تکنیک های تبلیغات سورئالیستی

 

واژه سورئالیسم نخستین بار در نمایشنامه «عبث نما»ی گیوم آپولینر به نام «سینه های تیره زیاس» به کار رفت. ظهور سوئالیسم مصادف با دوره ای است که نظریات زیگموند فروید، پزشک روانشناس اتریشی درباره «ضمیر پنهان» و «رویا» و «واپس‌زدگی»، افکار را به خود مشغول داشته بود.

فلسفه علمی تبلیغات سورئالیستی همان روانکاوی فروید است. چنانکه از واژه سورئالیسم برمی آید، آیین اصلی آن بر این اصل استوار است که جهانی واقعی تر از جهان عادی وجود دارد و آن جهان ضمیر ناخودآگاه است.  پیروان این تکنیک در تبلیغات به دنبال جنبه هایی از تبلیغ هستند که به ضمیر ناخودآگاه مشتریان نفوذ کند و از این طریق پیام رسانی کرده، مخاطب را تحریک کند.

برخی از نظریه پردازان بازاریابی معتقدند که می توان با تحریک و رخنه در ضمیر ناخودآگاه مشتریان، کالا و خدمات را به فروش رساند. مانند تبلیغات کلاس های کنکور در کشور ما که با تحریک رویاها و ضمیر ناخودآگاه دانش آموزان، آن را به انجام می رسانند. در تبلیغات به شیوه این تکنیک، راه های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه مشتریان مورد هدف قرار می گیرد. در تبلیغات سورئالیستی، سازنده اثر به درونی ترین لایه های ذهنی مشتریان و مخاطبان نفوذ می کنند تا آنها جهان عینی کالا را احساس کنند و آنها را درون قلمرو پندارهایی از کالا و ایده و رویایی آمیخته با بازاریابی آن محصول یا ایده قرار دهد؛ واقعیت را رها کند و به بالاتر از واقعیت پناه برد. این خود می تواند یکی از ابزارهای بازاریابان برای خلق ایده ها و استراتژی های بازاریابی باشد (بازاریابی سورئالیستی). تهیه کنندگان این تکنیک تبلیغات، امیال واپس زده مشتریان را کشف و از این نقطه شروع به تبلیغات می کنند.

 

فنون سورئالیسم:

برخی از تکنیک های تبلیغات سورئالیستی به شرح زیر است:

تکنیک طنز

برای ایجاد طنز باید واقعیت را ویران کرد. قدرت ماندگاری یک صحنه طنز در ذهن بسیار بیشتر از واقعیت است. طنز فرصتی برای لذت بردن است. یکی از فنون تکنیک تبلیغات سورئالیسم استفاده از یک برنامه تبلیغاتی طنزگونه است. در این تکنیک برای تبلیغ کالا یا ایده از طنز استفاده می کنند. طنز با سازوکاری خاص به مغز مخاطبان نفوذ می کند و بدین ترتیب می توان چهره ای ماندگار از چیزی را که می خواهد تبلیغ شود، در ذهن مخاطب به جا گذاشت. برای نمونه تبلیغات راهنمایی رانندگی در کشور ما یا تبلیغات خمیر دندان کرست از این تکنیک استفاده می کنند.

تکنیک شگفت و جادو

سورئالیست ها از امور شگفت انگیز و غیرواقعی برای نشان دادن چیزهایی که باید تبلیغ شوند، استفاده می کنند. حساسیت به این امر شگفت برای مخاطبان، تکنیکی است که شرکت ها برای تبلیغ محصول ها و خدمات خود بهره می برند. در این تکنیک، کالاها، خدمات و ایده ها به غیرواقعی ترین چیزها تشبیه می شوند. برای مثال تلفن همراه شبیه کتلت، خودرو شبیه گراز، دستکش شبیه ماهی و ... .

جادو نیز یکی از تکنیک های سورئالیست هاست. در تیزرهایی که با این تکنیک ساخته می شوند، از صحنه هایی شبیه به جادو استفاده می شود. برای نمونه در تبلیغات نوشابه ابسلوت در یکی از تیزرها، به صورت یک نوشابه جادویی نشان داده می شود که قدرت جادویی بسیار عجیب و غریبی دارد.

تکنیک نگارش خودکار

این ویژگی طرفداران این تکنیک، برگرفته از شگرد نگارش خودکار است. بدین صورت که چشمان خود را بسته و هر چه را به ذهنشان خطور می کرد، به روی کاغذ می آوردند یا با بریدن تکه های روزنامه و چیدن نوشته های آنها کنار یکدیگر آثاری خلق می کردند. این تکنیک نوعی قدرت بی نظیر در خلق آثار تبلیغات معجزه آسا است؛ یک وسوسه روانی بسیار شگفت انگیز برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و مخاطبان. ارتباط بین همبرگر، جنگ و چتر در تبلیغات شرکت برگرکینگ یا ارتباط بین ساعت و بیل در تبلیغ ساعتی فرانسوی نمونه هایی از استفاده از این تکنیک در تبلیغات است.

تکنیک رویا

به گفته یک روانشناس بزرگ، غیرممکن ها در خواب ممکن می شوند. در این تکنیک دست اندرکاران و مجریان تبلیغات با شگفتی تمام به عالم رویای مخاطبان نفوذ می کنند. رویا وسیله شناخت و تفکر است. به همین دلیل در رویا نیز بازاریابی و تبلیغات ممکن می شود. برای نمونه شرکت آدویل برای تبلیغ داروی ایبوپروفن از رویاها و خواب های تحریک کننده مخاطبان استفاده کرده بود. رویا می تواند ابزاری قوی در تبلیغ باشد. سورئالیسم تنها مکتبی بود که ارزش از دست رفته رویا را هم از نظر روانشناسی و هم از نظر تبلیغاتی و فلسفی به آن برگرداند.

تکنیک دیوانگی

دیوانگان گاهی از رازهایی خبر می دهند که دانشمندان به مطالعه آنها پرداخته و اندیشه های بسیاری را کشف می کنند. آنها گاهی به متون، تصاویر، بیان ها و اشیایی اشاره می کنند که فقط ذهن خلاق و آزاد از قوانین طبیعت و آمار می تواند به آنها توجه کند. دیوانگی در آثار تبلیغاتی یک نوع ورزش مغزی مخاطبان و مشتریان است. شاید شرکتی که در فرانسه برای تبلیغ کفش های خود آنها را در صحنه ها و تصاویری بر سر انسان ها پوشانده بود، نوعی دیوانگی و ورزش مغزی در کار تبلیغات خود نشان داده بود.

خواندن 44 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir
محتوای بیشتر در این بخش: « هفت رویکرد در برند

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن: 88458845-021 شبکه های اجتماعی 09128845912

ارتباط با یوتاب

خطا نکنید ! مشاوره بگیرید !

یوتاب

در مشاوره رایگان یوتاب شما صرفا به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید .پس از اگاهی در نهایت آرامش بهترین تصمیم را خواهید گرفت .گرفتن بهترین تصمیم یا اتخاذ بهترین راهبرد در حوزه های مختلف دغدغه اصلی و مهم بسیاری از مدیران می باشد. با گسترش تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی، دنیای برندینگ، تبلیغات و بازاریابی دستخوش تغییرات جدی شده و شیوه های سنتی کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند.