراهم می کند. از این رو، اینترنت برای بازاریابان خاکستری بستری را به منظور یافتن محصولات در بازار های خارجی با قیمت ­هایی پایین تر از بازار های داخلی فراهم می­کند. همچنین پیدا کردن  شمار زیادی از مشتریان را که مایل هستند محصولات را با قیمت هایی پایین تر از آنچه که آنها می­توانند از خرده فروشان قانونی خرید داری نمایند. از سویی دیگر، شبکه جهانی اینترنت به دلیل تسهیل مبادلات واردات موازی، به طور فزاینده ای باعث ایجاد بازاریابی خاکستری برای محصولات داخلی و خارجی شده است. قابلیت وب در ارائه قیمت های مقایسه ای باعث شده که مشتریان از قیمت پایین کالا ها و محصولات با خبر شوند و نسبت به خرید کالاهای موجود در این بازار  ترغیب شوند. همچنین شبکه جهانی وب به بازاریابان خاکستری این امکان را می دهد که  فقط بر اساس نام و علامت تجاری محصول تبلیغ نمایند و برای فروش محصول اقدام کنند و به این دلیل که کالا را مستقیما به مشتری می فروشند، از پرداخت تعرفه و مالیات می گریزند. استفاده از اینترنت به افزایش قدرت رقابتی بازاریابان خاکستری و همچنین ارائه محصولات با قیمت های پایین تر کمک می نماید. در واقع، اینترنت رسانه ای جهانی است که هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی برای خرید داران و فروشندگان محصول ایجاد نمی کند به همین دلیل، استفاده از اینترنت در بازاریابی خاکستری به عنوان یک کانال توزیع بسیار متداول شناخته شده است.  

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.