افکار عمومی و تبلیغات سیاسی

 

گسترش و توسعه  وسایل ارتباط جمعی همچون تلویزیون، روزنامه و رادیو باعث پیدایش جامعه تازه ای شده که در آن افراد، صرف نظر از اینکه در کجا زندگی می کنند و یا به چه جامعه ای تعلق دارند، در تماس با منابع خبری از رویداد ها و حوادث آگاه می شوند. تا جایی که حتی اگر جامعه ای میزان مشارکت اجتماعی مردم هم محدود باشد، میزان آشنایی آن ها با حوادث و رویداد ها و در نتیجه مشارکت آن ها در این زمینه با آنچه در گذشته بود، قابل مقایسه نیست. در حقیقت، در جوامع امروز افراد معمولی هم دارای حداقل قدرتی هستند و از خلاقیّت و ابتکار برخوردار هستند و صاحب رأی و عقیده اند.

در عصر کنونی، در این جوامع به تدریج قدرت به مردم نزدیک تر می شود و بقای نظام به داوری و نظر همگان بستگی دارد، به طوری که امروزه، حکومت و دولت موضوع افکار عمومی شده و صاحبان قدرت از هاله تقدس بیرون آمده و در معرض داوری همگان قرار گرفته اند.

صاحبان نفوذ، دیگر نمی توانند قدرت را به دست گیرند و یا آن را حفظ کنند، مگر با  موافقت نیروی ناپیدایی به نام افکار عمومی.

در این میان، تبلیغات سیاسی، با توجه به تمام امکاناتی که پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات در اختیار آن قرار داده است، شاهدی بر اهمیت موضوع افکار عمومی در جامعه امروز است. سیاستمدارانی که، طرفداران زیادی ندارند و یا نامزدهایی که برای تحقق اهداف خود نمی توانند در انتخابات رأی کافی به دست آورند، در واقع از قدرت برخوردار نیستند. بدین سان، روز به روز به تعداد افرادی که از نقش خود آگاهی می یابند و رهبرانی که به مردم اهمیت می دهند و می دانند در چه مواقعی خواست مردم را به حساب آورند، افزوده می شود.

در نتیجه ارتباطی که میان تبلیغات و تأثیر آن بر افکار عمومی وجود دارد بیش از هر چیز به میزان پیشرفت جامعه و ماهیّت حکومتی بستگی دارد.

محققان در مورد اهمیّت نقش تبلیغات بر جهت دهی به افکار عمومی می گویند: در تبلیغات سیاسی از یک طرف افکار عمومی و از طرف دیگر رسانه ها و نهادهای واسطه ای مطرح می شود. اما آنچه که در این بین بسیار اهمیت دارد، نقش احزاب است. اگر احزاب در تبلیغات غایب باشند، وسایل ارتباط جمعی اثرات فوق العاده ای خواهند داشت. بنابراین، تبلیغات سیاسی به نوع و تعداد کانال های تبلیغاتی بستگی دارد. به عبارتی دیگر، هر چه کانال های بیشتری در اختیار صاحبان تبلیغات باشد، تأثیر آن ها به مراتب زیادتر خواهد بود. به عنوان مثال سال 85، نیاز به تبلیغات احساس نمی شد و صرفاً به شکل سنتی بود، اما در آخرین انتخابات مجلس برای تبلیغات از مطبوعات استفاده شد. امروزه در انتخابات نظر هر فردی با دیگران هم  وزن است، زیرا افراد تنها یک رأی دارند و آرای آن ها نیز با یکدیگر مساوی است. در جامعه امروز هر فردی تا حدی اختیار عمل دارد و می تواند مسیر زندگی خود را خود تعیین کند. به عبارتی هر خانواده ای آزاد است که فلان روزنامه را بخرد و به فلان گروه رأی دهد یا از فلان سیاست پشتیبانی کند که با منافع او بیشتر سازگار باشد و آرزوهایش را بیشتر برآورده می کند. در نتیجه گفت و گو و تبادل نظر با دیگران به تدریج در زندگی روزمره رایج می شود و حاصل این گفته ها در رأی انتخاباتی به صورت جریان های فکری بر سرنوشت جامعه تأثیر می گذارد.

پر واضح است، در این میان بیشترین کاری که تبلیغات می تواند انجام دهد، تحریک مردم به کاری است که از قبل زمینه ای در آن ها داشته است. یعنی تبلیغات می تواند گرایش های موجود در افراد را تقویت کند. اما آیا می توان این تبلیغات را نوعی فریب دانست؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، تبلیغات چون میزان آگاهی مردم را بالا می برد، نوعی فریب نیست. گر چه در نظام های بسته ملاک، آگاهی مردم نیست و تلاش در ایجاد انعکاسی شرطی است. همچنین آنچه امروز ما شاهد آن هستیم وجود یک نوع تبلیغات ترس است، که می تواند مردم را نسبت به سیاست ها  آگاه تر کند و میزان مشارکت را بالا ببرد.

اما در حال حاضر مطبوعات ما به مواردی می پردازند که بی ربط است. مطبوعات باید تلاش کنند تا رابط واقعی بین مردم و سیاستمداران باشند، نه اینکه بعد از انتخابات به خودی خود طرفدار دولت حاکم شوند. یعنی همان وحدتی که همیشه، در مورد آن صحبت شده است. چرا که در چنین شرایطی تفاوت ها مدنظر قرار نمی گیرد و به همین دلیل است که با گذشت سالیان سال هنوز ما دارای دولت حاکم و دولت سایه هستیم.

در مورد نظام رسانه ای ایران می توان گفت: نظام رسانه ای ایران بسیج گراست. یعنی منطق آن سیاه و سفید است و معمولاً در یک دوره خاص ابزار تبلیغات محسوب می شود. البته این نوع رفتار در زمان جنگ، پسندیده است. اما در زمان صلح  مؤثر به نظر نمی رسد. به خصوص در شرایطی که میزان اعتماد مردم به مطبوعات و رسانه ها بسیار کم شده است.

پیام های تبلیغاتی در مورد کشورهایی که نظام های حزبی دارند کاملاً واضع و روشن است و در جوامع بسته همه چیز مبهم است. شعار تبلیغاتی باید حالت متا فیزیکی داشته باشند. بر فرض اگر داشتن یا نداشتن راکتور اتمی مفید یا مضر است باید درباره آن توضیح داده شود و اگر تنها به اینکه جامعه نیازمند اصلاحات است، اکتفا کرد افکار عمومی به این نتیجه می رسند که چرا و به چه کسی رأی دهند.

خواندن 788 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یوتاب

 مشاوره در حوزه های  تبلیغات ، توسعه و راه اندازی کسب و کار ، چالشهای مدیریتی ، تولید محتوا ، بازاریابی سیاسی ، دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، طراحی سایت ، برندینگ شخصی عمده خدمات یوتاب را شامل میشود . تلفن : 88458845-021 - همراه : 09128845912

وبگاه: www.utab.ir

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

یوتاب اینجاست

 تهران، خ مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، پ32، ط3، واحد16

تلفن

          021-88458845

شبکه های اجتماعی

           09128845912

خطا نکنید! مشاوره بگیرید!

یوتاب

در شرکت تبلیغاتی و توسعه کسب و کار یوتاب شما به دانش و آگاهی لازم جهت اخذ بهترین تصمیم رهنمون می شوید.