تاثیرات سیاسی شبکه های اجتماعی

چشم انداز سیاست دردهه های اخیر تغییر کرده و ورود تکنولوژی به ویژه اینترنت نقش بزرگی در رخ دادن این تحولات داشته است.رسانه های اجتماعی ، به طور جدی بر فعالیت های سیاسی و طرز فکر مردم تاثیرگذار بوده است.

در جریان انتخابات از تبلیغات تا تعیین رجال سیاسی ، مردم دیدگاهها ی خود را در رسانه های اجتماعی بازگو میکنند و هر حزب میتواند صفحات مربوط به خود را داشته باشد.

یکی از راههای تاثیر شبکه های اجتماعی بر سیاست ،وب سایت های ارتباط جمعی است.مردم ساعت های زیادی را برای استفاده از این صفحات صرف میکنند و در آن اخبار و نتایج آمارگیری و شایعات به اشتراک گذاشته میشود.

این درحالی است که در دوره های قبل ،مردم تنها از طریق تلویزیون و اخبار روزنامه ها میتوانستند آخرین اطلاعات را بدست بیاورند؛ اما اخبار آنلاین یک پدیده 24 ساعته و تازه است.

رسانه های اجتماعی این راه را پیش گرفته اند و شما درحالی که میتوانید  در هرساعت از وب سایت های خبری یا سیاسی اخبار را دنبال کنید، اما بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف کنید .شما تمام اخبار و اطلاعات را از این  رسانه ها دریافت میکنید و با دوستانتان به اشتراک میگذارید.

تاثیر نظرسنجی‌ها

 نظرسنجی های سیاسی بخش مهمی از فعالیت های سیاسی هستند اما اغلب گمراه کننده اند ؛زیرا نظرسنجی های متعدد با نتایج ضد و نقیض زیاد است.

انواع مختلفی از نظرسنجی ها با آمار متفاوت دراینترنت نیز موجود است.درمورد شبکه های اجتماعی نیز این موضوع وجود دارد و شما میتوانید در هروب سایت یا رسانه اجتماعی دیگر نظرات و نتایج متفاوتی را مشاهده کنید.

نتایج رای گیری تاثیر زیادی برانتخابات دارد حتی اگر ناقص باشد.یک نظرسنجی میتواند ،یک پیشگویی تلقی شود.به طور مثال مردم فکرمیکنند یک کاندیدا برنده انتخابات است و به دیگر نامزد اصلا رای ندهند و اورا از قبل بازنده بدانند. زمانیکه مردم دررسانه های اجتماعی از یک نامزد حمایت میکنند یا رای خود را به او اعلام میکنند ،فشار زیادی بر سایر نامزدها در پیشبرد جبهه مخالف به وجود می آید.

تعامل مستقیم با سیاستمداران

از تاثیرات مثبت رسانه های اجتماعی بر سیاست میتوان به این نکته اشاره کرد که مردم و رای دهندگان میتوانند با کاندیداها و مقامات راحت تر ارتباط برقرار کنند.در دهه های پیش اگر تصمیم ملاقات با یک سیاست مدار یا نامزد انتخابی را داشتید ،باید لزوما در یک رویداد سیاسی شرکت میکردید و مسلم است که این امکان برای همه فراهم نمیشد.اما با استفاده از فناوی ها روز و رویدادهای مجازی میتوانید به طور زنده با آنها در ارتباط باشید و از نزدیک برنامه ها و منش آنها را بشناسید.

شناخت ویژگی های جامعه و تبیین اهداف

ازرسانه ها برای تبلیغات و رساندن پیام به مخاطبان استفاده میشود .سیاست مداران نیز میتوانند از این راه استفاده کنند تا جامعه را بشناسند و پیام خود را به مردم بدهند.در عصر رسانه های اجتماعی ،سیاستمداران و افرادی که مجریان سیاست هستند ،میتوانند کمپین خود را راه اندازی کنند و از آن طریق با مردم مرتبط شوند.

اگر یک کاندیدا بتواند دغدغه زنان ،دانشجویان ،بازنشستگان ،اقلیت های قومی و دیگرگروههای رای دهنده را بشناسد ،میتواند برنامه های خود را متناسب با آنها سامان دهد و پیام خود را به آنها برساند.همانطور که تبلیغ کنندگان در شبکه های اجتماعی قادر به تجزیه و تحلیل و تبلیغات هدفمند هستند ،نامزدها نیز میتوانند از این فضا استفاده مشابه را ببرند.اگر احساس میکنید پیام های ارسال شده در این رسانه ها متناسب با خواسته شماست این مسئله اتفاقی نیست و براساس همین تحلیل ها فرستاده شده است.

اخبار و شایعات

 داستان های مربوط به سیاست چه درست و چه غلط ،تحت تاثیر رسانه های اجتماعی قرار میگیرند.تشخیص اخبار واقعی از خبر جعلی دشوار است و شبکه های اجتماعی این مسئله را پیچیده تر میکنند.اخبار و شایعات منتشرشده پیرامون رهبران سیاسی و نامزدها ترکیبی از حقیقت و دروغ ،طنز و گمانه زنی است.

درحال حاضر تعداد کمی از رسانه های خبری جدی یا طنز وجود دارند که داستانهای به ظاهر معتبری را منتشر میکنند. در حال حاضر سایت های طنز هم سرگرم کننده نیستند و تنها برای ارسال داستان ها استفاده میشود و نمیتوان برای تحقیق برآنها استناد کرد.

همچنین سایت ها یا افرادی با نظرات و تعصبات سیاسی وجود دارند که اتهامات را براساس اطلاعات نادرست گزارش میکنند و تنها قصد گمراه کردن مخاطب را دارند.بنابراین قبل از قبول کردن هرخبری از صحت آن اطمینان حاصل کنید.

رسانه های اجتماعی و آینده سیاست

رسانه های اجتماعی نسبتا جدید هستند و ما تاثیر آن ها را بر جامعه دیده ایم ، اما نباید از تاثیر آنها بر تغییرات سیاسی غافل بود.به تازگی پیشنهاداتی برای رای گیری اینترنتی داده شده است که میتواند به حظور افراد بیشتری در انتخابات منجر شود.زیرا مردم پس از خواندن نظرات و لینک های موجود در شبکه های اجتماعی ،به طور لحظه ای نظر خود را بیان میکنند.

شبکه های اجتماعی به این لحاظ میتوانند جامعه آماری مناسبی برای شناخت جمعیت رای دهندگان باشد .

شبکه های اجتماعی با پیشرفت درآینده میتوانند تکنینک های رای گیری را تغییردهند.با همه گیرشدن این رسانه ها انتظار میرود عملکرد دقیق تری داشته باشند  و نقش موثری در رقابت های سیاسی ایفا کنند.

خواندن 47 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن: 88458845-021 شبکه های اجتماعی 09128845912

خطا نکنید ! مشاوره بگیرید !

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.