بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی نسبتا جدید است که از طریق اینترنت ،تبلیغ را به شکل ویروس منتقل میکند.این روش از روشهای تبلیغات کلامی است که به لطف فناوری ارتباطات مدرن میتواند به سرعت درمیان گروه زیادی از مردم گسترش یابد.

نخستین بار داگلاس راشوکف، منتقد رسانه های آمریکایی در کتاب "ویروس های رسانه ای" از بازاریابی ویروسی نام برد .رسانه های اجتماعی از جمله فیسبوک،توئیتر و یوتیوب نقشه مهمی در بازاریابی ویروسی ایفا میکنند.بسترهای نرم افزاری که از طریق آنها میتوان اطلاعات را به اشتراک گذاشت ،برای این شکل از بازاریابی بسیار مناسب هستند.هدف این است که تبلیغات مانند ویروس ،همه گیر شوند و گسترش یابند.به این ترتیب بازاریابی ویروسی یک روش نسبتا ارزان برای رسیدن به گروه وسیعی از مخاطبان است.

اصطلاح بازاریابی از واژه "بازار" و "یافتن" می آید ، یعنی گرفتن بازار.این اصطلاح بیش از 100سال است که رواج دارد و امروزه هنوز هم در میان شرکت های بزرگ که مایل به تسخیر بخش بزرگی از بازار و جذب مشتری هستند ،به کارگرفته میشود.

این تکنیک ،آگاهی و دسترسی مردم را به یک نام تجاری یا محصول ، با استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش میدهد.تبلیغات به شیوه کلامی و از طریق اینترنت پخش میشوند و افراد بیشتری از آن اطلاع می یابند.هرشرکتی که قصد ایجاد ارتباط از این طریق را دارد میتواند از یک پیام تصویری برای بازاریابی استفاده کند.

امروزه سازمانهای تجاری ،بازاریابی ویروسی را برای به  رسمیت شناختن برند ،تولید محصول وکسب مشتری استفاده میکنند.

بازاریابی ویروسی چگونه کار می کند؟

استفاده از این تکنیک ، بازاریابی نسبتا ساده است.دراین مورد یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مردم پیام ها را در شبکه های اجتماعی گزینش میکنند.از این رو مهم است که برای اولین بار با یک ایده خلاق و الهام بخش ظاهرشوید و پیام تصویری تان را از طریق شبکه ای اجتماعی منتشرکنید.

پیام تبلیغاتی باید جذاب باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.همچنین یک ایده خوب برای انتخاب یک گروه خاص از مخاطبان احتمال انتشار آنرا کاهش میدهد.ازاین رو عاقلانه است پیام تبلیغاتی را انتخاب کنید که  برای تمام مردم جذاب باشد.به این ترتیب پیام درسراسر اینترنت پخش میشود و حتی از طریق گروههای هدف ،گروه های دیگر رانیز تحت تاثیر قرار میدهد.

بازاریاب یویروسی به معنی آلوده کردن افراد است.اگر هرفردی پس از ابتلا ویروس را به فرد دیگر منتقل کند ،شیوع ویروس مثبت خواهد بود.تازمانیکه این روند ادامه یابد ،فعالیت بازاریابی رشد میکند .اما در نهایت منافع کمتری از گروه هدف بدست خواهد آمد و این رشد متوقف خواهد شد .

برای شروع بازاریابی ویروسی ،شرکت ها معمولا از "بذرپاشی"استفاده میکنند.یک دانه کاشته میشود،رشد میکند و دانه های تولید میکند که متعاقبا آنها خود را تکثیر مینمایند.این به معنی رشد مستمر تبلیغات است ؛مردم به طورفعال درمورد کمپین ،از طریق رسانه های اجتماعی اطلاع دارند .آنها برای دیدن این آگهی ترغیب میشوند و این باعث نفوذ طبیعی تبلیغات ودرنتیجه فعالیت بازاریابی ویروسی میشود.

اشکال بازاریابی ویروسی

معمول ترین شکل بازاریابی ویروسی ،ویدئو و تبلیغات است.قدرت این شیوه از آنجا ناشی میشود که مردم دوست دارند اطلاعاتی را که برایشان جالب است به اشتراک بگذارند تا شاید برای دیگران هم جالب باشد و آنها از طریق رسانه های اجتماعی این اطلاعات را به دیگران ارسال میکنند. به انواع شیوه تبلیغات فکر کنید ،فیلم ها ،تصاویر ،متون و فلش  کارت ها.بااین حال ممکن است این شیوه نتیجه ندهد ،عموما مردم تمایلی به پیامهایی با محتوای تجاری ندارند.همچنین ممکن است پیام خوب درک نشود و به افراد مناسب نرسد.این میتواند نتیجه بدی به دنبال داشته باشد.

مزایای بازاریابی ویروسی

  • در مقایسه با بازاریابی سنتی نسبتا ارزان است.
  • محدوده جذب مخاطب وسیع است و معمولا جوانان موردهدف بازاریابی هستند.
  • گستره بازاریابی محدود است زیرا تنها مخاطبین شبکه های اجتماعی بیننده این تبیلغات هستند.
  • توزیع تبلیغات به سرعت انجام میشود و نیازی برای ایجاد آگاهی بین مردم نیست.

معایب

طراحی و ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ساده نیست و نیاز به مهارت و تخصص خاص دارد که باید توسط کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد.درغیر این صورت شکست کمپین قطعی است.

بعد از شروع کمپین تبلیغاتی به این شیوه دیگر کسانی که آنرا شروع کرده اند کنترل زیادی برآن ندارند .

اگر کمپین نتواند مخاطب مورد نظر خود را جذب کند ،گسترش نمی یابد .

هنگامی که برای مخاطبان مشخص شده است که این پیام تجاری است، توجه به طور قابل ملاحظه ای از بین می رود.

تکنیک تبلیغاتی موفق معمولا دوبار عمل نمیکند و باید مردم هربار با ایده های جدید روبه رو شوند ،این کار آسان نیست و میتواند هزینه برباشد.

خواندن 63 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن: 88458845-021 شبکه های اجتماعی 09128845912

خطا نکنید ! مشاوره بگیرید !

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.