فرهنگ واژگان

فهرست کاملی از واژگان مرتبط با سئو (seo ) در اینجا در دسترس قرار دارد .

درآغاز عبارت شامل عبارت عین عبارت

فرهنگ ها

عبارت توضیحات
AdWords

ادوردز

یکی از برنامه‌های تحت مالکیت گوگل است که توسط تبلیغ‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تبلیغشان در صفحات جستجوی گوگل، يوتيوب و سایر شبکه‌های تبلیغاتی گوگل نمایش داده شود. ادوردز، پلتفرم اولیه تبلیغات PPC می‌باشد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 4
Affiliate

سیستم همکاری در فروش

به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که محصولات یا خدماتی را تبلیغ می‌کنند که متعلق به آن­ها نیست و در ازای این کار، درصدی از مقدار فروش یا lead حاصل از تبلیغات خود را دریافت می‌کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 6
Algorithm

الگوریتم

مجموعه‌ای از قوانین و فرآیندها که سیستم‌های کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف، در پیش می‌گیرند. الگوریتم در دیجیتال مارکتینگ، معمولا به مجموعه فرآیندهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها گفته می‌شود. 

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 4
Algorithm Update

آپدیت الگوریتم

تغییراتی که گوگل در الگوريتم‌ها ایجاد می‌کند. این تغییرات بر رتبه‌بندی سایت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. به منظور قرار گرفتن در جایگاه بالاتر صفحات جستجو، همواره باید از این آپدیت‌ها آگاه بود.

نویسنده: یوتاب
Alt Text

متن جایگزین تصویر

عبارتی که برای توصیف تصاویر آپلود شده در سایت‌ها برای توصیف آن تصاویر به کار برده می‌شود. این عبارت در ادامه کد html مربوط به تصویر می‌آید. در صورتی که کاربر توانایی لود کامل تصاویر در صفحه وب­سایت را نداشته باشد، این عبارت متنی در محل آن تصویر نمایش داده می‌شود. 

نویسنده: یوتاب
Analytics

آنالیتیکس

جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی را آنالیتیکس می‌نامند. اغلب کسب و کارها برای به دست آوردن داده‌های مورد نیاز خود مانند ترافیک وب­سایت، صفحات بازدید شده و ... از ابزار Google Analytics یا اختصارا GA که برنامه ای قدرتمند و رایگان است، استفاده می‌کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 3
Anchor Text

عنوان لینک

کلماتی که به وسیله هایپرلینک به لینک قابل کلیک تبدیل شده‌اند. در سئو، anchor text یک علامت برای رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شوند. در واقع، این کلمات، گوگل را از موضوع محتوایی که در آن آدرس قرار دارد مطلع می‌کند و گوگل به آن آدرس برای آن کلمات کلیدی مشابه رتبه می‌دهد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 3
Astroturfing

آستروتورفینگ

به معنی تلاش برای ایجاد موجی از نظرات و احساسات درباره یک محصول، خدمت یا برند است. این اقدام به ظاهر از طرف شخصی بی طرف در یک گروه اجتماعی انجام می شود. در حالی که اهداف تجاری مخفیانه ای وجود دارد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 3
Authority

اتوریتی

اتوریتی معیاری است برای سنجش اطمینان موتورهای جستجو به یک سایت. هر سایت بسته به معیارهایی، رتبه ای را توسط این ابزار بدست می آورد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 3
Authority Site

اتوریتی سایت

وبسایتی با محتوای با کیفیت و معتبر که توسط دیگر سایت های معتبر و تخصصی به آن لینک داده می شود؛ به طور مثال ویکی پدیا. چنین سایت هایی رنک بالایی دارند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 3
B2B

تجارت به تجارت

B2B یا business to business به فروش محصولات و خدمات یک شرکت به شرکتی دیگر گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
B2C

بنگاه به مشتری

B2C یا Business to customer به فروش محصولات و خدمات یک شرکت تجاری به مشتری عادی گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Backlink

پیوند ورودی

به هر لینک به سایت یا صفحه ای از سایت یا صفحه ای دیگر گفته می شود. بک لینک از موارد تعیین‌کننده میزان بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Bait and switch

طعمه و تعویض نقش

به تغییر دادن محتوای صفحه بعد از به دست آوردن رنک بالا در فهرست موتور جستجو گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Black hat

کلاه سیاه

به روش ها و تکنیک هایی از سئو گفته می شود که تنها بر موتور جستجو و (نه مخاطب سایت) تمرکز دارد. در این روش ها، از دستورالعمل ها و قوانین موتورهای جستجو پیروی نمی شود. مثل کامنت اسپم، کلید واژه زیاد، دستکاری لینک و ...

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Blog

بلاگ

وبسایتی است که معمولا مطالب در آن به ترتیب زمانی منتشر می شوند. بیشتر بلاگ ها از یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس یا جوملا استفاده می کنند. بدین ترتیب نویسنده بلاگ به جای کدنویسی سایت، روی تولید محتوا تمرکز می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Bot

بات

برنامه ای است که عملی را به صورت خودکار انجام می دهد. موتورهای جستجو از بات ها برای یافتن و افزودن صفحات وب به فهرست های جستجوی خود استفاده می کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Bounce rate

نرخ پرش

نرخ پرش با اندازه گیری تعداد پرش یا خروج کاربران از وبسایت شما بدون انجام هیچ گونه فعالیت و واکنشی محاسبه می شود. در واقع منظور از Bounce یا پرش این است که وقتی کاربری وارد یک صفحه از وبسایت شما می شود بدون وارد شدن به هیچ صفحه دیگری از وبسایت شما خارج شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Bread crumbs

ریزآدرس

یک بردکرامب، متن کوتاه لینک داریست که اغلب در بالای هر صفحه وجود دارد. این بردکرامب ها در آن واحد به شما نشان می دهند که شما در کجای صفحه قرار دارید. تمام کلمات بردکرامب قابل کلیک کردن است و مبدا همه آنها، صفحه خانگی سایت است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Canonical Tag

تگ کنونیکال

تگ canonical روشی برای اعلام این موضوع به موتورهای جستجو است که صفحه ای که در حال crawl کردن هستند دارای محتوای اصلی نیست و محتوای اصلی در آدرس دیگری قرار گرفته است. 

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Click Fraud

کلاهبرداری کلیکی

کلاه برداری کلیکی (Click Fraud) نوعی کلاهبرداری در تبلیغات کلیکی (PPC) است که در آن ناشر به صورت دستی یا با استفاده از برنامه‌های خودکار، اقدام به شبیه‌سازی کلیک‌های طبیعی روی آگهی‌ها می‌کند و به دنبال کسب درآمد بیشتر به واسطه‌ کلیک روی آگهی‌ها است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Cloaking

کلوکینگ

یکی از روش های کلاه سیاه است که در آن محتوایی که به موتورهای جستجو داده می شود با آنچه افراد می بینند تفاوت دارد. این تاکتیک برای سایت حکم مرگ را خواهد داشت و آن را از نتایج موتورهای جستجو منع خواهد کرد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
CMS

سیستم مدیریت محتوا

Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا به پلتفرم هایی همچون وردپرس یا جوملا گفته می شود که بیشتر وظایف وب مسترها را از تولید محتوا جدا می کنند. بنابراین ناشر بدون نیاز به دانش کدنویسی می تواند به نشر محتوا بپردازد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Code Swapping

طعمه و تعویض نقش

به Bait and Switch رجوع شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Comment Spam

کامنت اسپم

به ارسال نظرات در وبلاگ با هدف تولید لینک به سایت های دیگر گفته می شود. این موضوع دلیلی است که بسیاری از بلاگ ها ازگذاشتن لینک در نظرات جلوگیری می کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Content

محتوا

یک بخش از صفحه وب که برای داشتن ارزش و مورد توجه بودن کاربر در نظر گرفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Conversion

تبدیل

به دستیابی به هدفی قابل سنجش در یک وب سایت گفته می شود.به طور مثال تبلیغات کلیکی، ثبت نام ها و فروش ها.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Conversion Rate

نرخ تبدیل

درصد تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتریان است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
CPC

هزینه به ازای هر کلیک

هزینه به ازای هر کلیک (Cost Per Click) به هزینه ای گفته می شود که بابت هر کلیک به تبلیغ کننده پرداخت می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Crawler

کرالر

به برنامه ای گفته می شود که از طریق ساختار لینک ها از صفحات وب بازدید کرده و اطلاعات جمع آوری می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Directory

دایرکتوری

سایتی است که به صفحات دایرکتوری اختصاص داده شده است. به عنوان نمونه می توان Yahoo  را نام برد. چنین سایتی، سایت های دیگر را به صورت فهرست هایی دسته بندی می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Directory Page

صفحه دایرکتوری

صفحه دایرکتوری، صفحه تشکیل شده  از لینک هایی به صفحات وب مرتبط است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Doorway

دروازه

صفحه وبی است که به طور خاص برای جذب ترافیک از یک موتور جستجو طراحی شده است. چنین صفحه ای شما را به سایت یا صفحه دیگری هدایت می کند. این تکنیک از تکنیک های سئو کلاه سیاه محسوب می شود.

نویسنده: یوتاب
Duplicate Content

محتوای یکسان

محتوایی که مشابه یا یکسان با محتوای موجود در وب سایت یا صفحه ای دیگر باشد. یک سایت برای داشتن محتوای یکسان جریمه نمی شود. اما سطح اطمینان پایین تری نسبت به محتوایی که توسط موتورهای جستجو ارجینال شناخته می شود، به آن اختصاص داده می شود.

نویسنده: یوتاب
E-commerce site

سایت تجارت الکترونیکی

سایتی است که به خرده فروشی دارد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Feed

فید

محتوایی که از طریق وب سایت ها یا برنامه هایی خاص به کاربر داده می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
FFA

رایگان برای همه

FFAها یا صفحات Free For All صفحاتی پر از لینک های غیرمرتبط بوده و حاوی محتوای ارزشمندی برای کاربران نمی باشند. این صفحات معمولا توسط موتورهای جستجو جریمه می شوند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Frames

فریم ها

نوعی طراحی صفحه وب که در آن دو یا تعداد بیشتری سند در یک صفحه و هر کدام در فریم خود به نمایش گذاشته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Gadget

گجت

رجوع شود به Gizmo.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Gateway Page

دروازه

رجوع شود به Doorway.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Gizmo

گیزمو

اپلیکشن های کوچکی هستند که در وب سایت ها جهت انجام عملکردهای مشخصی مثل شمارش بازدیدها و یا نمایش آدرس IPها به کار می روند. گیزموها می توانند طعمه های لینک خوبی به دست آورند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Google Bomb

بمب گوگل

تلاش متحدانه چندین وبمستر برای تغییر نتایج جستجوی است که معمولا با اهداف طنزآمیز انجام می شود. “miserable failure” جرج بوش و “greatest living American” استیون کلبرت از نمونه های معروف بمب گوگل هستند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Google Bowling

گوگل بولینگ

تلاش برای پایین آوردن رتبه یک سایت با استفاده از ارسال لینک‌ های آن از سایت‌های بد و اسپم. بحث زیادی حول واقعیت داشتن یا نداشتن این موضوع وجود دارد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Google Dance

رقص گوگل

به تغییر در SERPs (لیست نتایج جستجو) گفته می شود که توسط بروزرسانی دیتابیس یا الگوریتم گوگل سبب می شود. دلیل نگرانی و حیرت بزرگ برای وبمسترهایی که وارد SERPs می گردند. یا دوره زمانی بروزرسانی ایندکس گوگل که دیتاسنترهای مختلف ، دارای داده های متفاوتی هستند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Googlebot

گوگل بات

برنامه اسپایدر گوگل است.

نویسنده: یوتاب
GYM

گوگل، یاهو، مایکروسافت

مخفف گوگل، یاهو و مایکروسافت. سه موتور جستجوی قدرتمند.

نویسنده: یوتاب
Hit

هیت

زمانی استانداردی برای سنجش ترافیک وب در نظر گرفته می شد. اما حالا یک واژه بی معنی است که توسط “تعداد بازدید از صفحه” (page views) جایگزین شده است. یک Hit هر بار که سرور یک داده ای را ارسال کند – اسناد، گرافیک، فایل و … رخ می دهد. بنابراین یک بازدید از صفحه می تواند hit های زیادی تولید کند.

نویسنده: یوتاب
HTML

زبان نشانه گذاری ابرمتنی

HTML مخفف Hyper Text Markup Language، زبان توصیف ساختار صفحه های وب است. این زبان در کنار زبان CSS هسته ساخت صفحات وب محسوب می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Hub

هاب

یک صفحه قابل اطمینان با محتوای با کیفیت است که به صفحات مرتبط لینک شده است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Impression

بازخورد

تعداد بازخوردها در واقع نشان دهنده تعداد دفعاتی است که یک تبلیغ در ادوردز یا دیگر پلتفرم های تبلیغات کلیکی نمایش داده می شود. یا تعداد دفعاتی است که یک صفحه وب در لیست نتایج موتور جستجو قرار می گیرد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Inbound link

لینک درونی

یک لینک درونی به لینکی از صفحه وب شما گفته می شود که در وبسایت مرتبطی قرار می گیرد. لینک های درونی در سئو اهمیت دارند. زیرا موتورهای جستجو آنها را به عنوان نشانه ای بر معتبر و مفید بودن محتوای وب سایت شما تلقی می کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Index

ایندکس

اسم. به پایگاه داده ای از صفحات وب و محتوای آنها گفته می شود که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.

فعل. به عمل اضافه کردن صفحه وب به پایگاه داده یک موتور جستجو گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Indexed Pages

صفحات ایندکس شده

صفحاتی از یک وبسایت که ایندکس (فهرست) شده اند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Inlink

لینک ورودی

رجوع شود به Inbound link.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword

کلیدواژه

کلمه ای که کاربر در موتور جستجو وارد می کند. کلیدواژه برای سئوی وبسایت اهمیت زیادی دارد چرا که کمک می کند کاربران محتوای شما را در موتور جستجو پیدا کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword Cannibalization

ناکارآمدی کلیدواژه

به استفاده بیش از حد از یک کلیدواژه در صفحات زیادی از یک وب سایت گفته می شود. این موضوع، مشخص کردن اینکه کدام یک از صفحات با کلیدواژه ارتباط بیشتری دارد را برای کاربران و موتورهای جستجو دشوار می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword Density

چگالی کلیدواژه

به درصد یک کلیدواژه از تعداد کلمات یک صفحه وب می گویند. اگر این درصد به طرزی غیرطبیعی بالا باشد، ممکن است تاثیر منفی در سئوی سایت داشته باشد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword Research

جستجوی کلیدواژه

به عمل جستجو و مشخص کردن کلیدواژه های مناسب برای هدف گیری گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword Spam

تکرار کلیدواژه

به عمل استفاده بیش از حد و نامناسب کلیدواژه در یک متن گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Keyword Stuffing

تکرار کلیدواژه

رجوع شود به keyword spam.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 2
Landing Page

صفحه فرود

صفحه ای که کاربر پس از کلیک روی لینک در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) به آن وارد می شود. این صفحه با هدف جذب کاربر در وب سایت ایجاد می شود.

نویسنده: یوتاب
Latent Semantic Indexing

نمایه سازی معنایی نهان

Latent Semantic Indexing که گاهی با عنوان latent semantic analysis نیز از آن یاد می‌شود یک متد ریاضی است وظیفه بهبود دقت بازیابی اطلاعات را به عهده دارد. با استفاده از این روش، موتورهای جستجو محتوای صفحه شما را تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال کلیدواژه های LSI می گردند که کلیدواژه ی اصلی شما را پشتیبانی کند.

نویسنده: یوتاب
link

پیوند

قسمتی از صفحه وب که با کلیک بر روی آن، مرورگر به صفحه ای دیگر یا قسمتی دیگر از همان صفحه هدایت می شود.

نویسنده: یوتاب
Link Bait

لینک طمه

Link Bait به فرآیند تولید محتوایی اطلاق می شود که آنچنان پرمحتوا و ارزشمند است که تعداد زیادی از بک لینک های طبیعی را -غالبا از شبکه های اجتماعی- به سوی سایت جذب می کند.

نویسنده: یوتاب
Link Building

لینک سازی

لینک سازی یا لینک بیلدینگ (به انگلیسی: Link Building) به فعالیت هایی گفته می شود که جهت گرفتن بک لینک از سایت های اینترنتی معتبر جهت ارتقای رتبه خود در فهرست نتایج موتورهای جستجو انجام می شود.

نویسنده: یوتاب
Link Exchange

تبادل لینک

به یک طرح لینک دوسویه گفته می شود که معمولا توسط سایتی مختص صفحات دایرکتوری تسهیل می شود. 

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Link Farm

مزرعه لینک

به گروهی از سایت ها گفته می شود که همگی به یکدیگر لینک شده اند.

نویسنده: یوتاب
Link Popularity

محبوبیت لینک

محبوبیت لینک یک معیار اندازه گیری برای ارزش یک سایت است. این معیار بر طبق تعداد و کیفیت سایت هایی که به یک وب سایت لینک داده اند، مشخص می شود.

نویسنده: یوتاب
Link Popularity

محبوبیت لینک

محبوبیت لینک یک معیار اندازه گیری برای ارزش یک سایت است. این معیار بر طبق تعداد و کیفیت سایت هایی که به یک وب سایت لینک داده اند، مشخص می شود.

نویسنده: یوتاب
Link Spam

لینک اسپم

به لینک های ناخواسته گفته می شود. مانند لینک هایی که توسط کاربران در قسمت نظرات بلاگ گذاشته می شود.

نویسنده: یوتاب
Link Text

متن لینک

رجوع شود به Anchor Text.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Linkerati

لینک دهنده

به کاربران اینترنتی گفته می شود که هدف linkbait قرار می گیرند. این کاربران به علت علاقه ای که به ایجاد و به اشتراک گذاشتن لینک ها دارند، می توانند بر ترافیک وب سایت تاثیرگذار باشند. آنها معمولا لینک های ارزشمندی تولید می کنند که به ترفیع رتبه وب سایت در فهرست نتایج موتورهای جستجو کمک می کند.

نویسنده: یوتاب
Long Tail

عبارت طولانی

عبارت های طولانی تر و مشخص تر در جستجو که معمولا نسبت به عبارات کوتاه تر و کلی تر، کمتر مورد هدف قرار می گیرند. مثلا یک جستجو برای کلمه widgets ممکن است خیلی گسترده باشد درحالی که red widgets with reverse threads یک عبارت طولانی برای جستجو است. درصد بزرگی از جستجوها، جستجوی عبارات طولانی است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
LSI

نمایه سازی معنایی نهان

مخفف Latent Semantic Indexing

نویسنده: یوتاب
Mashup

مش‌آپ

صفحه ای است که عموما شامل نرم افزار یک منظوره و دیگر برنامه های کوچک (گیزموها و گجت ها) یا احتمالا لینک هایی به این برنامه ها می باشد. مش‌آپ ها محتوایی سری و آسان و معمولا مورد علاقه کاربران هستند و می توانند Link bait خوبی باشند.

نویسنده: یوتاب
META Tags

تگ های متا

تگ <meta> اطلاعاتی در مورد سند HTML  فراهم می کند. این داده ها در صفحه، نشان داده نمی شوند اما توسط ماشین قابل خواندن هستند. 

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Metric

متریک

استانداردی برای اندازه گیری که توسط برنامه های آنالیتیکس مورد استفاده قرار می گیرد.

نویسنده: یوتاب
MFA

ساخته شده برای تبلیغات

MFAها (Made For Advertisements) به وب سایت هایی گفته می شود که از ابتدا به عنوان محلی برای تبلیغات طراحی می شوند. سایت های اعلام برنامه تلویزیون یک نمونه MFA می باشد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Mirror Site

سایت آینه

به یک سایت دقیقا مشابه و با آدرس متفاوت گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
Monetize

کسب درآمد

به کسب درآمد از یک سایت گفته می شود. آگهی های ادسنس یک راه ساده برای کسب درآمد از یک وب سایت هستند.

نویسنده: یوتاب
Natural Search Results

نتایج جستجوی طبیعی

نتایج جستجویی که اسپانسر شده و تبلیغاتی نیستند.

نویسنده: یوتاب
Nofollow

نوفالو

دستوری که یا در قسمت HEAD یک صفحه وب یا در کد لینک جداگانه یافت می شود. این دستور به ربات ها فرمان می دهد که هیچ کدام از لینک های موجود در صفحه یا لینک خاصی را دنبال نکنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Noindex

نو ایندکس

دستوری که یا در قسمت HEAD یک صفحه وب یا در کد لینک جداگانه یافت می شود. این دستور به ربات ها فرمان می دهد که آن صفحه یا لینک خاصی از آن را ایندکس (فهرست) نکنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Non Reciprocal Link

لینک یک طرفه

به حالتی گفته می شود که سایت A به سایت B لینک دهد اما سایت B به سایت A لینک ندهد. موتورهای جستجو به لینک های طرفه بیش از لینک های دو طرفه ارزش می دهند زیرا احتمال اینکه لینک های دو طرفه نتیجه همدستی بین دو سایت باشد، بالا است.

نویسنده: یوتاب
Organic Link

لینک ارگانیک

به لینک هایی گفته می شود که هدف از انتشار آنها تنها ایجاد ارزش و فایده برای کاربران است.

نویسنده: یوتاب
Outlink

لینک خروجی

به لینک های موجود در یک سایت گفته می شود که کاربران را به سایت های دیگر هدایت می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Pagerank

رتبه صفحه

پیج رنک یا به اختصار PR رتبه‌ای است که گوگل برای یک سایت بین اعداد ۰ تا ۱۰ در نظر می‌گیرد. هر قدر این عدد نزدیک به ۱۰ باشد نشان دهنده این است که این سایت لینک های ورودی زیادی دارد و سایت های زیادی به این سایت لینک داده‌اند.

نویسنده: یوتاب
Pay For Inclusion

پرداخت برای شامل شدن

Pay For Inclusion یا به طور مخفف PFI به عمل پرداخت هزینه برای شامل کردن یک وب سایت در یک موتور جستجو یا دایرکتوری گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
Portal

پرتال

به سرویس وبی گفته می شود که امکانات مختلفی را به منظور تشویق کاربران به انتخاب آن پرتال به عنوان homepage در اختیار آنها قرار می دهد. به عنوان مثال می توان Yahoo یا MSN را نام برد.

نویسنده: یوتاب
PPA

پرداخت به ازای عمل

PPA یا Pay Per Action بسیار مشابه PPC است به جز اینکه ناشران زمانی پول را دریافت می کنند که کلیک منجر به تبدیل گردد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
PPC

پرداخت به ازای هر کلیک

PPC یا Pay Per Click یک شیوه تبلیغاتی است که در آن آگهی دهنده به ازای هر کلیک کاربران روی تبلیغ به سرویس تبلیغاتی پول پرداخت می کند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Proprietary Method

متد انحصاری

عبارتی برای فروش است که غالبا توسط سرویس دهندگان سئو استفاده می شود. بدین معنی که آنها می توانند با روشی منحصربفرد به "10 رتبه برتر" در لیست موتورهای جستجو دست یابند.

نویسنده: یوتاب
Reciprocal Link

لینک دو سویه

زمانی اتفاق می افتد که دو سایت به یکدیگر لینک می دهند. چنین لینک هایی از دید موتورهای جستجو دارای ارزش و اهمیت بالایی نیستند.

نویسنده: یوتاب
Redirect

انتقال بازدیدکننده

ریدایرکت به معنی انتقال بازدیدکننده به آدرسی دیگر است. یکی از موارد رایج استفاده از ریدایرکت زمانی است که آدرس تمام یا برخی صفحات سایت تغییر یافته و خزنده های موتور جستجو و کاربران سایت به آدرس های قدیمی وارد می شوند و ما می خواهیم آن ها را به آدرس های جدید هدایت کنیم. 

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Regional Long Tail

عبارت کلیدی منطقه ای

به عبارت کلیدی چند کلمه ای گفته می شود که شامل یک شهر، منطقه یا مکانی جغرافیایی می شود.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
RLT

عبارت کلیدی منطقه ای

رجوع شود به Regional Long Tail.

نویسنده: یوتاب
Robots.txt

نام یک فایل

این فایل برای محدود کردن موتورهای جستجو از دسترسی به برخی صفحات استفاده می شود و در سئو اهمیت زیادی دارد. شما می توانید با استفاده از آن تمامی صفحات مدیریتی خود را از فهرست شدن (ایندکس شدن) جدا نمایید. بعلاوه می توانید برای جلوگیری اسپایدارهای موتورهای جستجو از دسترسی و دیدن محتوای تکراری سایت خود از آن استفاده کنید.

نویسنده: یوتاب
ROI

بازگشت سرمایه

یکی از استفاده های  نرم افزار آنالیتیکس، تحلیل و مشخص کردن میزان سود/هزینه در طرح های مختلف است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Sandbox

سطل شن

باوری در مورد موتور جستجوی گوگل وجود دارد که سایت هایی را که به تازگی راه اندازی شده اند، در Sandbox قرار می دهد. بدین ترتیب سایت تا پیش از سپری شدن مدت زمان معینی، نمی تواند به رتبه خوبی دست یابد. هدف اصلی گوگل جلوگیری از پیشرفت سریع سایت های اسپمر در نتایج گوگل بوده است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Scrape

کپی محتوا

به عمل کپی محتوا از یک سایت گفته می شود که غالبا توسط بات ها انجام می گیرد.

نویسنده: یوتاب
SE

موتور جستجو

مخفف Search Engine.

نویسنده: یوتاب
Search Engine

موتور جستجو

موتور جستجو برنامه ای است که یک سند یا مجموعه ای از اسناد را برای یافتن موارد مرتبط با عبارت کلیدی وارد شده توسط یک کاربر جستجو می کند و لیستی از مرتبط ترین موارد را ارائه می کند. موتورهای جستجویی مثل گوگل و یاهو، تمام اینترنت را برای یافتن موارد مشابه جستجو می کنند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Search Engine Spam

اسپم موتور جستجو

صفحاتی هستند که باعث می شوند موتورهای جستجو نتایج نامناسب و نامرتبط ارائه کنند. سئوکارها در بعضی موارد به عنوان اسپمرهای موتور جستجو شناخته می شوند.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
SEM

بازاریابی موتور جستجو

مخفف کلمه Search Engine Marketing است و به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که جهت افزایش بازدید از یک سایت و درآمدزایی از آن انجام می شود. پرداخت هزینه به دایرکتوری‌های بزرگ و شناخته شده یک نمونه از فعالیت های مربوط به SEM محسوب می شود.

نویسنده: یوتاب
SEO

بهینه سازی موتور جستجو

مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به فرآیند افزایش تعداد بازدیدکننده های یک وبسایت توسط دستیابی به رتبه های بالای لیست نتایج موتورهای جستجو گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
SERP

صفحه نتایج موتور جستجو

مخفف عبارت Search Engine Results Page است.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Site Map

نقشه سایت

یک صفحه یا مجموعه ای ساختار یافته از صفحات که به هر صفحه قابل دسترسی برای کاربر در یک سایت لینک می دهند. این صفحات برای افزایش بازدهی و سودمندی سایت برای کاربران ایجاد می شوند. یک نقشه سایت XML در دایرکتوری اصلی سایت قرار می گیرد تا به اسپایدرهای موتور جستجو در یافتن تمام صفحات سایت کمک کند.

نویسنده: یوتاب
SMM

بازاریابی رسانه اجتماعی

مخفف Social Media Marketing است و به معنی ترویج برند یا وبسایت از طریق رسانه های اجتماعی می باشد.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
SMP

سمپاشی در رسانه اجتماعی

مخفف Social Media Poisoning است. به هر کدام از اعمال و تکنیک های کلاه سیاه طراحی شده برای اسپمر نشان دادن رقیب گفته می شود. به طور مثال اسپم کردن در قسمت نظرات وبلاگ به نام/برند رقیب.

نویسنده: یوتاب
Social Bookmark

بوکمارک اجتماعی

رسانه های اجتماعی خاصی وجود دارند که به ما امکان می دهند لینک URL وب سایت  یا صفحاتی از وب سایت خود را در آنجا ذخیره کرده و با عموم افراد به اشتراک بگذاریم.

نویسنده: یوتاب
کلیک ها: 1
Sock Pocket

هویت آنلاین مخفی

یک هویت آنلاین است که برای مخفی کردن هویت واقعی فرد یا ایجاد چندین پروفایل کاربری استفاده می شود.

نویسنده: یوتاب
Spam

اسپم

به استفاده از سیستم های پیام رسان الکترونیکی برای انتشار پیام های نامرتبط و عموما تبلیغاتی و یا ویروسی در حجم گسترده گفته می شود.

نویسنده: یوتاب
Spam Ad Page

صفحه تبلیغ اسپم

صفحه ای است که مخصوص تبلیغات ساخته شده و در محتوای آن از متن های تولید شده توسط ماشین استفاده می شود که فاقد هر گونه ارزشی برای کاربر است. اسپمرها بعضا سایت هایی با صدها صفحه اسپم تولید می کنند.

نویسنده: یوتاب
Spamdexing

تکنیک فریب موتور جستجو

این نوع از سئو تلاش می کند تا از روش هایی که مورد تایید نیستند، موتورهای جستجو را فریب داده و وبسایت را در رتبه های بالای لیست نتایج جستجو قرار دهد.

نویسنده: یوتاب
Spammer

اسپمر

به کسی گفته می شود که برای دنبال کردن هدفی از اسپم استفاده می کند.

نویسنده: یوتاب
Spider

عنکبوت

یک ربات تخصصی که موتورهای جستجو برای یافتن و اضافه کردن صفحات وب به ایندکس خود از آن استفاده می کنند.

نویسنده: یوتاب
Spider Trap

تله عنکبوتی

تله عنکبوتی، به حلقه بی پایان از لینک های بی مصرفی گفته می شود که به صورت اتوماتیک تولید می شوند. این حلقه می تواند برنامه اسپایدر را به دام بیاندازد. در بعضی مواقع و با ایجاد تغییرات ناخواسته در سایت ممکن است این حالت ایجاد شود.

نویسنده: یوتاب
Splash Page

صفحه اسپلش

یک صفحه وب که در آن یک انیمیشن فلش و یا فیلم فلش نمایش داده می شود که پس از اتمام آن، یا باید بر روی لینکی کلیک کنید یا سایت به طور اتوماتیک به صفحه ای Redirect می شود. 

نویسنده: یوتاب
Splog

اسپلاگ

اسپلاگ، وبلاگ اسپمی است که معمولا محتوای ارزشمندی برای کاربر ندارد و با هدف لینک دادن به سایت های دیگر و افزایش ترافیک آنها و یا نمایش تبلیغات ساخته می شود. محتوای این نوع وبلاگ ها اغلب توسط نرم افزار تولید می شوند یا از سایت های دیگر کپی می شوند.

نویسنده: یوتاب
Static Page

صفحه ایستا

صفحات استاتیک یا ایستا به صفحاتی گفته می شود که توسط طراح وب ومعمولا با زبان HTML کدنویسی می شوند. این سایت ها دارای پنل مدیریت محتوا نیستند. از این صفحات معمولا در مواردی استفاده می شود که به ندرت نیاز به تغییر محتوا وجود داشته باشد.

نویسنده: یوتاب
Stickiness

چسبندگی

کاهش دادن نرخ پرش. تغییراتی در سایت که کاربران را مایل به صرف وقت بیشتری در سایت و بازدید از صفحات دیگر آن بکند، "چسبندگی" سایت را افزایش می دهد.

نویسنده: یوتاب
Supplemental Index

فهرست تکمیلی

صفحاتی هستند که در فهرست نتایج یک جستجو، رتبه بسیار پایینی دارند. این صفحات معمولا در نتایج جستجو با برچسب Supplemental Index ظاهر می شوند.

نویسنده: یوتاب
Text Link

لینک متنی

یک لینک HTML ساده که شامل گرافیک یا کد خاصی مثل فلش یا جاوا اسکریپت نمی شود.

نویسنده: یوتاب
Time On Page

مدت زمان ماندن در صفحه

به مدت زمانی گفته می شود که کاربر در یک صفحه باقی می ماند. این معیار، مشخص کننده کیفیت یا مرتبط بودن محتوای صفحه است.

نویسنده: یوتاب
Title

عنوان صفحه

عنوان صفحه، اولین خط از هر مورد لیست نتایج جستجو است که به صورت لینکی به رنگ آبی نمایش داده می شود و نشان دهنده محتوای صفحه به صورت مختصر است.

نویسنده: یوتاب
Trust Rank

رتبه اعتماد

روشی برای متمایز کردن صفحات ارزشمند از صفحات اسپم است. موتورهای جستجو در الگوریتم خود، برای صفحه یک رتبه اعتماد در نظر می گیرند که این رتبه در طول زمان با تولید محتوای مناسب و بکارگیری روش های صحیح سئو افزایش می یابد.

نویسنده: یوتاب
URL

آدرس صفحه

مخفف Uniform Resource Locator است. URL، موقعیت یک فایل را در فضای اینترنت تعیین می کند. فایلی که می تواند، عکس، یک متن ساده، قالب بندی یک سایت و ... باشد.

نویسنده: یوتاب
User Generated Content

محتوای تولید شده توسط کاربر

به محتوایی گفته می شود که مستقیما توسط کاربران اینترنت تولید می شود. رسانه های اجتماعی، ویکی ها، فولکسونومی ها و برخی از وبلاگ ها مستقیما به محتوای تولید شده توسط کاربران وابسته هستند.

نویسنده: یوتاب
Walled Garden

باغ محصور

به مجموعه ای از صفحات گفته می شود که به یکدیگر لینک می دهند اما توسط دیگر صفحات به آنها لینک داده نشده است. چنین صفحاتی معمولا رنک پایینی دارند.

نویسنده: یوتاب
Web 2.0

وب 2.0

طراحی و معماری وب 2.0 بر پایه مشارکت ها، همکاری ها، و تعاملات (interactions) انسان ها، ماشین ها، نرم افزار، و عامل های هوشمند با یکدیگر استوار است.

نویسنده: یوتاب
White Hat

کلاه سفید

به روش های سئویی گفته می شود که مطابق با اصول و قوانین موتورهای جستجو می باشند. این روش ها، نقطه مقابل تکنیک های کلاه سیاه هستند که در آن، هدف فریب موتور جستجو و افزایش رتبه سایت از روش های غیرقانونی است.

نویسنده: یوتاب
Widget

ویجت

به Gizmo رجوع شود.

نویسنده: یوتاب

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن: 88458845-021 شبکه های اجتماعی 09128845912

 

ارتباط با یوتاب

تماس با ما

اینستاگرام

 

خطا نکنید ! مشاوره بگیرید !

یوتاب

در مشاوره یوتاب شما صرفا به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید .پس از اگاهی در نهایت آرامش بهترین تصمیم را خواهید گرفت .گرفتن بهترین تصمیم یا اتخاذ بهترین راهبرد در حوزه های مختلف دغدغه اصلی و مهم بسیاری از مدیران می باشد. با گسترش تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی، دنیای برندینگ، تبلیغات و بازاریابی دستخوش تغییرات جدی شده و شیوه های سنتی کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.