تبلیغات سیاسی تلویزیون

 

تبلیغات سیاسی یکی از اشکال مهم ارتباطی است که با ترغیب و اقناع تفاوت بسیار دارد، چرا که هدف بازاریابی سیاسی دست یابی به پاسخی است که قصد مبلّغ را تداوم بخشد در حالی که اقناع یا ترغیب، همانند یک فعال کننده دو سویه عمل کرده و هدف پاسخ به نیاز های ترغیب کننده و ترغیب شونده است، در واقع، تبلیغات سیاسی بیانگر این است که چگونه می توان عناصر اطلاع رسانی و ارتباط اقناعی را در تبلیغات با همدیگر ادغام کرد.

تبلیغات سیاسی معمولاً در دو سطح ملی و بین المللی انجام می شود. تبلیغات ملی، بیشتر به سوی حفظ اتحاد و همبستگی اقوام در لوای رهبری های موجود گرایش دارد و نقش اصلی آن بیشتر به صورت پرورش متخصصان و کارشناسان در تبلیغات و روابط  عمومی برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک خلاصه می شود، اما تبلیغات بین المللی، بیشتر از توسط کشور های توسعه یافته و قدرت های سیاسی بکار گرفته می شود و هدف اصلی آن ها، جلب گرایش کشور های غیر متعهد به کشور های جرگه بلوک خود است.

در تبلیغات سیاسی، فرهنگ بومی به دلیل همگنی با نیاز مخاطب می تواند از قدرت تأثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد، زیرا در بعضی موارد فرهنگ بومی تنها راه برقراری ارتباط با مخاطب است. پس استفاده از فرهنگ بومی بستری برای تأثیرگذاری سریع است. این امر تا آن جا اهمیّت دارد که حتی بنگاه های سخن پراکنی بین المللی، اخبار و پیام های خود را نه تنها به زبان بومی کشور های مختلف، بلکه با رعایت لهجه های متفاوت یک زبان برای القای پیام استفاده می کنند. به طور کلی شیوه ها و روش هایی که در عرصه تبلیغات سیاسی در جهان بکار گرفته می شود، با توجه به چگونگی اوضاع و احوال هر کشور، اهداف سیاست گذاران و مبلّغان و مخاطبان انتخاب می شوند که از جمله آن ها می توان به جنگ روانی و شایعه اشاره نمود. اهمیّت تبلیغات سیاسی در کاربرد اصلی وسایل ارتباط جمعی، شکل دادن عقاید عمومی و ایجاد یک نوع هم رأیی اجتماعی است که برای نظم اجتماعی هر نظام الزامی است.

در نهایت این که افکار عمومی به منزله یک پدیده روانی اجتماعی بر نگرش ها استوار است که بر گردانیدن آن در یک جهت معیّن تلاش زیادی را می طلبد. در این بین وسایل ارتباط جمعی، نظامی برای انتقال نمادها و پیام ها به عموم مردم بوده و در راستای یکی از وظایف مهم خود یعنی همگرا کردن فرد در یک نظام از پیش تعیین شده ای از ارزش ها، باور ها و رفتار های اجتماعی از تبلیغات سیاسی استفاده می کند. در واقع در تبلیغات سیاسی تلاش می شود تا حد امکان نیروی اندیشه و وجدان فرد کمتر به کار افتد و بر عکس در او واکنش های انعکاس شرطی بوجود آید. به عبارت دیگر کارگزاران تبلیغ سیاسی معتقدند شیوه گفتار و رفتار شخصیّت های سیاسی می تواند جهت دهنده و هدایت کننده افکار عمومی به سمت و سویی خاص و معین باشد.

خواندن 587 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.